vad är detta för lastbil

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

vad är detta för lastbil

Inlägg av Björn B »

Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Re: vad är detta för lastbil

Inlägg av Johan i Hok »

Hallå Björn!
Det ser ut som en GMC. Mest tycker jag det liknar en ACKW, men jag är inte riktigt hemma på dom modellerna.

Johan i Hok
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Tror inte det är GMC, alla GMC jag sett har grillens galler horsontellt.
Det är iaf ingen ACKWX.
Ser heller inte ut som en Ford eller en Cheva...

Öken-Erik

CU@C4
TuveB

Inlägg av TuveB »

Bilden har för dålig upplösning. Det kan vara en International. Skylten på sidan bär då texten "International Diesel". Liknar MACK men saknar bulldog. Hytten är troligen svensk då den följer svensk mönster från 30-40-tal.
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Hallå igen!
Det är som sagt svårt att säga pga upplösningen på bilden. Jag tycker i alla fall att plattan i grillen ser mest ut som en av GMC:s kylardekorationer.
Här är en bild till Öken-Erik på en GMC med vertikala ribbor i kylarmaskeringen ;)
Hytten ser definitivt svensk ut, de amerikanska var mycket smalare.

http://www.g503.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=166232

Johan i Hok
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Inressant! Dom ACKWX jag sett har en helt annan grill nämligen!
Visst är hytten ett svenskbygge, typsik o tidsenlig.

Öken-Erik
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Enligt expertisen så är detta en "inkallad" GMC från ca 1935.
S-V L44
Namn: Kjell N

Inlägg av S-V L44 »

Jag vet att tråden är gammal, men jag såg den först nu och vill dela med mig av lite data.

Lastbilen är en GMC T18 HC, årsmodell 1936. (Fordonets första registreringen skedde den 8 oktober 1936.)
Bilens chassinummer var T18-21358 och motornumret var 12393724.
Bilen hade en 81 hästars sexcylindrig motor. Tjänstevikten var 2660 kg och totalvikten 6500 kg.
Bilen köptes direkt efter kriget av en fabrikör i Östra Grevie och därvid erhöll bilen ett nytt civilt registreringsnummer, M7573.
Bilen skrotades i Trelleborg i mars 1948.

Eftersom bilen är av årsmodell 1936 så hade den minst ett annat civilt registreringsnummer (t.v. ännu okänt) innan den erhöll det militära numret.
De militära numren infördes successivt under hösten 1941. Dessförinnan hade även militära fordon civila registreringsnummer (men fordonen var då märkta med en "tre kronorskylt" för att markera den militära tillhörigheten), men det är inte osannolikt att bilen tidigare varit civilägd men köpts upp av försvarsmakten i samband med kriget. Majoriteten av de svenska lastbilarna blev "konfiskerade" av staten på detta sätt.

// Kjell N
Skriv svar