Börjar snart att dra ihop sig till målning av min A32 Lansen i 1/48. Har stor vånda över målningsalternativ men lutar mest åt att göra en tidig metallren A32 Från F17 utan extratank samt med blå fena. Jag var på väg att limma de små luftintagen som sitter på ryggåsen framför fenan när jag i Karlströms ritningar för Attack- & bomplan noterade på en bild att den metallrena A32:an saknade just dessa 4 luftintag (3 små fyrkantiga på ryggåsen samt ett avlångt på sidan av kroppen i höjd med vingen). Dessutom saknades vindrutetorkaren samt att de fenor som sitter på sidan om noshjulsschakten var mycket mindre än på senare "lansar".
Vet någon om detta stämmer för alla A32:or i början med luftintag, vindrutetorkare & fenorna vid noshjulsschaket eller var det bara på en eller ett par individer?
MVH / Per-Erik
Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A32:or
-
Re: Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A3
Hej!
Efter att ha studerat foton i Lansenboken, så är det nog så som du påstår.
Jag har sett bilder på flera individer, även kamouflagemålade som saknar dessa luftintag och vindrutetorkare, samt även backspegeln på navigatörsplatsen. Tyvärr kan jag inte säga när dessa luftintag, torkare mm kom till. Med stor sannolikhet moddades alla Lansar med dessa grejor.
Du bör nog titta på foton och bestämma dig för vilket individ du vill göra, och sedan lämna eller limma dit tillbehören.
MVH//Peder
Efter att ha studerat foton i Lansenboken, så är det nog så som du påstår.
Jag har sett bilder på flera individer, även kamouflagemålade som saknar dessa luftintag och vindrutetorkare, samt även backspegeln på navigatörsplatsen. Tyvärr kan jag inte säga när dessa luftintag, torkare mm kom till. Med stor sannolikhet moddades alla Lansar med dessa grejor.
Du bör nog titta på foton och bestämma dig för vilket individ du vill göra, och sedan lämna eller limma dit tillbehören.
MVH//Peder
-
- Kontakt:
Re: Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A3
En del av de tidiga serieflygplanen hade i början elstart istället för isopropylnitratmotorn.
Undrar om de skiljer sig med något synligt startströmuttag på flygkroppen?
Undrar om de skiljer sig med något synligt startströmuttag på flygkroppen?
mvh, Janne
IPMS Sydost
IPMS Sydost