Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A32:or

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 231
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A32:or

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Börjar snart att dra ihop sig till målning av min A32 Lansen i 1/48. Har stor vånda över målningsalternativ men lutar mest åt att göra en tidig metallren A32 Från F17 utan extratank samt med blå fena. Jag var på väg att limma de små luftintagen som sitter på ryggåsen framför fenan när jag i Karlströms ritningar för Attack- & bomplan noterade på en bild att den metallrena A32:an saknade just dessa 4 luftintag (3 små fyrkantiga på ryggåsen samt ett avlångt på sidan av kroppen i höjd med vingen). Dessutom saknades vindrutetorkaren samt att de fenor som sitter på sidan om noshjulsschakten var mycket mindre än på senare "lansar".

Vet någon om detta stämmer för alla A32:or i början med luftintag, vindrutetorkare & fenorna vid noshjulsschaket eller var det bara på en eller ett par individer?

MVH / Per-Erik
PederT
Inlägg: 619
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A3

Inlägg av PederT »

Hej!
Efter att ha studerat foton i Lansenboken, så är det nog så som du påstår.
Jag har sett bilder på flera individer, även kamouflagemålade som saknar dessa luftintag och vindrutetorkare, samt även backspegeln på navigatörsplatsen. Tyvärr kan jag inte säga när dessa luftintag, torkare mm kom till. Med stor sannolikhet moddades alla Lansar med dessa grejor.
Du bör nog titta på foton och bestämma dig för vilket individ du vill göra, och sedan lämna eller limma dit tillbehören.

MVH//Peder
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Avsaknad av vindrutetorkare & små luftintag på tidiga A3

Inlägg av Jan Holmqvist »

En del av de tidiga serieflygplanen hade i början elstart istället för isopropylnitratmotorn.
Undrar om de skiljer sig med något synligt startströmuttag på flygkroppen?
mvh, Janne
IPMS Sydost
Skriv svar