Trumpeter och Hobbyboss 2017-18, med en liten gnutta svenskintresse
-
- Kontakt:
Trumpeter och Hobbyboss 2017-18, med en liten gnutta svenskintresse
Först ut Trumpeter: För storsvenskbyggarna: Till slut kommer även en P-51B Mustang i 1/24. Trumpeter gör dessutom en ny Fairey Firefly i 1/48, troligen ett bättre alternativ än gamla AZ (m.fl).
Hela katalogen här: http://www.moxingfans.com/new/news/2016/1228/3083.html (Även pansar/fordon och fartyg, men de kan jag för lite om för att kommentera nedan.)
Annars är det dåligt med svensknyheter. Fast själv gläds jag åt att det äntligen dyker upp en Tu-128 och en kinesisk Q-5 Fantan (MiG-19 med spetsig nos) plus en (förhoppningsvis- men sannolikt) vettig MiG-19 i 1/72. De två förstnämnda kanske snart dyker upp i 48 också? I 1/72 kommer även en serie MiG-31, F-106A och B och ett gäng varianter på A-6 Intruder.
I övrigt förundras jag som alltid över tillverkarnas förmåga att ge ut samma modeller som redan finns/är på gång istället för att satsa på att fylla de uppenbart efterlängtade luckorna. Varför en ny Sea Vixen i 1/48 när Airfix redan har gjort en finfin? En Hunter hade nog varit betydligt mer välkommen. En mainstream-L-39 Albatros i 1/48 är förstås välkommen, men de som verkligen vill bygga en fin sådan kanske hellre väntar in AMK:s nya.
Annat nytt: Stuka och Fw 190 i 1/24. Och vår storbyggare Henrik kanske kan lockas av en helt ny serie MiG-29 i 1/32.
Hobbyboss lockar med en ny A-4 Skyhawk i 1/72 och även här undrar jag varför då, Airfix duger väl? En mainstream-Mirage III-serie hade varit betydligt mer välkommen. Lite udda är Dewotine D.510 i 1/72. Avdelningen "varför" fortsätter med nya C-47 i 1/72 (tror inte ens att Airfix nya sålde särskilt bra). Kanske är P-61 Black Widow mer välkommen i lillskalan.
I 1/48 kommer ryssen La-11, Tucano samt ett rejält gäng F-4 Corsair. Dessutom kommer några varianter på deras Su-27 och MiG-31 samt ytterligare AMX-versioner (som Kinetic precis givit ut...). A-4 Skyhawk dyker upp även i 1/48 och till sist kommer även två efterlängtade släpp, Su-17 (som även släpps i en egen variant - alltså inte ens samma modell - av Kittyhawk nästa år) samt tvåsitsaren (hurra!) Su-17UM3.
http://www.themodellingnews.com/2016/12 ... e-for.html
Hela katalogen här: http://www.moxingfans.com/new/news/2016/1228/3083.html (Även pansar/fordon och fartyg, men de kan jag för lite om för att kommentera nedan.)
Annars är det dåligt med svensknyheter. Fast själv gläds jag åt att det äntligen dyker upp en Tu-128 och en kinesisk Q-5 Fantan (MiG-19 med spetsig nos) plus en (förhoppningsvis- men sannolikt) vettig MiG-19 i 1/72. De två förstnämnda kanske snart dyker upp i 48 också? I 1/72 kommer även en serie MiG-31, F-106A och B och ett gäng varianter på A-6 Intruder.
I övrigt förundras jag som alltid över tillverkarnas förmåga att ge ut samma modeller som redan finns/är på gång istället för att satsa på att fylla de uppenbart efterlängtade luckorna. Varför en ny Sea Vixen i 1/48 när Airfix redan har gjort en finfin? En Hunter hade nog varit betydligt mer välkommen. En mainstream-L-39 Albatros i 1/48 är förstås välkommen, men de som verkligen vill bygga en fin sådan kanske hellre väntar in AMK:s nya.
Annat nytt: Stuka och Fw 190 i 1/24. Och vår storbyggare Henrik kanske kan lockas av en helt ny serie MiG-29 i 1/32.
Hobbyboss lockar med en ny A-4 Skyhawk i 1/72 och även här undrar jag varför då, Airfix duger väl? En mainstream-Mirage III-serie hade varit betydligt mer välkommen. Lite udda är Dewotine D.510 i 1/72. Avdelningen "varför" fortsätter med nya C-47 i 1/72 (tror inte ens att Airfix nya sålde särskilt bra). Kanske är P-61 Black Widow mer välkommen i lillskalan.
I 1/48 kommer ryssen La-11, Tucano samt ett rejält gäng F-4 Corsair. Dessutom kommer några varianter på deras Su-27 och MiG-31 samt ytterligare AMX-versioner (som Kinetic precis givit ut...). A-4 Skyhawk dyker upp även i 1/48 och till sist kommer även två efterlängtade släpp, Su-17 (som även släpps i en egen variant - alltså inte ens samma modell - av Kittyhawk nästa år) samt tvåsitsaren (hurra!) Su-17UM3.
http://www.themodellingnews.com/2016/12 ... e-for.html
Re: Trumpeter och Hobbyboss 2017-18, med en liten gnutta svenskintresse
Största wowet i den raddan är väl ändå en Q-5, där finns många läckra förebilder från jordens hörn som sällan bevistas från modellbyggarhåll. Hoppas den dyker upp i 1/48 och att de vanliga dekaltillverkarna gör sitt till.
Stellan Schroeder Englund
Inte för att vara negativ men P-51B har funnits i katalogen lika länge som den hett eftertraktade Devastatorn i 1/32...tror på det när jag har kartongen hemma.
Fireflyn däremot är säkert ett trevligare alternativ än Grand Phoenix/AZ...förutsatt att bilden eller texten i katalogen inte stämmer.
Fireflyn däremot är säkert ett trevligare alternativ än Grand Phoenix/AZ...förutsatt att bilden eller texten i katalogen inte stämmer.
1/16-BOOM:en sammanfaller med Airfixbarnens synbortfall, min ödmjuka tacksamhet till Trumpeter.
-
- Kontakt:
Vad är det för fel på AZ:s Firefly? Eller är det mest gnäll på er?
-
- Kontakt:
Från min sida är det mest gnäll. Jag har modellen och den ser verkligen fin ut i lådan. Men de jag pratat med som byggt den (bland annat Rickard Andersson), har berättat att det är en hel del jobb med att få ihop den snyggt - vilket han verkligen har lyckats med. Samma sak framgår av de recensioner jag läst av modellen. Så om Trumpeter får till den hyggligt lär den åtminstone vara lättare att bygga. Huruvida den blir lika korrekt, återstår däremot att se.Mats Averkvist skrev:Vad är det för fel på AZ:s Firefly? Eller är det mest gnäll på er?
Edit. Lite om de utmaningar som väntar byggaren finns här: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... efly-mk-1/
...och den här bilden på vingarnas passform lockar i alla fall inte mig att dra igång direkt:

Däremot kan jag nog tänka mig att använda AZ:s fina resin till Trumpeter - om det passar (fast det verkar det inte göra i AZ heller, om man får tro byggaren i länken ovan).
Senast redigerad av Björn Fransson den 02 jan 2017, 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Namn: Johan Elvin
Special Hobby har ju också get ut ett gäng Fireflies. Tror inte det är samma plast som Grand Phoenix/AZ.
Om dom är bättre eller ej kan jag inte svara på.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Kontakt:
Stämmer bra det! Och det stämmer att det är annan plast. Skulle tro att det är en uppskalad version av deras Firefly i 1/72 som jag byggde för några år sedan. Dvs en hygglig kortseriemodell anno typ för tio år sedan med alla de utmaningar som de har. Men definitivt inte sämre än någon annan.Johan Elvin skrev:Special Hobby har ju också get ut ett gäng Fireflies. Tror inte det är samma plast som Grand Phoenix/AZ.
Eftersom Johan nämnde Special Hobby, och med tanke på det svenska i rubriken på tråden,
vill jag påminna om SP:s annonserade SK 37 i 1/48 som skulle ha kommit sent 2016, men som är fördröjd
(ovanligt i detta sammanhang) och ska komma under våren 2017.
Den som lever får se!
//Peder
vill jag påminna om SP:s annonserade SK 37 i 1/48 som skulle ha kommit sent 2016, men som är fördröjd
(ovanligt i detta sammanhang) och ska komma under våren 2017.
Den som lever får se!
//Peder