På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G skrev:Misstänker att punkterna 1-3 ovan resulterade i 101R och 102R
/E
Tack för infot Erik, och jag tror du har alldelles rätt - dessa upgraderingar hade nog med "R" upgraderingarnaa att göra på både 101 och 102.
I princip samma modifieringar, men eftersom 101 och 102 redan från början skiljer en hel del skiljer även modifieringarna. Sen genomgick inte alla vagnar alla steg - exvis den Strv 101 som står i museet är en 101 R - som inte har modifierats för tilläggsskydd (hann väl inte med?). Det fanns några vagnar som "släpade" och jag vill minnas att det var några 101 (max 5-10 st) som aldrig blev uppgraderade med tilläggskydd innan skärbrännaren hann i fatt dem
Efter att ha levt 15 månader i VC-hålet på en 101 R och åtskilliga dygn i 101, 102, 104 kan man inte annat än älska vagnen även om det blivit fler mil i Leo 2 (6-700 mil - vilket nog är rekord i Sverige)
Super! Tack för detta info, Stefan, då har jag hyfsad koll på hur jag skall göra
Kan förstå din kärlek för Centurion, i mina ögon är det inget som toppar den som min favorit (nej, inte ens m/37 och SAV, med de ligger inte långt ifrån ).
700 mil i Leopard 2, låter hur häftigt som helst !
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo