Svenska Centurions

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
stefan karlsson

Re: Svenska Centurions

Inlägg av stefan karlsson »

SvenYoung skrev:
Erik_G skrev:Misstänker att punkterna 1-3 ovan resulterade i 101R och 102R

/E
Tack för infot Erik, och jag tror du har alldelles rätt - dessa upgraderingar hade nog med "R" upgraderingarnaa att göra på både 101 och 102.
I princip samma modifieringar, men eftersom 101 och 102 redan från början skiljer en hel del skiljer även modifieringarna. Sen genomgick inte alla vagnar alla steg - exvis den Strv 101 som står i museet är en 101 R - som inte har modifierats för tilläggsskydd (hann väl inte med?). Det fanns några vagnar som "släpade" och jag vill minnas att det var några 101 (max 5-10 st) som aldrig blev uppgraderade med tilläggskydd innan skärbrännaren hann i fatt dem :(
Efter att ha levt 15 månader i VC-hålet på en 101 R och åtskilliga dygn i 101, 102, 104 kan man inte annat än älska vagnen :D även om det blivit fler mil i Leo 2 (6-700 mil - vilket nog är rekord i Sverige)

Stefan
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Svenska Centurions

Inlägg av SvenYoung »

Super! Tack för detta info, Stefan, då har jag hyfsad koll på hur jag skall göra :-)

Kan förstå din kärlek för Centurion, i mina ögon är det inget som toppar den som min favorit (nej, inte ens m/37 och SAV, med de ligger inte långt ifrån :-) ).

700 mil i Leopard 2, låter hur häftigt som helst !
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar