Ryan M-1

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Ryan M-1

Inlägg av Björn B »

Bild
Dags att börja på något nytt. Mainstream

Bild
är det kanske inte och särskilt ny är inte modellen (eller originalet). Ryan M-1 från Greenbank Castle i 1/72.

Bild
Nostalgivarning för modell i plastpåse. Modellen kan byggas med två motoralternativ. En Wright Whirlwind eller Hispano Suiza.

Bild
Började med att försöka skrapa fram lite liv i vingen med hjälp av ett rundat knivblad.

Bild
Ett nytt roder har också påbörjats.
Senast redigerad av Björn B den 29 jun 2018, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ryan M-1

Inlägg av magnusf »

Alltid kul med lite Greenbank Castle - vad f-n är det för något Björn :-) ? Och var har du fått tag på den?

Hälsningar

Magnus
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det var tydligen en kortserietillverkare från Greenbank on Whidby Island, Washington. Det var den enda modellen som kom ut men jag har någon gång läst vilket plan som planerades som nästa modell men har glömt bort det.

Man kan t.ex. leta på Ebay: http://www.ebay.com/itm/GREENBANK-CASTL ... 43fa661836
Den var inte lika dyr för 10 år sedan när jag köpte min.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Väldigt kort serie om man bara gav ut en modell i begränsad upplaga... ;)

Intressant förebild från 1926 som var ursprunget till Lindbergs Ryan NYP https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_M-1 Hur kommer det sig att du valt att bygga den, ingår den i något större tema?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det är ett Golden Age gruppbygge bland 1/72-folket på Hyperscale och det triggade mig till att äntligen börja på den. Men det blir värre som kommer att märkas i en post jag precis ska påbörja.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ah! Klassiskt hantverk. En njutning att skåda.
/M
Björn B
Kontakt:

Re: Ryan M-1 Polerrosor

Inlägg av Björn B »

Bild
Polerrosor på motorhuven är något jag funderat på hur man ska göra. Först var min plan att göra en målningsmask med hjälp av "punch and die"

Bild
Tamiya aluminium på sprayburk som grundfärg. Sedan penslade jag mönstret med akrylfärg.

Bild
Om (när) det inte blir bra så går det lätt att tvätta bort med grundfärgen kvar.
Jag fick inte hålen tillräckligt tätt så det såg inte bra ut. Att tona ner det hela med ett tunt lager ljusare färg gjorde det inte bättre så tvätt och tillbaks till tänkarstugan.

Bild]
Sen började jag experimentera med målning med bommulstops på frihand. Det luddiga mönstert kändes OK men det är svårt att få punkterna exakt där man vill. Metoden får ligga som reserv om inget annat kommer fram. Ute på vingspetsen har jag provat Tamiyas minitops för rengöring av färgspruta. Dom är ju spetsiga så jag kapade av en bit av spetsen för att få ett bredare mönster. Men då får jag inte den suddiga mönstret jag vill ha.

Bild
Hittade avsmalnande tops som var lite rund i änden men resultatet gjorde att jag tog en funderare till. Datorn får bli nästa experiment. Jag ritade upp ett mönster och skrev ut ett dekalark på laserskrivaren. Resultatet är nog det mest lovande hittills. Kanske skulle mönstret kunna vara lite större och jag har en annan idé om hur jag ska rita det. Vi får se om det funkar. I värsta fall så har jag hittat en annan individ med målad motorkåpa.
Skriv svar