Centurion är en ball vagn, och svenska Centurions är koolfaktor 10 av 10.!
Vagnarna som Sverige hade gick igenom flera upgraderingar, och min fråga här gäller Strv 102.
Som jag har förstått det så innebar den sista uppgraderingen av Strv 102 till 102 R att vagnen fick reaktivt pansar och en del andra saker ändrades, mycket likt 104:an (bland annat belysningskonfigurationen på främre plåten - för att ge utrymme för frontpansar, antar jag). 104:an kom visserligen senare än 102:an , så det vore kanske mer korrekt att säga att 104:an liknade i mångt och mycket 102R tror jag

Min fråga gäller vagnschefens lucka. Av att döma av 102:an som står på Arsenalen's förråd, så verkar tornet vara nästan identisk (exteriört) med Strv 104, dvs bland annat är vagnschefens lucka ändrad från "platt" typ till "kupoltyp", stämmer det? Tror jag har förstått att den två-delade vagnschefsluckan bara fanns på Strv 101.
Finns ju en hel del andra ändringar mellan 102 och 102R , men jag tänker främst på tornet i denna post.
Antar att detta innebär att det vore helt korrekt att smälla på ett "104 torn" på ett 102 chassis?
Innebär i så fall att det finns mycket mer användning av Hobby Fan's 104 konvertering, som då även kan användas till stor del till en 102 R