Hur håller Ni reda på stashen??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Johan Elvin »

Kör med excel
ser till att hålla det uppdaterat kontinuerligt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jag tycker samlingen med referenslitteratur är ett större problem. Jag vet inte hur många gånger jag har släpat hem böcker (oftast inhandlade på rea eller ngt) som redan finns i bokhyllan.

Öken-Erik

CU@C4
Sven-Åke K

Inlägg av Sven-Åke K »

Nuförtiden tar jag bild på varje låda och har en mapp där alla åren samlas. Sedan om en byggsats flyttas från ett förråd till ett annat, har fyra, så noteras det med en bild till den förrådsmappen, fungerar till 98%.
Innan skrev jag ner det i en bok, den är nu väldigt ofullständig.
AndersN

AndersN

Inlägg av AndersN »

Excel. Ev planering och eftermarknadsgrejer i kolumnera bredvid. Hmmm behöver uppdateras med tvåhundra sålda modeller inser jag nu. Och hundra nyinköpta uuh
AndersR

Inlägg av AndersR »

SvenYoung skrev:Jag använde Excel förr, men har slarvat på senare tid.

Det svåraste är att hålla reda på alla konverteringar, ets-satser, hjul, band, uppdateringar och alla extraprylar man köper. Glömmer ofta vad jag har köpt haha.
Kolla in Kitbase, där finns det särskilda kategorier för småprylarna där dom dessutom kan länkas till den byggsatsindivid man tänkte används dom till.
Du kan även lägga in egna bilder i databasen om du vill.

/Anders
F Porsche

Re: Är jag en vinnare ???

Inlägg av F Porsche »

För första gången känner jag mig som en vinnare iom att jag avvecklade högen innan det kom appar för att hålla ordning på hobbyn.
En 1/16 hemma och en på landet med något enstaka mellanspel med en 1/35 rakt-ur-lådan-bygge passar mig perfekt.
Viktigt att mellanspelen blir just mellan och att det då är paus med 1/16 till dess att 1/35 är byggd.
Sekundärvinsten är att jag rent hypotetiskt kan köpa den senaste, den bästa och inte behöver plågas av högar av Italeri-Shermans i garderoben.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Varför alls hålla reda på den? Lite dubbletter är väl bara trevligt? :)
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

F Porsche skrev:För första gången känner jag mig som en vinnare iom att jag avvecklade högen innan det kom appar för att hålla ordning på hobbyn.
En 1/16 hemma och en på landet med något enstaka mellanspel med en 1/35 rakt-ur-lådan-bygge passar mig perfekt.
Viktigt att mellanspelen blir just mellan och att det då är paus med 1/16 till dess att 1/35 är byggd.
Sekundärvinsten är att jag rent hypotetiskt kan köpa den senaste, den bästa och inte behöver plågas av högar av Italeri-Shermans i garderoben.
Instämmer helt!
Ju mindre hög, desto bättre mår jag.
Mellanspel är bra, och de behöver inte vara modeller. I mitt fall är det snickeri.

Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ulf Lundberg skrev:
F Porsche skrev:För första gången känner jag mig som en vinnare iom att jag avvecklade högen innan det kom appar för att hålla ordning på hobbyn.
Instämmer helt!
Ju mindre hög, desto bättre mår jag.
Mellanspel är bra, och de behöver inte vara modeller. I mitt fall är det snickeri.

Uffe
Jobbar på det även om det inte blir helt rent i lagret.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Eller så trivs man sin stash och ser den som en viktig del av sin hobby. Jag gillar min stash och har accepterat att jag är lite av en hamster. Jag kan sitta i min stol och skåda ut över hyllorna och bara njuta... :-)
Var och en till sitt sas. Vi har olika inställningar till vår hobby och den tillfredsställer oss olika.

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar