English Lightning 1/48...nu klar, bilder på sid 4.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

English Lightning 1/48...nu klar, bilder på sid 4.

Inlägg av Henrik R »

Jo, men nu på med nästa objekt!:-) I väntan på Lansens diorama platta samt färdigställandet av Drakens platta så måste jag ha nått annat och syssla med!
Valet blev en English Electric Lightning i 1/48 från Airfix. Har ju hört att Airfix kommit upp sig i klass nu med nya gjutningar. Och jag må säga att det har dom gjort minsann!!
Denna modell håller nästan Hasegawa kvalitet. Ok cockpiten är väl lite spartansk,men vad gör inte lite scratshande och bältesfix?
Hur som helst Denna modell har jag väntat på att få göra, så det ska bli lite skoj!

Bild

Med lite mer slangar och bälten så blev det trevligare i baljan!:-9
Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 19 maj 2012, 13:02, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: English Lightning 1/48

Inlägg av magnusf »

Ett MYCKET bra val av förebild Henrik! Har du funderat på målningsschema? Redan de som är i lådan är läckra och varierade...

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Åh! Den är ju helt underbar!!! Har en på hyllan som ska byggas senare i år. Kommer att följa detta med spänning!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Här ges inge respit! Fenomenal byggtakt! :D
Härligt val dessutom... har själv väntat på att den ska komma tillbaka. Hann inte på den senastäven om jag har köpt lull-lull till den :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Lite Off Topic, men Lightningarna är närmast Airfix högvattensmärke, som de sen har rasslat ner ifrån när det gäller kvalité. När de kom var de tillsammans med deras sena Spitfire och Seafire klart i klass med vad som producerades i Japan. Men under de (mer än) 10 åren som har gått sedan dess har inget som de kommit med varit lika bra. Jag tror jag har det mesta de släppt i 1/48, förutom den senaste helikoptern, och jag känner mig nästan lurad när man ser ingjöten till t.ex. Sea Vixen. Visst, det är en OK byggsats, men definitivt inte ens i närheten av deras topperiod.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

magnusf skrev:Ett MYCKET bra val av förebild Henrik! Har du funderat på målningsschema? Redan de som är i lådan är läckra och varierade...

Hälsningar Magnus
Jo, jag tänkte göra baremetal varianten med blå fena och ryggås, klart läcker då jag gillar metallrena flygtyg! Men jag håller med, många fina alternativ att välja från lådan!
Björn Fransson skrev:Åh! Den är ju helt underbar!!! Har en på hyllan som ska byggas senare i år. Kommer att följa detta med spänning!
Visst är den en underbar skapelse, har alltid gillat lightning av alla engelska flygtyg. Man har ju byggt många Harriers under årens lopp, men aldrig en Lightning av nån anledning!
Janne.S skrev:Här ges inge respit! Fenomenal byggtakt! :D
Härligt val dessutom... har själv väntat på att den ska komma tillbaka. Hann inte på den senastäven om jag har köpt lull-lull till den :D
Hehe! Man ska inte sluta bygga bara för en modell är färdig, då finns det risk att man kommer av sig! Det ska vara jämt flöde helatiden :-)
Jasså du har lull-lull till Lightningen? kul, då kommer den ju bli helt fenomenal i dina händer! :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Magnus Berggren skrev:Lite Off Topic, men Lightningarna är närmast Airfix högvattensmärke, som de sen har rasslat ner ifrån när det gäller kvalité. När de kom var de tillsammans med deras sena Spitfire och Seafire klart i klass med vad som producerades i Japan. Men under de (mer än) 10 åren som har gått sedan dess har inget som de kommit med varit lika bra. Jag tror jag har det mesta de släppt i 1/48, förutom den senaste helikoptern, och jag känner mig nästan lurad när man ser ingjöten till t.ex. Sea Vixen. Visst, det är en OK byggsats, men definitivt inte ens i närheten av deras topperiod.
De airfix jag stött på genom åren så har aldrig någon byggsats varit speciellt bra. Jag vet inte,men även deras senare serier har jag varit skeptisk till, nästan på gränsen till ointresserad att bygga. just pga av den skiftande kvaliteten. Te.x deras 1/48 mosquito, rent bedrövlig. MEN av Airfix senare modeller så har Fockewulfen och P51:an i 48 varit så pass fina att jag köpt dem. Dock har jag dem inte kvar så jag kan inte säga så mycket av om dom var bra eller inte. Lightningen har ändrat på min uppfattning just nu om Airfix. Och även deras nya Swordfish. jag ger Airfix en chans och ser om dom är bra helt enkelt! :-)
Björn Fransson
Kontakt:

Magnus Berggren skrev:Lite ...och jag känner mig nästan lurad när man ser ingjöten till t.ex. Sea Vixen. Visst, det är en OK byggsats, men definitivt inte ens i närheten av deras topperiod.
Nja, är du inte lite orättvis nu? Sea Vixen tyckte jag nog var riktigt fin. Enda plumpen var lite för många taskigt placerade utkastarmärken, men både gjutning, detaljering, passform och inte minst det makalösa dekalarket höll i mina ögon riktigt hög klass. Dessutom har den något som t o m den fina Lightningen saknar; detaljering i hjulschakten. Jag skulle nog snarare ranka den som en av Airfix absoluta toppar efter Lightningen och Spit-/Seafire. Fast de nya helikoptrarna lär också vara riktigt bra!
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Björn Fransson skrev:
Magnus Berggren skrev:Lite ...och jag känner mig nästan lurad när man ser ingjöten till t.ex. Sea Vixen. Visst, det är en OK byggsats, men definitivt inte ens i närheten av deras topperiod.
Nja, är du inte lite orättvis nu? Sea Vixen tyckte jag nog var riktigt fin. Enda plumpen var lite för många taskigt placerade utkastarmärken, men både gjutning, detaljering, passform och inte minst det makalösa dekalarket höll i mina ögon riktigt hög klass. Dessutom har den något som t o m den fina Lightningen saknar; detaljering i hjulschakten. Jag skulle nog snarare ranka den som en av Airfix absoluta toppar efter Lightningen och Spit-/Seafire. Fast de nya helikoptrarna lär också vara riktigt bra!
Jag skulle vilja säga att passformen är bedrövlig, plastens yta opolerad och grov, gjutningarna rätt klumpiga och paketeringen under all kritik.
Dekalarket är väl OK, men det brukar Airfix ha, och hjulhusen, ja, kanske, och det kanske är tur, med tanke på att vissa delar passar så kasst att man måste dra all uppmärksamhet från spacklingsområdena.;)
Allvarligt talat tycker jag det är märkligt att Airfix inte kan få fram en mainstream-modell som håller högre kvalité på basområdena. Jag sätter gjutningarnas kvalité rätt nära Special Hobby och Classic Airframes, och det är inget gott betyg åt Airfix...

Missförstå mig rätt nu, jag älskar att Airfix släpper de här modellerna. Vem annars hade man kunnat förvänta sig en TSR2, Canberra, SeaVixen eller liknande britiskt kalla krigs-flyg ifrån. Det som däremot känns som en besvikelse är att kvalitén har gått ner, istället för upp. Dessutom inom områden som egentligen borde vara precis vad deras målgrupp önskar. Airfix vänder sig till unga och nostalgiker, inte hardcore-fansen. Därför borde det vara viktigt just med passform och annan byggvänlighet. Ingjöt som är stora nog att behöva sågas av för att få snyggt är inte idealiskt för deras målgrupp. Detaljering i hjulhus? Jag skulle tro att det är en av de där sakerna som 90% av köparna inte tycker är viktigt.
Björn Fransson
Kontakt:

Tänk hur olika man kan uppleva en modell! När jag byggde min var jag nästan lyrisk över passformen. Det enda spackel som gick åt var lite runt sidofönstret, i övrigt klonkade allt i där det skulle utan några som helst problem.

Nåja, smaken är ju olika. Även om jag är tveksam till att 90% av köparna inte bryr sig om huruvida hjulhusen är helt blanka eller väl detaljerade. I så fall borde väl cockpit vara minst lika ointressant? Tror nog att de som lägger flera hundralappar på en modell har något högre krav än så. Men det är ju bara vad jag tror.

Men jag är lite nyfiken på vad du menar med att förpackningen var under all kritik?
Skriv svar