Norsk F-16A, Hasegawa 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Norsk F-16A, Hasegawa 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Mikael dBW skrev:Fina nyanser i det gråa. Inte kan jag se att du haft lägre ambition med det här bygget.

/Mikael
Tackar! Nja, de lägre ambitionerna märks framför allt i bygget. Hjulhus, cockpit och ställ fick t ex vara helt som de var. Målningsmässigt ligger det lika mycket jobb på den här som det brukar - men även om jag jobbade ganska ordentligt med nyanserna så gick det självklart snabbare att måla i en färg än i flera. Så i den lägre ambitionsnivån låg också valet av förebild. Fast på det stora hela är jag rätt nöjd. Så ibland är en lägre ambitionsnivå ett sätt att lura sig själv att slappna av lite. :)
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Jättefint bygge du fått till Björn, som alltid! Som du själv säger, en norsk F-16 är ju i grunden rätt enkel som enfärgad, men jag tycker du lyckas bra med att skapa liv i ytan bra ändå med målning och vädring.

Dock finns det en sak som stör mig, och det är vapenlasten. En F-16A före MLU kunde inte bära AIM-120 (Amraam), som du satt på balk 2 och 8, den möjligheten kom först efter MLU. Dessutom, när de bär både Amraam och Sidewinder, bärs Amraam i balk 1 och 9, och Sidewinder i balk 2 och 8 (alltså tvärtom mot vad din maskin har), då din konfiguration gav för stora vibrationer i vingen (om jag minns rätt). En petitess, men ändock. ;)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag tycker den där F16 är helt i toppklass. Urläcker trots sin enkla färgsättning. Det vore fräckt att bygga e F16 i 1/32 i Norsk märkning. Det vore ballt.
En undran från en novis när det gäller nationsmärkning. Men är stencilerna som är målade på det riktiga planet( eller på dekalarket för den delen) på Norska? "Fjern her" "må ikke tillteppes" Eller varför inte "Brusefotöljen er krutladdad!"
vingtor

Inlägg av vingtor »

AIM-120 kom faktisk før MLU. ECP (Engineering Change Proposal) 1085/1172, som ble påbegynt på begynnelsen av 1990-tallet, inkluderte nye missilskinner med betegnelsen LAU-129. Disse kunne ta både AIM-9L Sidewinder og AIM-120B AMRAAM. For å avfyre AIM-120B måtte vingene kables om. Missilskinnene i Hasegawa-settet er imidlertid ikke LAU-129.

Norske (Luftforsvarets) fly har ikke hatt stensiler på norsk siden Vampire. Med NATO på 1950-tallet har det vært engelsk (eller amerikansk). Noen F-84 fikk noe tekst ved cockpit duplisert på både engelsk og norsk.

Nils
Björn Fransson
Kontakt:

Niklas skrev: Dock finns det en sak som stör mig, och det är vapenlasten. En F-16A före MLU kunde inte bära AIM-120 (Amraam), som du satt på balk 2 och 8, den möjligheten kom först efter MLU. Dessutom, när de bär både Amraam och Sidewinder, bärs Amraam i balk 1 och 9, och Sidewinder i balk 2 och 8 (alltså tvärtom mot vad din maskin har), då din konfiguration gav för stora vibrationer i vingen (om jag minns rätt). En petitess, men ändock. ;)
vingtor skrev:AIM-120 kom faktisk før MLU. ECP (Engineering Change Proposal) 1085/1172, som ble påbegynt på begynnelsen av 1990-tallet, inkluderte nye missilskinner med betegnelsen LAU-129. Disse kunne ta både AIM-9L Sidewinder og AIM-120B AMRAAM. For å avfyre AIM-120B måtte vingene kables om. Missilskinnene i Hasegawa-settet er imidlertid ikke LAU-129.

Nils
Lite olika bud. :) Men jag har utgått från den här bilden som enligt de F-16-experter jag haft kontakt med ska vara en icke-MLU, fast med AIM-120:

Bild

Tanken från början var att sätta AIM-120 på vingspetsarna och Sidewinders på det som väl blir balk 3 och 7. Men som Nils påpekar är skenorna inte helt 100, i synnerhet inte på vingspetsarna. Så därför klämde jag dit Sidewinders på vingspetsarna (balkarna var i alla fall rätt för dem) och AIM-120 på 2 och 8. Detta då jag sett nya F-16 med Sidewinders på vingspetsarna - dock utan AIM-120 - och hoppades att det kanske skulle ha suttit så någon gång åtminstone.

Bild

Men då var alltså skenan fel lik förbenat. Nåja. Just lasten under vingarna är för övrigt det som intresserar mig minst, men i det här fallet kändes den alltför naken, så jag gjorde ett lite ovanligt avsteg från mina normala byggvanor. Såklart att jag trampade åtminstone delvis i klaveret... :)
vingtor

Inlägg av vingtor »

I starten så prøde de seg fram, og har helt sikkert fløyet med Sidewinder på 1/9 og AMRAAM på 2/8 - inntil de fant ut hva som var best. Med det forutsetter at de hadde LAU-129 på alle stasjoner.

Nils
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Björn! Du kan få mig att gilla alla flygplan, så även en norsk F-16! Snyggt!

Hälsningar

Magnus
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Där ser man, en icke-MLU med AIM-120! Den bilden har jag inte sett förut, men du har ju helt rätt. I stand corrected! :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Kontakt:

Magnus Tack! Är lite förvånad själv att jag tog tag i denna, den är egentligen lite för modern för min smak. Men F-16 åldras onekligen med viss värdighet. Och så jädrans modern är den ju inte längre. :)

Niklas Kul att kunna bidra med lite kunskap. Själv har jag precis lärt mig vad MLU är. :)
Björn Fransson
Kontakt:

...och nu finns även en bild på hur den ser ut underifrån bland de övriga bilderna. Glömde lägga in den.
Skriv svar