MiG-23BN, RV Aircraft 1/72 - Klar!
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Återställa ytdetaljering cüger! Helt värdo! Fast på fotot ser du ju ut att ha lyckats rätt bra...
Spännande med Luftwaffe, ser fram emot denna udda fågel! Jag minns MiG-29 från Luftwaffe från Sturup 1997, det var väl de enda av de fd Östtyska maskinerna som fick flyga vidare någon längre tid. Undras för övrigt om de inte hamnade i Polen till slut!
Hälsningar
Magnus
Spännande med Luftwaffe, ser fram emot denna udda fågel! Jag minns MiG-29 från Luftwaffe från Sturup 1997, det var väl de enda av de fd Östtyska maskinerna som fick flyga vidare någon längre tid. Undras för övrigt om de inte hamnade i Polen till slut!
Hälsningar
Magnus
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Ser bra ut! Roligt med lite udda märkningar, även om jag har dålig koll på just MIG'ar och återförenade Luftwaffe...
/Fredrik
/Fredrik
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Fredrik L skrev:Ser bra ut! Roligt med lite udda märkningar, även om jag har dålig koll på just MIG'ar och återförenade Luftwaffe...
/Fredrik
Det är ett kul ämne att forska i. Samtliga DDR-maskiner fick Luftwaffe-numrering, men endast ett fåtal användes av det enade Tyskland. Helikoptrarna och i synnerhet transportflygplanen användes tämligen mycket under nittiotalet. Av jetkärrorna införlivades MiG-29 i Luftwaffe och flög till 2004 då de såldes till Polen för en symbolisk summa, jag tror att det var 1 euro per plan.magnusf skrev:Återställa ytdetaljering cüger! Helt värdo! Fast på fotot ser du ju ut att ha lyckats rätt bra...
Spännande med Luftwaffe, ser fram emot denna udda fågel! Jag minns MiG-29 från Luftwaffe från Sturup 1997, det var väl de enda av de fd Östtyska maskinerna som fick flyga vidare någon längre tid. Undras för övrigt om de inte hamnade i Polen till slut!
Hälsningar
Magnus
Märkningen för jetplanen var följande: MiG-23 fick 20+XX, MiG-21PFM: 22+XX, MiG-21MF 23+XX, Su-22 25+XX, Aero L-39 28+XX och MiG-29 29+XX. Med få undantag blev de ståendes på marken, utan någon nationalitetsbeteckning. Vissa testflögs dock, i synnerhet Su-22:orna (dessutom köptes ett par egyptiska Su-22 in på åttiotalet och märktes 98+XX). Dessa fick nationalitetsbeteckning på kroppen, några enstaka även på vingarna, ibland endast på ena sidan. Ytterligare et fåtal målades upp lite extra, bland annat finns en Su-22 med Tiger Meet-märkning, en rejält färgglad MiG-23MF, en MiG-21MF med hajkäft och en vit MiG-21PFM.
När det gäller MiG-23BN fick ett fåtal, dock minst tre stycken, ordentlig märkning på nosen samt tyska flaggan på fenan. Och det är alltså en av dem som jag kommer att bygga. Som synes testflögs den t o m beväpnad. Om någon har några sådana raketkapslar liggandes, är jag för övrigt spekulant på dem:

-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
För den som är intresserad, här kommer några udda fåglar med Luftwaffe-märkning:





Och till sist en udda fågel tillsammans med en annan skum typ.





Och till sist en udda fågel tillsammans med en annan skum typ.


Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Vad är det som avgör om det är en Mig 27 eller en 23? Uppenbarligen inte nosen?
Ser jag ett fjärde landningsställ på den där IL-62:an?
Ser jag ett fjärde landningsställ på den där IL-62:an?
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Japp, Il-62 använde stödhjul. Skillnaden på 23 och 27 är inte enorm, 23BN utvecklades som en jakt/attackversion som sedan vidareutvecklades till den renodlade attackversionen MiG-27. De synliga skillnaderna är främst kortare plattor vid luftintagen, förstärkta landningsställ och annan beväpning. 27:an har också en annan huv utan ram ovanför piloten vilket möjliggjorde utskjutning genom huven (t ex på låg höjd). Sedan fanns även en del skillnader under skalet.
Vid en första anblick kan man undra varför den fick ett eget nummer, skillnaden utseendemässigt mellan MiG-23 och 27 är egentligen betydligt mindre än skillnaden mellan de första och sista versionerna av MiG-21. Dock med skillnaden att 23 och 27 hade helt olika användningsområden.
Vid en första anblick kan man undra varför den fick ett eget nummer, skillnaden utseendemässigt mellan MiG-23 och 27 är egentligen betydligt mindre än skillnaden mellan de första och sista versionerna av MiG-21. Dock med skillnaden att 23 och 27 hade helt olika användningsområden.
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Det står någon i vägen i förgrunden på sista bilden. Tidsenligt stämmer det överens. Den slitna looken tyder på hett leverne. ehhh..Jag menar naturligtvis flygplanen.
Intressant med den där kammoflerade MIG-21:an JG-1, Jag hade planer på att göra den, men jag valde Irakiskt istället. Men vad har dom gjort med huven? tejpat den?
För övrigt gillar jag livet i målningen på din 23:a. Stiligt Björn!

Intressant med den där kammoflerade MIG-21:an JG-1, Jag hade planer på att göra den, men jag valde Irakiskt istället. Men vad har dom gjort med huven? tejpat den?
För övrigt gillar jag livet i målningen på din 23:a. Stiligt Björn!
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
Då så, då har även den tredje maskinen i mitt kvintettbygge blivit helt klar.

Och om Jaken var hiskeligt ful, F-16 rätt känslokall (åtminstone för mig), är detta verkligen ett fantastiskt snyggt flygplan. En av mina absoluta favoriter alla kategorier.



En närbild på gyttret av nitar (som inte alls är lika framträdande i verkligheten). Lyckligtvis tonas det ner något när färgen kommer på, när man öppnar lådan börjar man verkligen undra hur det ska bli när allt är klart. Men det funkar ändå hyfsat, tycker jag.


Tuffast är den egentligen med halvsvepta vingar. Men dessvärre stod de aldrig i den positionen i parkerat läge (bara det hade varit anledning att för en gångs skull bygga en maskin i flygande läge). Men utfällt är inte dumt det heller.



Många fräcka vinklar finns på denna!

Utfällda luftbromsar är egentligen ganska ovanligt. Men efter att ha försökt få dit dem ordentligt i stängt läge på min förra RV-23:a, fick de vara öppna av ren självbevarelsedrift.

Samlingen växer. Den indiska 27:an är Zvezdas och tvåsits-ungraren RV:s. Fortfarande saknas en vanlig 23MF i 1/72 (fast jag byggde ju en i 48 häromåret). Jag har en liggandes, och nu börjar det bli så länge sedan själva ihoplimmandet av plasten på denna, att jag nästan börjar bli lite sugen på att ta tag i den (glömskan är emellanåt modellbyggarens bästa vän). Fast den kanske blir en MLD (alltså med korta fenan).

Synd att Trumpeter klantade till den här i 48.
Men en resinnos är på gång, så kanske kan det bli en stor sådan här också med tiden.

Och om Jaken var hiskeligt ful, F-16 rätt känslokall (åtminstone för mig), är detta verkligen ett fantastiskt snyggt flygplan. En av mina absoluta favoriter alla kategorier.



En närbild på gyttret av nitar (som inte alls är lika framträdande i verkligheten). Lyckligtvis tonas det ner något när färgen kommer på, när man öppnar lådan börjar man verkligen undra hur det ska bli när allt är klart. Men det funkar ändå hyfsat, tycker jag.


Tuffast är den egentligen med halvsvepta vingar. Men dessvärre stod de aldrig i den positionen i parkerat läge (bara det hade varit anledning att för en gångs skull bygga en maskin i flygande läge). Men utfällt är inte dumt det heller.



Många fräcka vinklar finns på denna!

Utfällda luftbromsar är egentligen ganska ovanligt. Men efter att ha försökt få dit dem ordentligt i stängt läge på min förra RV-23:a, fick de vara öppna av ren självbevarelsedrift.

Samlingen växer. Den indiska 27:an är Zvezdas och tvåsits-ungraren RV:s. Fortfarande saknas en vanlig 23MF i 1/72 (fast jag byggde ju en i 48 häromåret). Jag har en liggandes, och nu börjar det bli så länge sedan själva ihoplimmandet av plasten på denna, att jag nästan börjar bli lite sugen på att ta tag i den (glömskan är emellanåt modellbyggarens bästa vän). Fast den kanske blir en MLD (alltså med korta fenan).

Synd att Trumpeter klantade till den här i 48.

-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
- Namn: Anders P
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72
??? Men hur gjorde man med de där tankarna/tuberna när man svepte vingarna bakåt? Var de synkade på något sätt?Björn Fransson skrev:
Tuffast är den egentligen med halvsvepta vingar. Men dessvärre stod de aldrig i den positionen i parkerat läge (bara det hade varit anledning att för en gångs skull bygga en maskin i flygande läge). Men utfällt är inte dumt det heller.
... luftbromsar...
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-23BN, RV Aircraft 1/72 - Klar!
Japp! Balkarna svängde när vingarna gjorde det. En ganska enkel mekanisk lösning, faktiskt. Förmodligen mer driftsäker än avancerad elektronik...