Strv 103 C Färg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
BGB

Strv 103 C Färg

Inlägg av BGB »

Hej,

Är det nån som vet vilka av Humbrols färger är lämpliga att måla en S 103 C i .

Mvh
Boris
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Strv 103 C Färg

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns inte någon Humbrol som direkt från burken blir bra för det svenska splinterkamouflaget tycker jag :( . Man behöver bryta färgerna lite för att komma rätt. Det finns recept för att bryta färgerna på Urbans färglista på detta forum. Men det verkar lite baltigt :roll: .

http://www.ipmsstockholm.se/home/urbans ... ts-sweden/

Om du i alla fall vill måla med Humbrol direkt från burk så ligger H 150, H 117 och H 118 relativt nära. Använd inte svart till det som ser svart ut, det blir för stor kontrast mot de övriga färgerna. H 33 tillsammans med ett par droppar H 61 så att man får en varmt rejält mörk grå nyans som nästan är svart så blir det hyfsat.

Om du ska sprutmåla så kan man från Rebell Hobby köpa Mr Paint färger som finns i rätt nyanser. Alfa hobby har också svenska färger i rätt nyanser för "Viggen kammo" och dessa kan funka för penselmålning (jag har dessa men inte provat) om man målar tunt och dessa är vattenbaserade. Alfa Hobby har även Mr Paint färgerna.

Stridsvagnarna målades med pensel av bestättningarna på någon helgtjänst när jag gjorde värnplikten (Strv 102REMO) 88/89 på P 18 i Visby och det tog nog inte mer än 20 minuter på övningsfältet innan de var genomskitiga, så det går att dölja en hel del under ett tjockt lager lera och damm :mrgreen:

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
BGB

Inlägg av BGB »

Hej Nicklas,

Tack för att du påminde mig om Urbans Color reference Chart hade totalt glömt att den fanns här :oops: ska köra lie blandning av dom.

Körde ni med piassava när ni målade :D

Mvh
Boris
Knajd

Inlägg av Knajd »

När jag byggde min lilla 103 så körde jag Tamiya NATO-svart och tyckte det blev bra. Den svenska svarta färgen i fyrfärgskamouflaget blektes mer än de gröna tonerna men inte lika mycket som det ljusbruna. Äldre bilder har ofta färgstick så kör på känsla och testa att tona det svarta med grå-blått, grön-lila eller en aning brunt.
BGB

Inlägg av BGB »

Hej,
Tack for förslag och info,ska försöka komma ihåg detta när den blir klar om hundra år eller så :D

Mvh
Boris
Skriv svar