Har varit dålig på att fota som vanligt, men jag försöker mig på en liten sammanfattning över hur jag gått tillväga och vart jag är i dagsläget.
Jag hade en Mustang från Academy liggandes på hyllan och tänkte att jag utgår från den. Lyckligtvis är det en rätt version med dukklädda roderytor. Så det var bara att brassa på. Som vanligt börjar arbetet med cockpit. Jag har inte gjort några större ansträngningar att få allt rätt utan helt enkelt försökt att få det att se lite rörigt eller "busy", som man säger i den internationella byggvärlden.

Givetvis lyckades jag tappa stolen på golvet och något snodde den direkt. Så jag byggde en ny efter bilder jag hittade via google. (efter en vecka upptäckte jag att min kära hustru hittat den och lagt upp den på byggbordet...

Jag vet inte om det är en fördel alla gånger, men i 1/72 så syns det inte så mycket av cockpit genom huven, så jag brukar inte lägga allt för mycket krut på interiören. Jag målade i alla fall allting med Model Masters akrylfärg, och deras kulör "Green zinc chromate". Huruvida den är "rätt" eller inte har jag ingen aning om, men jag tycker den ser bra ut. Jag är glatt överaskad över Model Masters färger, jag tycker att de fungerar bra att spruta och även att penselmåla. De är de enda som finns att tillgå på närmare håll, men jag köper dom gärna. Wash med Tamyias panel wash, som åxå är en finemang produkt, trots att jag har haft ett motstånd till att köpa produkter man enkelt kan ta fram själv, så är jag mycket nöjd med den praktiska förpackningen och själva washen. Och till sist torrborstning med en ljus ljusgrå nyans.
Panellinjerna på vingarna är spacklade och skall slipas ner och sedan är det bara att sätt ihop allt, förhoppningsvis... Har inte bestämt mig hur jag ska göra med bagehyllan bakom sätet.

Det gick förvånansvärt lätt att limma ihop vingar och kropp, inga större fadäser och bra passning. Lite spackel och lite slipning av skarvar så är det klar att få huven ditlimmad och maskning av densamma. Ganska stor glipa vid vingroten så jag limmade dit lite plasticard för att få allt bra. Sen ska primern på. Jag använder MiG's svarta akrylbaserade primer. Tycker att den funkar bra, man får dock förtunna den lite, trots att den ska vara klar att spruta direkt ur flaskan.

Jag hade lite problem med vingklaffarna. De var lösa men det känns som att de var designade att sitta rakt. fick slipa och trimma lite för att få dom att sitta bra, men jag kunde inte få dom att hänga så pass mycket som jag egentligen ville. Det är klart att om jag lagt ner lite mer tid så... men det är aldrig försent att ge upp!

Nu är jag här. Jag är osäker på vart jag tar vägen med den nu. Funderar på om jag ska lägga en wash över hela modeller, men då är jag rädd att panellinjerna blir för accentuerade, och jag tycker de känns bra i dagsläget. Jag tror att jag nöjer mig med att smutsa ner lite med avgassot, kanske lite krutstänkt och olje spill. Tips och förslag emottages tacksamt!

/Fredrik