Koll på flytbälg till STRV 103?
Koll på flytbälg till STRV 103?
Är rasande intresserad av flytbälgen på STRV 103, någon som har bilder/ritningar/manual för resandet av denna samt vilken utrustning som krävdes för att hålla den uppe, avgasröret, styrlinor mm?
Att hålla en stridsvagn flytande med hjälp av bälg hittade man ju på till Sherman DD under andra världskriget, men visste ni att man använde Sherman även för utvecklingen av STRV 103!? Man testade funktionen av hydrauliken för band/chassie.
Att hålla en stridsvagn flytande med hjälp av bälg hittade man ju på till Sherman DD under andra världskriget, men visste ni att man använde Sherman även för utvecklingen av STRV 103!? Man testade funktionen av hydrauliken för band/chassie.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Kanske något vi kan visa vid nästa bygghelg?
Runt eldröret sitter en tätning som är fäst i bälgen. Ovanför eldröret är det, - ja som en gylf helt enkelt. Och när det är dags att bada så knäpper man igen den, men med "petter niklas" hängande utanför. Svårt att förklara gylfens utseende och jag har fn inga riktigt bra bilder.
Avgaserna skickar man upp i avgastrummor som mynnar ovanför bälgens kant.
Runt eldröret sitter en tätning som är fäst i bälgen. Ovanför eldröret är det, - ja som en gylf helt enkelt. Och när det är dags att bada så knäpper man igen den, men med "petter niklas" hängande utanför. Svårt att förklara gylfens utseende och jag har fn inga riktigt bra bilder.
Avgaserna skickar man upp i avgastrummor som mynnar ovanför bälgens kant.
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Finns givetvis bilder i iboken til Strv 103, men eftersom jag är på jobbet och iboken ligger hemma så får du hålla till godo med framgooglade bilder så länge:


Föraren står på en plattform som fästs i ramverket som håller bälgen uppe. Plattformen finns ju med i Trumpeters byggsats har jag för mig. Man styr med två snören, ungefär som man styr en lådbil. Avgasröret för turbinmotorn är en utvikbar "låda", som i sin hopvikta form också finns med i byggsatsen. Avgasröret för kolvmotorn är en slang man bara hänger över kanten.
Det är av vital betydelse att man inte glömmer mynningsskyddet för eldröret innan man går ner i vattnet har jag hört. Det sägs att det kan bli lite för fuktigt i vagnen annars.
/E


Föraren står på en plattform som fästs i ramverket som håller bälgen uppe. Plattformen finns ju med i Trumpeters byggsats har jag för mig. Man styr med två snören, ungefär som man styr en lådbil. Avgasröret för turbinmotorn är en utvikbar "låda", som i sin hopvikta form också finns med i byggsatsen. Avgasröret för kolvmotorn är en slang man bara hänger över kanten.
Det är av vital betydelse att man inte glömmer mynningsskyddet för eldröret innan man går ner i vattnet har jag hört. Det sägs att det kan bli lite för fuktigt i vagnen annars.
/E
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Tack för den kortfattade förklaringen av dilemmat med PTV/H för en 103:astefan karlsson skrev:Kanske något vi kan visa vid nästa bygghelg?
Runt eldröret sitter en tätning som är fäst i bälgen. Ovanför eldröret är det, - ja som en gylf helt enkelt. Och när det är dags att bada så knäpper man igen den, men med "petter niklas" hängande utanför. Svårt att förklara gylfens utseende och jag har fn inga riktigt bra bilder.
Avgaserna skickar man upp i avgastrummor som mynnar ovanför bälgens kant.

Erik, bilderna löser ju en liten del men det vore fint att kunna se mer i detalj var stag ska fästas och hur de sitter ihop samt liite mer i detalj hur plattformen mm ska fästas. I princip så är modellen komplett, eventuellt behöver man bara nytillverka vissa delar för att kunna resa en bälg med styrlinor? Hoppas att du kan fixa fram några mer detaljerade bilder senare.
Stellan Schroeder Englund
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Lite rörliga bilder hittar du här:
5:50 in:
http://www.youtube.com/watch?v=fARGfVA7Mm8
Nostalgi för oss som var med när det begav sig:
http://www.youtube.com/watch?v=CQwsgPYHPd4
Har dessutom för mig att jag tidigare sett en filmsnutt när man förbereder för vadning - förmodligen från någon instruktionsfilm som säkert Stefan kan ha i något föråd.
/Anders
5:50 in:
http://www.youtube.com/watch?v=fARGfVA7Mm8
Nostalgi för oss som var med när det begav sig:
http://www.youtube.com/watch?v=CQwsgPYHPd4
Har dessutom för mig att jag tidigare sett en filmsnutt när man förbereder för vadning - förmodligen från någon instruktionsfilm som säkert Stefan kan ha i något föråd.
/Anders
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Anders, tack för de rullarna. Ball manick den där vagnen.
Har kollat lite på en del forum och i artiklar och det är fantastiskt vilka strider folk tar om hur bra eller vilken skit S-vagnen faktiskt var. Nåja, vi lär aldrig få veta hur den hade klarat sig och i vilket fall som helst beror det på så många faktorer att det är meningslöst att så här i efterhand fundera på saken. Tillbaka till bälgen och dess funktion.
Har kollat lite på en del forum och i artiklar och det är fantastiskt vilka strider folk tar om hur bra eller vilken skit S-vagnen faktiskt var. Nåja, vi lär aldrig få veta hur den hade klarat sig och i vilket fall som helst beror det på så många faktorer att det är meningslöst att så här i efterhand fundera på saken. Tillbaka till bälgen och dess funktion.
Stellan Schroeder Englund
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Jag funderade faktiskt i bilen på vägen hem från Strängnäs, på hur man skulle kunna konvertera Trumpys 103a till en flytförberedd vagn.
Det svåraste tror jag, är att man måste nog göra rätt stora ingrepp i chassit för att ta bort flytbälgsramen från själva chassit. Frågan är om det går att relativt enkelt "såga" bort den, med ritsverktyg exempelvis, och återanvända ramen på toppen av bälgen, eller om det är enklare att karva bort den och bygga en ny i PC. Allt det andra är ju hyfsat enkel scratchbyggnation. Hann inte kika på iBoken igår. Ska försöka komma ihåg det till i kväll.
Det svåraste tror jag, är att man måste nog göra rätt stora ingrepp i chassit för att ta bort flytbälgsramen från själva chassit. Frågan är om det går att relativt enkelt "såga" bort den, med ritsverktyg exempelvis, och återanvända ramen på toppen av bälgen, eller om det är enklare att karva bort den och bygga en ny i PC. Allt det andra är ju hyfsat enkel scratchbyggnation. Hann inte kika på iBoken igår. Ska försöka komma ihåg det till i kväll.
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Erik, vi är på samma bana ser jag
Väntar andaktsfullt! Om det är enklare kan du mejla ev bilder på stellanenglundAhotmail.com.

Stellan Schroeder Englund
Re: Koll på flytbälg till STRV 103?
Tycker ni skall scratcha en ny överdel/chassis till 103:an, mycket roligare än att skrapa bort gjutna detaljerErik_G skrev:Jag funderade faktiskt i bilen på vägen hem från Strängnäs, på hur man skulle kunna konvertera Trumpys 103a till en flytförberedd vagn.
Det svåraste tror jag, är att man måste nog göra rätt stora ingrepp i chassit för att ta bort flytbälgsramen från själva chassit. Frågan är om det går att relativt enkelt "såga" bort den, med ritsverktyg exempelvis, och återanvända ramen på toppen av bälgen, eller om det är enklare att karva bort den och bygga en ny i PC. Allt det andra är ju hyfsat enkel scratchbyggnation. Hann inte kika på iBoken igår. Ska försöka komma ihåg det till i kväll.

Senast redigerad av SvenYoung den 08 maj 2012, 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo