Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Det har jag aldrig gjort tyvärr, men jag har förstått att det vore värt ett besök. Har endast varit på Tjolöholms slott och tittat på deras samling av vagnar och karosser. När det gäller kröningsvagnar och paradvagnar, så köpte jag en modell av en sådan vagn . Tyvärr så var den dåligt packad, och mer skadad än säljaren utlovat. Men jag har planer på att försöka laga den om jag bara kommer underfund med vilken vagn det är? Det visste inte säljaren heller. Tillverkaren är Paramounth , skalan skall vara 1/32 vilket verkar stämma.
Har kollat runt på flera kröningsvagnar men hittar ingen som stämmer överens med denna. Är det någon i församlingen som vet, så berätta gärna.
Det skulle kanske gå att ha denna som utgångsmaterial för någon annan av det kröningsvagnar som byggts. Fönstren är oftast väldigt olika.
Tack Ulf //Lennart
Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga som inte redan har sagt. Extra kul med modellbyggare som kommer med fascinerande objekt och som dessutom färdigställer dem själva från scratch
Tack för vänligheten Göran, kul att det uppskattas
Ändrade mig angående färgen på hjulen, det fick bli gröna i stället. Tycker det bryter bra mot det övriga . Fotsteg och lyktor skall komplettera karossen. //Lennart
Snyggt.
Med tanke på att karossen är lite nedtonad i färgen, tror jag att du skulle kunna höja helhetsintrycket, genom att tona ned det röda och kanske även det gröna litegrann.
SvenYoung skrev:Snyggt Lennart! Håller med Ulf att det röda och gröna (undertill och hjulen) kan tonas ner lite för att "blenda" in bättre med resten av vagnen.
Fantastiskt arbete, vilket nöje att följa detta!
Tack så väldigt mycket Sven , kul att du gillar modellen.
Jo, jag har tonat ner det röda och gröna nu, och det blev klart bättre.
//Lennart
Så var då Brougham karossen färdig. Ett trevligt och inte alltför komplicerat bygge.Tonade ner det röda och gröna färgerna, men det slår igenom i bilderna trots det. Ser bättre ut annars. Gjorde ett par Karbid lyktor av Pc , borrade hål för tänd stång, och lykthållare av ett par mässingsnitar . Lyktglas av korrigerad klar pc, samt kulorna ovanpå genom att knipsa hövet" av ett par knappnålar, som målades med guldfärg. Blir inga skaklar eller häst ännu, jag har andra planer för innehållet i stallet" så jag väntar med det så länge. //Lennart