Brougham

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Brougham

Inlägg av Lennart 12 »

Medan jag vänta på prylar till lokbygget, så startade jag upp med ett nytt Pc bygge. Har länge velat göra mig en klassisk brittisk hästdragen kaross.
Och valet blir självklart en Brougham carrier. Den kaross som den skotske juristen Lord Brougham ritade 1837 och vagns tillverkaren Robinson & Crook i London startade tillverkning av 1838 . Vagnen är en klassiker, setts i otaliga filmer, (Dickens) illustrationer m.m. Så Brittiskt som det bara kan bli. Men jag tycker den är mycket vacker. Min kommer att bli mörkblå och svart.
//Lennart
Bild
Bild
Bild
Ulf Lundberg

Re: Brougham

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ser mycket lovande ut.
Kul med udda förebilder också. Det livar upp.

Uffe
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Trevlig förebild. Ska bli spännande att följa.

/Fredrik
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det här blir intressant. Har länge tänkt bygga något sådant med förebild från Napoleontiden i 1/72. Hjulen finns men ritningsunderlaget är rätt klent...
Ser ut som du kommit igån bra!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tusen tack för vänliga tillrop , och trevligt att objektet gillas. Har nu slipat ribborna som är själva väggen släta, och så klär dem med 0.25 pc. Då blir det en fin yta. Lyckades knäcka ena fönsterstolpen vid slipningen men det går att fixa . //Lennart
Bild
Bild
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Intressant! Det här bygget ska jag följa, jag gillar scratchbyggen.

Hur hade du tänkt göra med hjulen?
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Andre, det finns rätt så mycket om du Googlar , horse drawn carriage bilder. Du kan även prova söka på specifik vagn om du har det, tex. Drawing , Blueprint et.c
Jag har ingen ritning till mitt bygge, bara bra bilder från alla håll, och så bygger jag med utgångspunkt av storleken på en häst i skala 1/35.
http://www.wildhorsebooks.com/thompson.htm

Erik, hjulen har jag några olika alternantiv till, så jag kommer att använda det som jag tycker ser bäst ut .
//Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev:Tusen tack för vänliga tillrop , och trevligt att objektet gillas. Har nu slipat ribborna som är själva väggen släta, och så klär dem med 0.25 pc. Då blir det en fin yta. ]
Smart knep!
Införlivat i SKA (Smarta Knep Arkivet).

Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att höra Ulf, en modellbyggares S K A arkiv behöver ständigt påfyllning :)
Eftersom jag är den där morgon pigga sorten så satte jag igång direkt efter frukost och hundpromenaden. ( Blev bjuden på fågeljakt i helgen men lusten infann sig inte) Nåväl , främre delen av karossen blev färdig med kuskbocken, och så inklätt med Pc. Sedan limmat på hela köret på bakdelen med kuppen" Efter det så var det bara att fortsätta med Max Nykvist 3 magiska " ord, Putsa, putsa, putsa ! Frontrutorna sitter löst endast för syn skull" Nu skall jag plundra någon av Lottas smyckes lådor, det brukar innehålla sådan där tunn fin plysch nämligen, som kanske kan passa till inredningens väggar //Lennart

Bild
Bild
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tamej tusan, tur som en tokig ! Jag hittade vad jag sökte, och det räcker både till dynor och väggar. En ask där våra vigselringar en gång kläcktes ur" Per Dahlquist" Guld och silver atelje Chapmanstorget 5 Gbg. 1979 ) Det är väl precis detta med Nöd" och Lust handlar om, när man kan kombinera ett långt äktenskap med en ny modell :) //Lennart
Bild
Skriv svar