Och då var den klar. Några timmar innan det var dags att styra kosan till AIM limmade jag dit det sista.
Det mesta är ju redan dokumenterat. Men de sista momenten var en omgång med torrpastell lite här och var, för att smutsa ner det hela ytterligare.
När allt är färdigbyggt kvarstår mitt omdöme från tidigare: Helheten har vissa brister medan detaljerna ofta är riktigt fina. Landningsljusen och utblåset är två exempel.
Den lilla stötdämparen längst bak på bakkroppen är annorlunda än i Tarangus låda - men korrekt ändå. Det här är den senare varianten. Och lasten under vingarna är helt okej den med:
En av få detaljer som är fel är att antennen bakom huvudställsbrunnen har fel form i lådan (märkligt nog, eftersom den ska se ut som alla andra...). En överbliven Draken-antenn plockades från skrotlådan.
Frontrutans pansarglas fixades till med lite grönt.
Okej. Vad blir då slutomdömet? Är den värd att satsa på? Mitt svar är ja. Visst finns felaktigheter, men flera av dem är ganska lätta att fixa till. Storleksskillnaden i cockpit t ex, märker man först när man jämför den med Tarangus. Och det som inte är lätt tillfixat, är sådant som egentligen bara de värsta Lansen-niträknarna lägger märke till. Och eftersom jag räknar mig själv till den kategorin och ändå tycker att det här ser ut som en Lansen, borde det rimligtvis innebära att de flesta andra också gör det. En del av minustecknen kompenseras dessutom av att den är väldigt lättbyggd.
Däremot är det ingen billigare lösning än Tarangus. Aftermarketdekaler är ett måste och dem inräknat, sticker priset iväg över Tarangusnivån. Och som jag skrivit tidigare: Den som vill bygga en perfekt Lansen har fortfarande bara ett alternativ: Tarangus. Den som däremot vill få ihop en hygglig Lansen utan större jobb, kan definitivt lägga några timmar på denna. Men en aftermarkethuv hade inte skadat. Hallå, Max?
Och för min del var det bevisligen en lyckad satsning eftersom den tog hem 1/48-jetklassen på AIM. Det trodde jag definitivt inte när jag drog igång det här projektet!
EDIT. Har fixat till bilderna, de blev väl mörka tidigare. Dessutom har det turkosaktiga en benägenhet att bli väldigt grönt i blixtljuset. Förhoppningsvis blev det bättre nu.