Suchoj Su-9, Trumpeter 1/48, från ax till limpa

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Suchoj Su-9, Trumpeter 1/48, från ax till limpa

Inlägg av Björn Fransson »

Årets sommarbygge blev Trumpetarnas Su-9. En lättbyggd sak som inte tog alltför lång tid att få ihop, så här kommer hela processen från start till mål på en gång. Men vi börjar med en titt på slutresultatet:

Bild

Modellen har sina för- och nackdelar. Till den senare kategorin hör att den är ganska förenklad, cockpit är rätt spartansk och det är tydligt att Trumpeter inte bemödat sig särskilt mycket med researchen. Dekalerna är delvis skräp - och då syftar jag på de röda stjärnorna som helt saknar utlinjering!

Cockpit är som sagt väldigt förenklad. Nu syns inte så värst mycket, det är rena fyrtiotalsstuket på storleken. Jag hade en resinstol från Pavla liggandes, och då stolen är det som syns mest kändes det som en vettig satsning. Problemet var att den är betydligt bredare än stolen i lådan och den fick därför inte plats i cockpit. Problemet löstes genom att klyva baljan på mitten och limma fast de båda halvorna på kroppshalvorna. När allt monterats ihop funkade noshjulsschaktets ovansida som ett utmärkt golv.

Bild

Sedan var det bara att plocka ihop delarna. Och nu kommer vi till fördelen med den här modellen: Passformen. Den klonkar ihop utan några som helst problem. Extra bonus är att radomen går att montera sist, vilket både sparar maskeringsjobb och - framför allt - möjliggör slipning av luftintaget insidor, Här ses också en av nackdelarna: Den totala avsaknaden av detaljering framför och bakom cockpitbaljan. Här är helt blankt.

Bild

Det blev till att scratchbygga detaljering på dessa partier, de syns ju rätt bra när allt är klart. Men sedan var det bara att börja måla. Precis som på Trumpeters MiG-21 ska noshjulet monteras redan i början (schaktet består av fem delar och hjulet kläms fast mellan dem. Eftersom allt ska vara metallblankt testade jag att göra som de föreslog och monterade t o m huvudställen redan innan målning.

Bild

Efter primer fick kärran ett lager Tamiya Bare Metal Silver på kanna. Därefter målades allt med Vallejos nya aluminiumfärger, främst White Aluminium blandat med vitt, men även Dark Aluminium i olika grader av styrka. De små luckorna målades med pensel. Sedan var det bara att washa, lacka, smälla dit dekaler (lådans plus nya stjärnor från dekalarkivet och lite extra stenciler från samma arkiv), vädra, lacka och ställa in i vitrinen.

Bild

Bild

Här syns scratchandet runt cockpit lite bättre:

Bild

Även skyddsplåten bakom stolen fick fixas till.

Bild

En snygg instrumentdekal följde med. Dekalerna var för övrigt av briljant tryckkvalitet, lövtunna och kalasfina.

Bild

Alkalimissilerna fick följa med som små färgklickar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Till sist: Jag har alltid trott att Su-9 är i hyfsat samma storlek som kusinen MiG-21. Och visst är de lika, men lika stora är de definitivt inte!

Bild

Med tanke på mina inlägg på sistone kan man lätt tro att jag inte gör annat än bygger modeller på sommaren. Men om det ändå vore så väl... :) Här har rests och fixats med hus mest hela tiden. Snarare är den till synes hyfsade produktionen ett resultat av lättbyggda modeller. Den här tog verkligen inte många timmar att få ihop. Ett kul och avkopplande bygge med andra ord. Perfekt för sommaren!
Senast redigerad av Björn Fransson den 08 aug 2016, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Suchioj Su-9, Trumpeter 1/48, från ax till limpa

Inlägg av Lars Befring »

alltid kul att se snyggt byggda ryska kärror! och du vet att vi har en special-klass för finskt nästa år på OPEN, eller hur?
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Suchioj Su-9, Trumpeter 1/48, från ax till limpa

Jajamänsan! Lovar att ta med mig en hel del blåvita maskiner tills dess!
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: Suchoj Su-9, Trumpeter 1/48, från ax till limpa

Inlägg av MartinN »

Snyggt Björn!

/M
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Den fiskskålen blev himla fin :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Snyggt bygge som vanligt, Björn. Men jag får lite ångest när jag ser hur du använder ordet "bara" - det var "bara" att sätta ihop delarna, måla, washa, lacka, dekaler, vädra, lacka!! Vad är det för "bara" med det? Tänk på oss vanliga dödliga som får kämpa med dessa moment och ändå inte få till det så snyggt som dina byggen.

/Mikael
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Jättesnyggt Björn , metallfinishen var kanon fin //Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Mikael dBW skrev:Snyggt bygge som vanligt, Björn. Men jag får lite ångest när jag ser hur du använder ordet "bara" - det var "bara" att sätta ihop delarna, måla, washa, lacka, dekaler, vädra, lacka!! Vad är det för "bara" med det? Tänk på oss vanliga dödliga som får kämpa med dessa moment och ändå inte få till det så snyggt som dina byggen.

/Mikael
Tack, Mikael! Fast jag skriver inte riktigt så som du påstår. Jag skriver: "Sedan var det bara att washa, lacka, smälla dit dekaler (lådans plus nya stjärnor från dekalarkivet och lite extra stenciler från samma arkiv), vädra, lacka och ställa in i vitrinen."

Formuleringen bygger på att wash och lack mest känns som moment som man stökar över (åtminstone tycker inte jag att de hör till de mest inspirerande momenten) och just i det här fallet var dekaleringen inte särskilt komplicerad. Få dekaler och inga krångliga dubbelböjda ytor. Att vädring gick in under den kategorin den här gången var mest för att det nästan inte var någon alls, det mesta klarades av under målningen.

Att däremot kalla målning för "bara", skulle aldrig falla mig in, däremot kan byggandet vara det. Och just den här modellen är synnerligen lättbyggd och kan definitivt rekommenderas som nybörjarmodell i 1/48. Därför skriver jag att den var lättbyggd och visst, formuleringen innehåller ett "bara" - men det är verkligen en spegling av verkligheten. Olika byggen har olika svårighetsgrad och dessutom i mitt fall olika ambitionsnivåer. Det här var tänkt som ett snabbt sommarbygge, och så blev det också. Men att det blev så, berodde på att modellen var så pass lättbyggd som den var.

Men det är tråkigt om den det uppfattas negativt. Det är absolut inte meningen. Snarare tycker jag att det är viktigt att visa att modellbygge inte behöver vara så komplicerat, utan bara precis det som det är: avkopplande och roligt.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Trevligt bygge av en kärra som man inte ser så ofta. Kul med ett fint sommar bygge.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Björn Fransson skrev:
Mikael dBW skrev:Snyggt bygge som vanligt, Björn. Men jag får lite ångest när jag ser hur du använder ordet "bara" - det var "bara" att sätta ihop delarna, måla, washa, lacka, dekaler, vädra, lacka!! Vad är det för "bara" med det? Tänk på oss vanliga dödliga som får kämpa med dessa moment och ändå inte få till det så snyggt som dina byggen.

/Mikael
Tack, Mikael! Fast jag skriver inte riktigt så som du påstår. Jag skriver: "Sedan var det bara att washa, lacka, smälla dit dekaler (lådans plus nya stjärnor från dekalarkivet och lite extra stenciler från samma arkiv), vädra, lacka och ställa in i vitrinen."

Formuleringen bygger på att wash och lack mest känns som moment som man stökar över (åtminstone tycker inte jag att de hör till de mest inspirerande momenten) och just i det här fallet var dekaleringen inte särskilt komplicerad. Få dekaler och inga krångliga dubbelböjda ytor. Att vädring gick in under den kategorin den här gången var mest för att det nästan inte var någon alls, det mesta klarades av under målningen.

Att däremot kalla målning för "bara", skulle aldrig falla mig in, däremot kan byggandet vara det. Och just den här modellen är synnerligen lättbyggd och kan definitivt rekommenderas som nybörjarmodell i 1/48. Därför skriver jag att den var lättbyggd och visst, formuleringen innehåller ett "bara" - men det är verkligen en spegling av verkligheten. Olika byggen har olika svårighetsgrad och dessutom i mitt fall olika ambitionsnivåer. Det här var tänkt som ett snabbt sommarbygge, och så blev det också. Men att det blev så, berodde på att modellen var så pass lättbyggd som den var.

Men det är tråkigt om den det uppfattas negativt. Det är absolut inte meningen. Snarare tycker jag att det är viktigt att visa att modellbygge inte behöver vara så komplicerat, utan bara precis det som det är: avkopplande och roligt.
Ber om ursäkt om jag uppfattades som gnällig, Björn. Tanken var att skriva med glimten i ögat, men det kan vara svårt att få fram de språkliga nyanserna i text. Jag har absolut ingen kritik att komma med, jag är bara imponerad över hur snabbt du kan bygga med så hög kvalitet.
/Mikael
Skriv svar