Jagare eller inte jagare, det är frågan?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Jagare eller inte jagare, det är frågan?

Inlägg av MartinN »

Det pågår ett mycket fint jagarbygge på forumet just nu och det fick mig att tänka på en gammal bild som jag har fått för mig förställer jagare. Någon som vet vad det är för fartyg? Jag tror att bilden togs i Göteborg under krigsåren.

Bild

/M
Stellan
Kontakt:

Re: Jagare eller inte jagare, det är frågan?

Inlägg av Stellan »

Senast jag såg sådana utkiksbyttor var på den i malpåse lagda valfångarflottan i Reykjavik för en massa år sedan... Hmm flertungade flaggor?
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Svårt fall. Det ser inte ur att vara svenska jagare. Numren stämmer inte och jag får inte formen på bryggorna att stämma med de bilder på stadsjagare som finns i boken "Jagare" av Borgenstam, Insulander och Kaudern.
Å andra sidan finns det en bild på ett gäng stadsjagare som har mastkorgar snarlika dem på bilden. Riggen ser likartad ut också. Beväpningen, en enkelpjäs i sköldmontage stämmer också med stadsjagare. Fartygen är hårt slitna, vilket antyder att bilden skulle vara tagen under eller strax efter kriget.

En stund senare efter bläddring i "Örlogsfartyg" av Hofsten, Waernberg och "Kustflottan" av Hofsten, Rosenius:
Det är sannolikt minsvepare av Arholmaklassen.
Numren stämmer liksom formen på bryggorna och mastkorgarna. Att fartygen är hårt slitna stämmer sannolikt också, med tanke på hur mycket minor flottan röjde under och efter kriget.

Kul uppgift men den har sitt pris.
Egentligen borde jag ägnat den här tiden åt att skriva på tyskaläxan.
Om jag får skäll av min tyskalärarinna, är det ditt fel Stellan.

Uffe
blytung
Namn: Peter berglund

Inlägg av blytung »

Inte jagare är svaret på din fråga !
Fartygen på bilden är minsvepare av Arholma klass
Mvh Peter
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ulf, jag kan ta ett snack med henne..vi löser det där ;)

Efter att ha tittat i Örlogsfartyg så är jag benägen att tro att det är Minsveparen Vinga (65) som ligger i mitten. Sålunda torde hela bunten vara minsvepare av Arholmatyp. De ser liksom för små ut för att vara jagare... Bilden av Koster (63) på sid 269 visar att det sitter någon liten bom i fören som ser ut att vara vikt akterut, precis som på bilden. Lika med kranen som sticker upp.

Och nu sent omsider såg jag Peters svar...
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Tack för svaren, alla tre. Då vet jag. Inget ont om minsvepare men jagare hade ju varit lite fräckare förstås. Jag såg att en av dem ligger vid museet i Karlskrona, jag får ta mig dit och ta en titt.

Och inte gruffa på Stellan, Uffe, det får väl sägas vara jag som orsakade din eventuella kvarsittning med tyskafröken.

/M
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

MartinN skrev:

Och inte gruffa på Stellan, Uffe, det får väl sägas vara jag som orsakade din eventuella kvarsittning med tyskafröken.

/M
Jag upptäckte det sent omsider, att jag gnällt på fel person.
Det ordnade sig med tyskafröken också. Inte ett enda dativ-plural-n saknades denna gång, så hon var riktigt snäll.

Uffe
Skriv svar