Sommarens "stora" bygge! SU-27 1/32 klar sid 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Sommarens "stora" bygge! SU-27 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Realism på extremt hög nivå! En fröjd att se!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Vargaas skrev:Snygg Cockpit!

Tror du fick igång mitt intresse nog så att jag äntligen vet vad mitt nästa bygge kommer att bli! :)

Är det bara Resin i Aires paketet? eller inkluderas det PE också?
Jag har jobbat väldigt lite med Resin, och undrar om det är så farligt som jag läst om? Hur farligt är det att andas in och slipa resin t.ex?

De resindelar jag fått har också alltid fått behövas putsas ordentligt för att det ska bli bra, hur är det med Aires kittet till denna best?
Tack!
Ja bra fråga, dom säger att det är giftigt som fasen. Jag håller på med Resin på alla mina byggsatser så det blir en hel del sågande och slipande. Jag är nog böjd att hålla med om att det inte är speciellt bra att andas in dammet av resin. I början märkte jag inte av det så mycket men nu för tiden är jag väldigt känslig i kroppen av för mycket resinslipande. Men det som jag känner av mest är nog akrylat-ångorna från limmet. Det är värre tycker jag.
Vissa satser måste man slipa mer än annan, CMK är lite bättre än Aires och Aires är bättre än blackbox..etc..Det beror nog på vill jag säga.
I denna sats så medföljer både Resin och fotoets. EWn mycket prisvärd eftermarknadssats.
Vargaas
Namn: Johan Olsson

Inlägg av Vargaas »

Henrik R skrev:
Vargaas skrev:Snygg Cockpit!

Tror du fick igång mitt intresse nog så att jag äntligen vet vad mitt nästa bygge kommer att bli! :)

Är det bara Resin i Aires paketet? eller inkluderas det PE också?
Jag har jobbat väldigt lite med Resin, och undrar om det är så farligt som jag läst om? Hur farligt är det att andas in och slipa resin t.ex?

De resindelar jag fått har också alltid fått behövas putsas ordentligt för att det ska bli bra, hur är det med Aires kittet till denna best?
Tack!
Ja bra fråga, dom säger att det är giftigt som fasen. Jag håller på med Resin på alla mina byggsatser så det blir en hel del sågande och slipande. Jag är nog böjd att hålla med om att det inte är speciellt bra att andas in dammet av resin. I början märkte jag inte av det så mycket men nu för tiden är jag väldigt känslig i kroppen av för mycket resinslipande. Men det som jag känner av mest är nog akrylat-ångorna från limmet. Det är värre tycker jag.
Vissa satser måste man slipa mer än annan, CMK är lite bättre än Aires och Aires är bättre än blackbox..etc..Det beror nog på vill jag säga.
I denna sats så medföljer både Resin och fotoets. EWn mycket prisvärd eftermarknadssats.
Åhf*an, då åker nog partikelmasken på nästa gång man pysslar med det.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Men om man våtslipar resinet brukar det vara lugnt va? Som jag mins det från tiden då jag höll på...! : /
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Nu har du åter igen lyckats något så otroligt bra med cockpiten, Henrik. Du överträffar dig själv på nytt varje gång, så imponerad!

/Gabriel
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tackar alla! kul att ni gillade cockpiten!
Hur som helst så har jag varit lite "off", men det beror mycket på att jag har haft så himla mycket att göra på annat håll. Men nu börjar det släppa lite som tur är.

Vi börjar gifta in cockpit i plastkroppen.

Bild

Bild

Bild

Framrutan passade sådär..Det måste jag fixa!
Bild

Sen så gick jag över till kanonkåpan. Den var 3 nummer för liten så jag löste den med plasticardbitar.
Bild

För att limma cockpit och hjulbrunnarna i den här besten så krävdes en mycket starkt lim, jag hade tröttnat på vanliga epoxylim som endå vill släppa från plasten. Jag fick därför tag i ett bounderlim som är så jäkla starkt. det blir precis som om limmet blir plasten. Denna bounder menar jag. Man har den till plastsvetsning.
Bild

Bild

Sen över till luftintagen som heller inte passa bra om man inte limmar dit distanser mot kroppen.
Bild

Luftintagen är heller inte riktigt bra i formen. Själva yttersidan är helt rak på den riktiga flankern. Trumpeters är lite för runda. Det syns på min bild den högra är original och den vänstra är min modifierade variant
Bild

Mina grunder till FOD covers är i startfasen.
Bild

Nu..dit med skiten!

Bild

Bild

En annan rolig grej är att trumpeter har gjort sina hjulställ med rörliga kolvar. MEN det fungerar inte i praktiken. så det är liksom en rätt meningslös grej. Jag fick för mig att fixa till den där grejjen med landställen så dom faktiskt fungerar. Man fär helt enkelt borra ur plastnitarnaoch köra med svetstråd igenom alla leder!
Bild

Bild

Bild

Bild

Plasticard hindrar saxlänken att hoppa ur vid fjädring upp och ned.
Bild

Bild

Bild

Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Strålande snyggt detaljerat! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Grymt snyggt i vanlig ordning Henrik //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det här är rejält modellbygge!
Skruvtvingar, grova limklämmor och massor med tejp.
Kämpa vidare Henrik. Det blir jättesnyggt!

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack killar!

AARRGH!! Hopplöst!! Kan ni tänka er, Mitt minneskort med bilder med en månads bygglogg har gått förlorad! ALLA mina bilder på flankerbygget är borta! Vilket himla skit! Men som tur är så har mitt målningsjobb påbörjats nu så jag kommer istället lägga upp målningarbetet.
Jag lider nu.....
Skriv svar