Hej, jag ska snart inleda ett bygge av en västysk F-4F Phantom som den såg ut under "Kalla kriget"
Jag har fått tag i Hasegawas 1/48 F-4F, och den ser ju bra ut, så det kan nog bli något.
Problemet är dock färgerna, både insida och utsida. Jag använder nästan uteslutande Tamiyas färger.
På byggbeskrivningen har man angett en hoper olika grå färger, tex basaltgrå? vad i herrans namn är
det för en färg. Dessutom är färgerna angivna i något system som jag ej känner till.
Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta?
Vilken är den dominerande cockpitfärgen?
Jag är mycket tacksam för svar.
//Peder
Tyskt kamouflage?
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Tyskt kamouflage?
Färgerna är Gunze och enklast är att du skaffar de "H***"-färger som du behöver. De beter sig likadant som Tamiya's "akryl"-färger och går även att blanda med deras färger. Skillnaden är att de är ännu trevligare att arbeta med då de sprutar så otroligt bra och de har betydligt finare och mindre pigmentkorn än Tamiya. Max på Rebell Hobby är fullsorterad på Gunze.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Tack för svar Urban!
//Peder
//Peder
... och i cockpit är det huvudsakligen Dark Gull Gray FS 36231 - standard sedan c:a 1953.
Även Revell har av naturliga skäl ganska mycket RAL-färger i sitt sortiment. Har inte kollat om de har alla för Norm 72 och Norm 83, men många finns.
Även Revell har av naturliga skäl ganska mycket RAL-färger i sitt sortiment. Har inte kollat om de har alla för Norm 72 och Norm 83, men många finns.
/G
Tack för det, mycket välkommet.
//Peder
//Peder