Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nu så här efter 08-Open så fick man lust att börja bygga igen på ett 1/32 projekt. Det får helt enkelt bli Italeris Mirage. Jag har haft den i min sk. "stash" ett tag och jag har avsiktligen väntat med att bygga den. Jag har väntat på eftermarknadsgrejor. Så nu har det dykt upp lite på marknaden så nu är det hög tid att börja.
Jag tänkte göra en sydafrikansk tidigare, men jag har ändrat mig och gör en Fralle från Djibouti "Vexin" lokaliserat vid Afrikas Horn.
En sliten häck med andra ord.
Delarna jag kommer använda är följande: Italeris Mirage IIIc, Brassin hjul från Eduard, Fotoets interiört+ exteriört från Eduard och resin stol från Isracast. Resin stolen var faktiskt riktigt himla nice. Trots att bältena är integrerade i resinet så gick det att göra en fin stol. Däremot så tycker jag att även om Eduard gjort interiör ets så saknas mycket at de fina detaljerna som gör Miragen bättre. Framför allt så scratchade jag ramen för instrumenten i vindrutan.
Senast redigerad av Henrik R den 30 maj 2016, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jaaa! Mirage IIIc! Min favvo! Världens vackraste flygplan (även om jag är lite extra svag för de metallrena och välpolerade IIIcj, istället för den där sandblästrade, solblekta kärran)! Ser fram emot byggtråden!
Härligt att se att du är igång med den. Läste om den i förra Airfix Model World, det verkar vara en blandning av njutning och utmaningar. Följer med stort intresse!
Danke alles!
Jodå, Miragen är snygg både som NMF och kammad. Jag fick fundera både 1 och 2 gånger innan jag valde mitt val.
En liten upd. Jag var inte nöjd med fotoetshandtaget som följde med. Den såg riktigt platt ut. Jag valde istället koppartråd och gjorde om den. Till det bättre eller till det sämre får ni själva välja.
Nu så, så har jag ägnat lite tid på hjulbrunnarna. Det är i stort sett helt i fotoets. Det enda som användes var stommen i plast. Jag var skeptisk till detta i början men när jag började bocka och bygga så tyckte jag brunnarna såg helt ok ut. Jag har läst lite om skarvarna för vingarna, det har varit trubbel med dessa när hjulbrunnen limmas i kroppen, då hamnar vingarna för långt ut, dom tar liksom i hjulbrunnen. Men om man frångår från ritningen och limmar vingarnas nederdel med kroppsbotten och vice versa så blir det hyffsat skarvfritt. Man limmar helt enkelt ihop hjulbrunnarnas delar i nedre delen först av allt istället för att limma hjulbrunnarna i kroppshalvan som ritningen vill,slipar man ur spåren för fixeringen så får man in brunnarna så dom hamnar längre in och enligt mig ser mer rätt ut..Enjoy!