Dieselpunk Strv 103

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
hurtone
Namn: Patrik Hurtig

Dieselpunk Strv 103

Inlägg av hurtone »

Här är min första plastmodell jag byggt på i alla fall 15 år. Jag kommer ju egentligen från figurmålningsvärlden, men blev så sugen att bygga lite efter att ha sett alla era modeller.

Inspirationen är från så kallad "Dieselpunk" - och jag ville bygga något som var lite annorlunda men ändå typiskt svenskt. Tanken var en värld där andra världskriget fortsatt in på 60-talet och man lagt enorma resurser på försvarsforskning.

Eftersom Strv 103 är ett fordon som jag länge tyckt om utseendemässigt så fick det stå som grund för min modell. Strv. 103 är ju i sig ett fullkomligt vansinnigt fordon med moderna mått mätt och därför ville jag bygga en vidareutvecklad modell med ännu mer galna lösningar.

Modellen Strv 103X har:
- fyra band istället för två
- dubbla 105mm kanonrör
- dubbla antalet rökkastare
- en tesla coil
- radarkupol
- infraröd belysningsradar i fronten
- reaktivt pansar
- sidoplåtar

Bild

Bild

Bild

Sen ska man ju ha lite figurer som passar in med:
- Maschinen Krieger 1/35 (leksaker från en Japansk "gara gara maskin" - ommålade i svenskt trefärgskamoflage)
- Överste "Is" - känd för sin iskalla personlighet och för att ständigt bära mask - (modell från Mauser Earth)
- Vagnschef - (modell från Industria Mechanika)

Bild

Min lilla scen utspelar sig i skogen vid depålagret med smeknamnet "Ladan" under en kall vinter när trupperna kommer tillbaka efter ett uppdrag och möts av översten.

Bild

Bild

Bild

Det färdiga resultatet finns på en bild från dioramaklassen 08Open 2016
Lurifax

Vafalls! Skända strv 103 på detta sätt!

Inlägg av Lurifax »

Vi niträknare blir oerhört upprörda! :D

Skämt åsido så ser det jättekul ut. Strv 103 är nästan "dieselpunk" redan i utgångsläget. Jag fattar dock inte hur den ska göra när den ska svänga eller köra över diken. Men det är ett mindre problem. Det lär har varit bekymmersamt även för originalet. ;)

Hur som helst. Kul med annorlunda byggen och annorlunda infallsvinklar.

/h

PS. "Dieselpunk", jag har inte hört begreppet innan. Men det för lite tankarna till Eddie Meduza. Kanske bara jag som gör den associationen. Traktorer, skabbiga jeans, hembränt, epa-traktor, Meduza i stereon. DS.
holst

CU@C4
hurtone

Re: Dieselpunk Strv 103

Inlägg av hurtone »

Haha, ja jag får bygga en Volvo i Eddie Meduzas stil nästa gång!

Tack för kommentarerna!

Jag hade också en massa funderingar kring hur man svänger men kom på att det borde funka (?) i alla fall. Tänk dig ett bandfordon som står parkerat över ett dike och gör centrumsväng, borde bli samma sak.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Såg den här bland bilderna från Open på något ställe och undrade vad det var, nu har jag fått svaret! Tufft! De där otäcka MK-maskinerna gör sig väldigt bra i Viggen-kamo :-) !

Hälsningar

Magnus
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

hurtone skrev:Haha, ja jag får bygga en Volvo i Eddie Meduzas stil nästa gång!

Tack för kommentarerna!

Jag hade också en massa funderingar kring hur man svänger men kom på att det borde funka (?) i alla fall. Tänk dig ett bandfordon som står parkerat över ett dike och gör centrumsväng, borde bli samma sak.
*Gnolar*:
S-tank, s-tank, jag vill ha en s-tank,
vem fan har råd att åka Leopaaaard,
S-tank, s-tank, en skitig jävla s-tank
en s-tank med en diesel i som ryker
och som går som själve faaaaan!

Det är trots allt trams-fredag. :lol:
holst

CU@C4
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Både jag och syrran tyckte att det var ett häftigt diorama när vi såg det på Open. I synnerhet de mekaniska rustningarna gjorde sig väldigt bra i splitterkamouflage.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kollade närmare på den där och tänkte att "Vaffan...aaahhhaaa...men det är ju en...eehh!?" Kul bygge och snyggt målat.
Stellan Schroeder Englund
hurtone

Inlägg av hurtone »

Tack för kommentarerna! Jag är redan laddad för nästa säsong och år. Det var en superkul tävling och väldigt inspirerande. Vi ses kanske på något byggmöte.
Knajd

Inlägg av Knajd »

Schysst bygge! Det är konstigt att inte fler figurspelare och framförallt WH40K-byggare gör fordon av modeller. De klagar ofta att de officiella byggsatserna är av dålig kvalité för pengarna de måste skjuta till.

Du har ju visat att man kan frankensteina snyggare fordon än GW:s egna dyra (och ofta infantilt fula och obegripliga) byggsatser och färger. Letar man på nätet eller frågar runt på forum kan man för mycket mindre pengar göra sina egna blandbyggen med hjälp av lite mixade byggsatser, plasticard och WH40K detaljer.

Bra gjort.
Peo
Namn: Peter O

Inlägg av Peo »

Nu när jag ändå börjat kommentera.. Det här var en av mina favoriter på 08-Open, fick lite C&C Red Alert-vibbar (Mammut-tank!) av den... :D

Har själv en påbörjad Strv S "what-if" i hyllan, baserad på UDES-artiklarna på Ointres.se, så det var kul att se nån som tänkt i liknande banor, om än med lite mer konstnärlig frihet... Tummen upp!
Skriv svar