2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Med spurten mot Open följde ett i stort sett rent byggbord. Dags att ta tag i Lansarna! Först en torrpassning av kropp och vingar. Och det kan jag säga direkt, gjutning och passform är rena drömmen. Behövde inte ens tejpa ihop vingarna.

Bild

Men så till den stora frågan: Hur ser formerna ut? Av bilden ovan att döma tror jag de flesta skulle säga att den ser ut som en Lansen - vilket nog också är tillräckligt för de flesta. Men jag kan förstås inte stanna där. Så fram med min Tarangus A 32:a för en jämförelse.

Bild

Min största tvekan handlar om nospartiet. Jag tyckte från början att den såg lite väl fet ut och i den här vinkeln ser man en tydlig skillnad mot Tarangus. Dock är jag inte helt säker på att Tarangus är helt rätt heller, i mina ögon är den lite för spetsig. Jämför med den här bilden på originalet (obs att det är prototypen, därav de annorlunda luftintagen).

Bild

Det känns som om sanningen ligger mitt emellan dem båda, men ändå med en viss fördel Tarangus.

Rakt från sidan är skillnaden ännu större:

Bild

Här syns att Hobbyboss noskon är betydligt större. Tarangus har en mer kontinuerlig linje som avslutas med den trubbiga nosen, medan Hobbyboss har en betydligt tydligare kurva med en rejäl böj på slutet. Men hur ser då originalet ut? Jo så här:

Bild

Som sagt, mer likt Tarangus som dock inte prickat formen helt - åtminstone vad jag kan se. Och Hobbyboss är faktiskt inte så fel ute som man kan tro när man bara jämför modellerna. Min känsla är också att Hobbyboss nog missar lite var skarven mellan noskon och kropp sitter. Det är nog värt att undersöka om en del av noskonen ska bli kropp istället.

Men vi går tillbaka till den här bilden och tittar istället på luftintagen:

Bild

Här är det desto enklare. Tarangus har lyckats bättre - dock inte klockrent. Luftintagets överkant ska vara något mindre rundad. Men Hobbyboss har definitivt inte prickat rätt här. Dock är det knappast särskilt svårt att justera.

Nästa vinkel är uppifrån:

Bild

Originalet:

Bild

Hobbyboss har missat formen på partiet bakom huven. Den ronden tar Tarangus hem helt och hållet. Även stabben är mer korrekt hos Tarangus, även om skillnaden knappast syns om man inte jämför dem direkt med varandra. I övrigt är de väldigt lika. Och där är vi nu. Dags att börja bygga!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kolla in partiet på sidorna av främre delen av fenan, helt olika form på det rundade området.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Bra granskning och jämförelse :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev:Kolla in partiet på sidorna av främre delen av fenan, helt olika form på det rundade området.
Nja, fenan är nog rätt lika. Rotade fram min Tarangus J 32 (närmast i bild) och fotade med mobilen:

Bild

Om man sätter kroppshalvorna rakt mot varandra blir det däremot lite skillnad i vinkel och placering. Som jag nämnde i mitt första inlägg är Hobbyboss en aning längre än Tarangus, vilket syns här. Vem som har mätt fel har jag inte kollat, men med tanke på Hobbyboss mätinsatser på Tunnan, finns en huvudmisstänkt.

Bild

Här syns också den riktigt stora skillnaden: Bakpartiet. Hobbyboss är på tok för lång, den där bommen har ingen motsvarighet i verkligheten. Dock ska sägas att Tarangus inte heller prickat helt rätt här - vilket de dock gjort på den lilla 72:an. Men den återkommer jag till.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

"Nja, fenan är nog rätt lika."

Nejmen jag menar inte fenan utan det område som är mellan stabbens kilformade infästning som är på vardera sida om fenan. Hobbyboss har ett mer rundat område och Tarangus har ett något spetsigare (pekar bakåt) vilket verkar motsvara originalets.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev:"Nja, fenan är nog rätt lika."

Nejmen jag menar inte fenan utan det område som är mellan stabbens kilformade infästning som är på vardera sida om fenan. Hobbyboss har ett mer rundat område och Tarangus har ett något spetsigare (pekar bakåt) vilket verkar motsvara originalets.
Aha! Var nog lite trött och gjorde som Carl Bildt en gång berättade: "Om du inte kan svara på frågan du fick, svara på frågan som du hade velat få". Detta då jag funderat en del på fenan. Men du har förstås helt rätt, här en närmare jämförelse:

Bild

Och visst är det som du skriver, Tarangus ligger betydligt närmare originalet. Dessutom såg jag att vingspetsarna skiljer något, Tarangus är mer framåtriktade vilket också är det korrekta.

En annan detalj som syns på bilderna på fenan i mitt inlägg ovan är att Hobbyboss träffat rätt på den lilla öppningen i stabbens infästning, vilken Tarangus bara markerat med ett streck i plasten. Det är rätt talande, Hobbyboss har ofta hittat rätt i detaljerna, bland annat har de hittat den pyttelilla lanpan/luftintaget som sitter längst in på ena vingen och som Tarangus utelämnat, samtidigt som de missat rätt uppenbara former som just denna, och bakkroppens längd. Så mitt omdöme från första inlägget är oförändrat. Trots att Hobbyboss tycks mer lättbyggd, bör den som vill bygga en korrekt Lansen fortfarande utgå från Tarangus.
Björn Fransson
Kontakt:

Utsläppen för "oren" luft öppnade och en lite inredning uppbyggd. Har även börjat så smått med inredning till luftbromsschakten. Luftintagen är monterade, de består av tre delar, plåten, insidan (mot kroppens yttersida) och delen bakom plåten. Allt passar hur bra som helst. Har även justerat formen på intagen, inte perfekt (då hade jag behövt bygga upp mer vägg, nu nöjde jag mig ned att karva loss en del), men tillräckligt för mina ambitioner med det här bygget. Nu ser de åtminstone hyfsat Lansenlika ut.

Bild

Den här bilden fångar modellen riktigt bra. Å ena sidan har de hittat de små ribborna bakom plåten i luftintaget, grym guldstjärna på den! Å andra sidan har de bara orkat göra inredning lite drygt en centimeter lång, sedan är det stopp. Nu får det vara så här, ids inte riktigt bygga upp kanalerna.

Bild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag skulle ha borrat upp och målat matt svart längst in... så att man iaf tror att det finns en kanal där... 8-)
Björn Fransson
Kontakt:

Plockar vidare med den här. Börjar faktiskt bli riktigt förtjust, det här är definitivt inte det stolpskott som jag fruktade utan tvärtom en riktigt trevlig modell. Det är klart att det finns brister, jag vidhåller att den som vill bygga en perfekt Lansen fortfarande bara har Tarangus att utgå från. Men de fel som jag ser ligger mest på niträknarnivå, det är nog mest Lansenfreaks som jag som tänker på dem. Dessutom är uppbyggnad och passform riktigt trevlig. Därför känner jag att det är värt att lägga lite mer krut på den här än jag först tänkt.

Den som tittat in i Lansens hjulhus vet att det är alla slangar och kablars moder. Att återskapa det helt och hållet blir att ta i, men lite extra jox är modellen som sagt värd:

Bild

Definitivt inte hundra procent autentiskt, men i alla fall en antydan till hur det ser ut i originalet.

Bild

Även luftbromsarna får lite inredning, lätt inspirerad av originalet. Här syns också delar av den finfina ytdetaljeringen.

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Otroligt spännande att se Hobby Bossen komma till liv! Bra jobbat med hjulbrunnarna!
Skriv svar