För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan metod
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan metod
I en tråd under 'In the Works' så finns det två inlägg som efterfrågar en tråd där vädring kan diskuteras utan att
det blir knutet till en specifik modell. Syftet med denna tråd är alltså att kunna diskutera teknik, metoder, på ett
väluppfostrat sätt kunna skriva vad man tycker om för lite/för mycket/ej förebildsenligt. De som tyckt till i tråden
om STorsUrdeG kanske kan vara vänliga att kopiera in sina inlägg här nedanför så att det finns en startpunkt.
mvh / Robin
det blir knutet till en specifik modell. Syftet med denna tråd är alltså att kunna diskutera teknik, metoder, på ett
väluppfostrat sätt kunna skriva vad man tycker om för lite/för mycket/ej förebildsenligt. De som tyckt till i tråden
om STorsUrdeG kanske kan vara vänliga att kopiera in sina inlägg här nedanför så att det finns en startpunkt.
mvh / Robin
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Och här sitter jag på rulle och följer med i debatten...
/M
/M
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Hej Magnus,
Om det nu skulle bli en intressant och lärorik debatt har du då möjlighet att
häfta fast den så att den inte halkar iväg och försvinner i glömskan
om det inte skrivs i tråden tillräckligt ofta ?
mvh
Om det nu skulle bli en intressant och lärorik debatt har du då möjlighet att
häfta fast den så att den inte halkar iväg och försvinner i glömskan
om det inte skrivs i tråden tillräckligt ofta ?
mvh
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Hej
Ja som sagt det har diskuterats mycket i detta ämne. Idag skulle jag vilja säga : less chipping och mer variation i färgerna och då menar jag inte den trendiga colour modulation tekniken - som kan se trevlig - ut ibland.
Stridsvagnar blir dammiga , skitiga och åter skitiga..lera, damm, regn, sol, snö....you name it..repiga, splitter skadade...stridsvagnsbesättningar som kliver omkring med metall sulor....etc
MEN hur ska man applicera det på en 1/35 model utan att det ser "för mycket" och grisigt ut ? på en fullskale stridsvagn el. liknande ser det bra och naturligt ut, men i den skalan vi jobbar i , 1/35 är det svårt att få det naturliga "djupet" som även en oerhört grisig stridsvagn har i 1/1.
Allt handlar om en balans och behärskar man den " koden" kan det se mkt bra ut ( jag är inte där )
Vissa tar till "konstgjorda" effekter såsom , modulation eller lägger en ljusare färg mellan den avskavda färgen och basen - vi har alla våra ambitioner och sätt...inget är fel !!
Själv skulle jag vilja göra en Panther från Ungern i början av mars 45 offensiven... de splitter nya vagnarna sjönk tidvis ned i gyttjan över banden ...sen upp , ut på fälten så gyttjan sprutade..sen blev det kallt, frost...snö...och sen sol, regn och snö igen...smutsiga besättnings män som hoppar upp och ner , kanar och rutschar över ytor, grenadjärer som sitter upp med skitiga kläder...snö..och åter regn..Art. beskjutning, splitter..skrap emot husruiner för maximalt skydd - och sedan dammiga vårvägar....de blev så skitiga och dammiga att man inte kunde urskilja färgerna och hur det än regnade förblev de smutsiga och "grisiga".
Har lyckan att ha bilder från Österrike på trupper och "trötta " stridsvagnar som kommer från Ungern....färger ?? GLÖM det..det syns inte. Men HUR kopierar man detta på en 1/35 model utan att det ser "grisigt , trist , ointressant och platt" ut ??
Att vagnar inte varade mer än ett par veckor på fronten är delvis korrekt, men sen fanns det långkörare som fyllde 1 år. Att vagnar blev slitna råder inget tvivel om..avskavd färg likaså där det givetvis är logiskt att avskavd färg finns..kanter o.s.v. Chippning var inte något som "bara hände" utan det fanns ofta en orsak till detta...
Min slutsats är : vi kan inte göra en 100% REALISTISK vagn...isåfall skulle vi måla en 1/35 vagn , gräva ned den i jorden..spola av..gräva ned igen...sen rulla den i sand....och blåsa av skiten...hur dj...intressant skulle deta bli i 1/35 ?
Det handlar om att hitta en balans i en 1/35 model.Vissa närmar sig och kan detta ( inte jag ) delvis.
Jag själv använder mycket " light & shadow" d.v.s :
Om ni tittar på många sydeuropeer så lägger de ofta en dammhög runt bultar och nitar...helt korrekt..MEN om ni tittar på en 1/1 vagn från ett visst avstånd...finns dammet där MEN också en skugga. Där brukar jag lägga mörkt runt bultar och sedan applicera damm försiktigt, därefter toppa bultarna med en något ljusare ton...i mitt tycke helt ok......
Detta bara ett exempel, ett annat som jag funderar över är tekniken att måla gummihjul. Alltför ofta ser vi att man målar gummisvart och sen öser på damm pastel , låter torka , sedan tar man fingret och drar bort pastelpulvret..och vips man har allt damm nede i själva spåren/ mönstret..men...men om vi tittar på hjul som åker ute så är det ju väldigt ofta likaså tvärsemot..d.v.s ljus yta och mörka spår/ mönster. Titta på alla sydeuropeer - de gör så d.v.s damm i mönstret.. nästan alltid skulle jag vilja säga.
.
Varm plats vad jag skriver idag..ja jag väntar i kön på Canal digital och har nummer 18 i kön...så jag tänkte jag skriver lite här under tiden
oj..nu har jag nummer 14 i kön..... 
Mirko
Ja som sagt det har diskuterats mycket i detta ämne. Idag skulle jag vilja säga : less chipping och mer variation i färgerna och då menar jag inte den trendiga colour modulation tekniken - som kan se trevlig - ut ibland.
Stridsvagnar blir dammiga , skitiga och åter skitiga..lera, damm, regn, sol, snö....you name it..repiga, splitter skadade...stridsvagnsbesättningar som kliver omkring med metall sulor....etc
MEN hur ska man applicera det på en 1/35 model utan att det ser "för mycket" och grisigt ut ? på en fullskale stridsvagn el. liknande ser det bra och naturligt ut, men i den skalan vi jobbar i , 1/35 är det svårt att få det naturliga "djupet" som även en oerhört grisig stridsvagn har i 1/1.
Allt handlar om en balans och behärskar man den " koden" kan det se mkt bra ut ( jag är inte där )
Vissa tar till "konstgjorda" effekter såsom , modulation eller lägger en ljusare färg mellan den avskavda färgen och basen - vi har alla våra ambitioner och sätt...inget är fel !!
Själv skulle jag vilja göra en Panther från Ungern i början av mars 45 offensiven... de splitter nya vagnarna sjönk tidvis ned i gyttjan över banden ...sen upp , ut på fälten så gyttjan sprutade..sen blev det kallt, frost...snö...och sen sol, regn och snö igen...smutsiga besättnings män som hoppar upp och ner , kanar och rutschar över ytor, grenadjärer som sitter upp med skitiga kläder...snö..och åter regn..Art. beskjutning, splitter..skrap emot husruiner för maximalt skydd - och sedan dammiga vårvägar....de blev så skitiga och dammiga att man inte kunde urskilja färgerna och hur det än regnade förblev de smutsiga och "grisiga".
Har lyckan att ha bilder från Österrike på trupper och "trötta " stridsvagnar som kommer från Ungern....färger ?? GLÖM det..det syns inte. Men HUR kopierar man detta på en 1/35 model utan att det ser "grisigt , trist , ointressant och platt" ut ??
Att vagnar inte varade mer än ett par veckor på fronten är delvis korrekt, men sen fanns det långkörare som fyllde 1 år. Att vagnar blev slitna råder inget tvivel om..avskavd färg likaså där det givetvis är logiskt att avskavd färg finns..kanter o.s.v. Chippning var inte något som "bara hände" utan det fanns ofta en orsak till detta...
Min slutsats är : vi kan inte göra en 100% REALISTISK vagn...isåfall skulle vi måla en 1/35 vagn , gräva ned den i jorden..spola av..gräva ned igen...sen rulla den i sand....och blåsa av skiten...hur dj...intressant skulle deta bli i 1/35 ?
Det handlar om att hitta en balans i en 1/35 model.Vissa närmar sig och kan detta ( inte jag ) delvis.
Jag själv använder mycket " light & shadow" d.v.s :
Om ni tittar på många sydeuropeer så lägger de ofta en dammhög runt bultar och nitar...helt korrekt..MEN om ni tittar på en 1/1 vagn från ett visst avstånd...finns dammet där MEN också en skugga. Där brukar jag lägga mörkt runt bultar och sedan applicera damm försiktigt, därefter toppa bultarna med en något ljusare ton...i mitt tycke helt ok......
Detta bara ett exempel, ett annat som jag funderar över är tekniken att måla gummihjul. Alltför ofta ser vi att man målar gummisvart och sen öser på damm pastel , låter torka , sedan tar man fingret och drar bort pastelpulvret..och vips man har allt damm nede i själva spåren/ mönstret..men...men om vi tittar på hjul som åker ute så är det ju väldigt ofta likaså tvärsemot..d.v.s ljus yta och mörka spår/ mönster. Titta på alla sydeuropeer - de gör så d.v.s damm i mönstret.. nästan alltid skulle jag vilja säga.
.
Varm plats vad jag skriver idag..ja jag väntar i kön på Canal digital och har nummer 18 i kön...så jag tänkte jag skriver lite här under tiden


Mirko
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Vad finns det egentligen att säga? Antingen ser man realistiskt på det hela, och vädrar efter fotografier - då handlar det om huruvida byggaren uppnått det önskade resultatet eller ej. Eller så ser man artistiskt på det hela och bygger/vädrar som man själv vill - och vem har då rätt att ifrågasätta?
För varje "Så såg det aldrig ut" finns det ju alltid ett "Jo-ho, det gjorde det visst det". För varje gång någon skriver "stridsvagnarna blev aldrig så gamla" finns det alltid ett "de slets fortare än en vagn på skaraslätten - och vissa var med hela kriget". Vem har rätt? Vem har fel? Det fanns onekligen vagnar som helt eller delvis hängde med länge, en del målades om i fält och kunde se nya ut trots sin ålder, andra fick skavanker rätt snabbt efter närkontakt med naturen. (såg inte Mirkos post när jag skrev detta, håller i mångt och mycket med honom)
I den moderna världen kan det också variera kraftigt i utseende mellan en vagn som nyligen levererats och en som slitits rätt hårt efter några månader i Irak eller Afghanistan. I operativ tjänst blir det dessutom ett helt annat resultat än vid övningsbruk, eftersom man oftast har möjlighet till en annan typ av underhåll hemmavid. I skarp tjänst i afghanistan kan jag inte tänka mig att kosmetisk behandling står högt på dagordningen. Så länge vagnarna fungerar mekaniskt prioriterar man vila, att äta eller olika former av styrketräning
.
Däremot så tycker jag det måste finnas utrymme för ett ställe där man kan fråga/tipsa om vädringstekniker och liknande. Kanske någon borde starta ett forum för modellbyggare?
För varje "Så såg det aldrig ut" finns det ju alltid ett "Jo-ho, det gjorde det visst det". För varje gång någon skriver "stridsvagnarna blev aldrig så gamla" finns det alltid ett "de slets fortare än en vagn på skaraslätten - och vissa var med hela kriget". Vem har rätt? Vem har fel? Det fanns onekligen vagnar som helt eller delvis hängde med länge, en del målades om i fält och kunde se nya ut trots sin ålder, andra fick skavanker rätt snabbt efter närkontakt med naturen. (såg inte Mirkos post när jag skrev detta, håller i mångt och mycket med honom)
I den moderna världen kan det också variera kraftigt i utseende mellan en vagn som nyligen levererats och en som slitits rätt hårt efter några månader i Irak eller Afghanistan. I operativ tjänst blir det dessutom ett helt annat resultat än vid övningsbruk, eftersom man oftast har möjlighet till en annan typ av underhåll hemmavid. I skarp tjänst i afghanistan kan jag inte tänka mig att kosmetisk behandling står högt på dagordningen. Så länge vagnarna fungerar mekaniskt prioriterar man vila, att äta eller olika former av styrketräning

Däremot så tycker jag det måste finnas utrymme för ett ställe där man kan fråga/tipsa om vädringstekniker och liknande. Kanske någon borde starta ett forum för modellbyggare?

-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Hej
Oj då !!! ??? När jag öppnade tråden trodde jag att en intensiv debatt pågick
Men icke !!! Trodde många önskade diskutera detta tema ? Hoppas inte det var jag som på något sätt sagt något fel eller uttyckt mig fel och "dödat" debatten ?
Nåväl...vi har ju testat i alla fall...
Ha en trevlig helg alla byggare
Mvh
Mirko
Oj då !!! ??? När jag öppnade tråden trodde jag att en intensiv debatt pågick



Nåväl...vi har ju testat i alla fall...
Ha en trevlig helg alla byggare
Mvh
Mirko
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Det är nog inte du som dödat intresset för diskussion, Mirko, utan snarare är det så att det är ett av de mest diskuterade ämnena inom hobbyn. T.o.m. kanske lite för diskuterat, då jag tror att många tycker att diskussionen sällan leder till något konstruktivt. Vi kommer nog troligtvis inte nå någon koncensus när det gäller vädring, men då vi i Sverige trots allt har lyckats styra förbi de värsta åsiktsfällorna på tävlingarna, så kan folk i alla fall rätt fritt bygga efter den smak som passar dem sjäv bäst.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Hi Magnus
Ok då förstår jag, Tack !!...Trodde i min enfald att det var ett önskat debattämne då tråden flyttats from "in the work" till denna sida och lagts längst upp... Det var det som gjorde mig lite undrande !! Tack för förklaring
Nu känns det uppenbarligen lite fånigt med mina åsikter
Ha det gott
Mirko
Ok då förstår jag, Tack !!...Trodde i min enfald att det var ett önskat debattämne då tråden flyttats from "in the work" till denna sida och lagts längst upp... Det var det som gjorde mig lite undrande !! Tack för förklaring


Ha det gott
Mirko
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Det är knappast oönskat! Snarare så är det nog ett av favoritämnena för många av oss.
Och dina åsikter är absolut välkomna. Har gillat dina vädringsarbeten sedan första gångerna jag såg något av dina byggen.
Men det är nog i alla fall trots allt så att för många så blir vädringsdiskussionen snabbt ganska teoretisk, och positionerna är hyfsat låsta.

Och dina åsikter är absolut välkomna. Har gillat dina vädringsarbeten sedan första gångerna jag såg något av dina byggen.
Men det är nog i alla fall trots allt så att för många så blir vädringsdiskussionen snabbt ganska teoretisk, och positionerna är hyfsat låsta.
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Hej Mirko,mirkobayerl skrev:Hi Magnus
Ok då förstår jag, Tack !!...Trodde i min enfald att det var ett önskat debattämne då tråden flyttats from "in the work" till denna sida och lagts längst upp... Det var det som gjorde mig lite undrande !! Tack för förklaringNu känns det uppenbarligen lite fånigt med mina åsikter
![]()
Ha det gott
Mirko
Först var det en person som tyckte att det borde finnas en sådan här tråd och sen kom det en till och då tyckte jag
att det kunde vara värt ett försök. Dina åsikter var en av de som jag speciellt frågade efter för att få en grundstomme till ett vettigt samtal. Eftersom mina byggen ser ut som om de kommer direkt från fabriken eller en utställning med försvarsmateriel så har jag inte så mycket att bidra med till själva ämnet.
mvh / Robin