Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Lurifax »

Björn Fransson skrev:
Spad16 skrev: Man har alltid varit klimatsmart i Storbrittanien, det är bättre att låta rum som sällan används vara lite kalla, och då är heltäckningsmatta på toa en del av detta.
Kan köpa dina andra argument, men heltäckningsmattan på muggen... Även om den är klimatsmart känns den inte särskilt hygiensmart. Å andra sidan finns ju ett enormt brittiskt pluskonto också, som att de begripit att te är så oändligt mycket godare än kaffe och att rugby är en av världens häftigaste sporter. Och mycket annat.

Men åter till ämnet. Jag saknar Harrier. En genial konstruktion med fantastisk användbarhet. Obegripligt att den inte exporterades mer.

Sedan kan man ju tycka att Avro Shackleton är en vansinnig konstruktion. I stort sett museal redan när den kom. Men historien ar ju visat annorlunda, få maskiner blev så långlivade. En osannolik framgång, typiskt brittisk. Så det är väl likadant med heltäckningsmattan på dass. Vi skrattar idag, men om tio år lägger vi väl in likadana själva. :)
Det finns väl mer på pluskontot förutom Harrier:
Brittisk hårdrock - bäst i världen.
Brittiska teve-serier, typ Månbas Alfa (Space 1999)

Men sen finns det ju, förutom heltäckningsmatta på muggen, gurksmörgåsar och plumpudding på minuskontot. Och Lucas elsystem. Ö h t så är maten inte britternas starka sida. Undantaget Stilton. Och möööjligtvis "cod and chips." ;)
holst

CU@C4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jag vill bara poängtera att vad gäller design så leder britterna och har alltid gjort så.

Se bara på deras alldeles förtjusande pansarfordon från världskrigen tex Matilda Mk I, AEC ACV Dorchester, AEC Armoured Car, Rolls Royce Armoured car, Tortoise, Whippet, Tetrach, Vickers Light tank Mk IV mfl. Listan kunde göras hur lång som helst!
Sedan har vi även deras fartyg från samma tid såsom HMS Terror, HMS Roberts mfl.
Och flygplanen från samma period går minsann inte av för hackor dom heller.

Öken-Erik

CU@C4
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Björn, jag måste erkänna att heltäckningsmatta på dass var inte bästa idén, men redan mina föräldrar var emot det för femtio-sextio år sedan och jag tror inte det är så vanligt längre. Och en fråga till Holst, vad heter den bästa frukosten i världen, kan det heta Engelsk frukost!
Jag har bara en sak till att lägga på minuskontot, Whitley!
/Neil
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Lucas elsystem är lite väl föraktat, de fungerade utmärkt på enklare bilar och motorcyklar,
det var när dessa började bli för avancerade som det inte räckte till ordentligt.
Snarast ett bevis på brittisk motvilja gentemot utveckling, än betyg på grundidén.
Hade Lucas på mina gamla trajor, aldrig några problem, mer än åldersrelaterade (sprucken plast osv!
:-)

Jens
Daedalus Models
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Bästa jaktplaner var väl utan tvivel Huntern, som dessutom var en exportsucce. De var ett prioriterat mål under 6-dagarskriget och är ett av de få flygplan som i arabiska händer kunde vinna luftstrider mot israeliska mirage III och Vatours.
Sämst...undrar om inte Javelin ligger pyrt till där.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Gloster Javelin? Ja, den maskinen kan nog ligga pyrt till. Där flottan valde Sea Vixen valde flygvapnet Javelin...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Då tycker jag att flottan gjorde rätt, även om bägge två var tämligen usla!
/Neil
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Sen kan man ju undra om den "bästa flygmaskin" de någonsin valt att konstruera men sedan ändå inte valde att producera verkligen hade blivt ett så bra flygplan i verkligheten? Men nog var det en häftig flygmaskin ändå...

https://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Spad16

Inlägg av Spad16 »

Säkert jättebra och snygg...........MEN helt onödig. En av dom saker jag alltid retat mig på i Brittiska flygplanstidningar är den sanslösa vurmen för TSR2, och att nedläggningen var ett sådant tragedi för nationen. Sanningen är att dom hade inte råd med den, och den behövdes inte, med facit i hand ser man att den inte hade kommit i strid, möjligen marginellt i Gulfkriget. Politikerna gjorde rätt!
/Neil
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det är väl inte omöjligt att den kunde gjort nytta i forna Jugoslavien. Det var ju en uppgift som den var lite konstruerad för. Det var ju ändå en spanings och attackkärra. Fast man kanske skulle ansett att den var för "dyrbar" för att sätta in och förlora...

/André

Skriv svar