Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Ett fantastiskt fint Ligthningbygge i byggforumet här visade på det stora tekniska kunnandet som finns här. Lite synd att stjäla uppmärksamheten för ett fint bygge på berörd tråd med intressanta inlägg om brittiska flygplan. Så kanske finns det lite intresse att prata om Lightning, Swift, Hunter, Buccaner och Scimitar och vad mer engelsännen lyckades sätta vingar på och få upp i luften?
Sista flygmaskin som nämndes i berärd tråd var Supermarine Swift som Airfix gett ut rätt nyligen i 1/72...
http://modelingmadness.com/scott/korean ... a04003.htm
Vänligast / André
Sista flygmaskin som nämndes i berärd tråd var Supermarine Swift som Airfix gett ut rätt nyligen i 1/72...
http://modelingmadness.com/scott/korean ... a04003.htm
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Det där med bäst och sämst är ju en delikat diskussion. Läste igår en kalla kriget-beskrivning av MiG-25 som dömde ut den bland annat på grund av dess dåliga egenskaper i luftstrid. Men det ursprungliga syftet var enbart att jaga snabba amerikanska bombare (främst XB-70). Och eftersom få andra flygmaskiner kan dra iväg i 3000 knyck, kan man nog konstatera att MiG-25 sannolikt hade funkat alldeles utmärkt i sitt egentliga syfte.
Samma gäller Lightningen, vars syfte var liknande, vilket förklarar dess råstyrka och extremt goda stigförmåga. Det som skulle kunna uppfattas som kritik mot Lightningen i det jag skrev i ovan nämnda tråd, handlade inte så mycket om dess prestanda som att man konstruktionsmässigt tagit relativt många omvägar i förhållande till sina generationskamrater. Och även om britterna älskade den, var den ingen succé på exportmarknaden.
Sett till hur väl de olika brittiska maskinerna stått sig på exportmarknaden lär Hawker Hunter ligga bra till. Att den dessutom är grymt vacker och har en fantastisk manövreringsförmåga gör knappast saken sämre. Så jag lägger min röst på den.
Sämsta... Ja, Swiften var ju inte helt lyckad. Men pratar man stridsflygplan rent allmänt, måste Supermarine Attacker höra till favoriterna i "vi nådde nog inte riktigt ända fram"-klassen. Vilket förstås inte innebär att den inte är en grym kultmaskin.
Samma gäller Lightningen, vars syfte var liknande, vilket förklarar dess råstyrka och extremt goda stigförmåga. Det som skulle kunna uppfattas som kritik mot Lightningen i det jag skrev i ovan nämnda tråd, handlade inte så mycket om dess prestanda som att man konstruktionsmässigt tagit relativt många omvägar i förhållande till sina generationskamrater. Och även om britterna älskade den, var den ingen succé på exportmarknaden.
Sett till hur väl de olika brittiska maskinerna stått sig på exportmarknaden lär Hawker Hunter ligga bra till. Att den dessutom är grymt vacker och har en fantastisk manövreringsförmåga gör knappast saken sämre. Så jag lägger min röst på den.
Sämsta... Ja, Swiften var ju inte helt lyckad. Men pratar man stridsflygplan rent allmänt, måste Supermarine Attacker höra till favoriterna i "vi nådde nog inte riktigt ända fram"-klassen. Vilket förstås inte innebär att den inte är en grym kultmaskin.

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Supermarine Scimitar är kanske ett annat "vi nådde inte hela vägen fram" flygplan. Om än ett vackert plan så höll det tydligen rekordet i antalet underhållstimmar per flygtimme med ett förhålande på 1000 till 1! Och fler än hälften av flygplanen förlorades i olyckor av olika anledningar...
http://www.militaryfactory.com/aircraft ... aft_id=653
Fast jag skulle gärna bygga en Scimitar om Airfix gav ut en. Det är som nämnt ett vackert brittiskt flygplan...
http://www.militaryfactory.com/aircraft ... aft_id=653
Fast jag skulle gärna bygga en Scimitar om Airfix gav ut en. Det är som nämnt ett vackert brittiskt flygplan...

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Jag lägger min röst på Glostor Javelin, ful som stryk och omodern redan när den gick i tjänst.
EE Lightning gillar jag.
/Neil
EE Lightning gillar jag.
/Neil
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Fulaste flygplan är definitivt Supermarine Attacker för min del. Hur tänkte de när de satte ett sporrhjul på denna? Dimensionerna mellan flygkropp och vingar är också helt fel ur ett estetiskt perspektiv, det finns snygga flygplan med väldigt små vingar (t.ex. F-104) men det här ser bara fel ut.
/Gabriel
/Gabriel
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Ja, visst är det så. Måste bara slänga in en bild på den.Gabriel skrev:Fulaste flygplan är definitivt Supermarine Attacker för min del. Hur tänkte de när de satte ett sporrhjul på denna? Dimensionerna mellan flygkropp och vingar är också helt fel ur ett estetiskt perspektiv, det finns snygga flygplan med väldigt små vingar (t.ex. F-104) men det här ser bara fel ut.
/Gabriel


-
- Inlägg: 913
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
- Namn: Nicklas Karlén
- Ort: Norrköping
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
För bästa jaktkärra så lägger jag min röst på De Havilland Sea Vixen. Den är lite "extra allt". Nu är jag väl till viss del jävig då jag gillar De Havillands konstruktioner
Sämsta får nog bli Westland Wyvern, en kärra som inte riktigt dög till något och som kom i en brytningstid mellan propp och jet. Bara det att den fick tillfällig soppatorsk p.g.a. G krafterna vid katapultstart så att motorn stannar är ju något som faktiskt gör att den platsar på listan över relativt misslyckade konstruktioner. Det enda förlåtande jag kan ge är att den hade motroterande propeller som är jäkligt häftigt.
Nicklas
Sämsta får nog bli Westland Wyvern, en kärra som inte riktigt dög till något och som kom i en brytningstid mellan propp och jet. Bara det att den fick tillfällig soppatorsk p.g.a. G krafterna vid katapultstart så att motorn stannar är ju något som faktiskt gör att den platsar på listan över relativt misslyckade konstruktioner. Det enda förlåtande jag kan ge är att den hade motroterande propeller som är jäkligt häftigt.
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Det där känns väldigt brittiskt. Ungefär som att ha två kranar med vatten till handfatet, en med för varmt vatten och en med för kallt. Eller att lägga rören utanpå husen ifall de skulle frysa sönder. Eller att servera ljummen öl.Björn Fransson skrev: man konstruktionsmässigt tagit relativt många omvägar i förhållande till sina generationskamrater.

holst
CU@C4
CU@C4
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Och även om den inte är bäst är den garanterat fräckast. En av de häftigaste maskiner världen någonsin skådat.Nicklas Karlén skrev:För bästa jaktkärra så lägger jag min röst på De Havilland Sea Vixen. Den är lite "extra allt". Nu är jag väl till viss del jävig då jag gillar De Havillands konstruktioner
Eller heltäckningsmatta på muggen. Eller cricket. Världen skulle vara mycket tristare utan britter. Och brittiska flygplankonstruktioner.Lurifax skrev:Det där känns väldigt brittiskt. Ungefär som att ha två kranar med vatten till handfatet, en med för varmt vatten och en med för kallt. Eller att lägga rören utanpå husen ifall de skulle frysa sönder. Eller att servera ljummen öl.Björn Fransson skrev: man konstruktionsmässigt tagit relativt många omvägar i förhållande till sina generationskamrater.

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?
Jag tycker nog att Lightningen är rätt tjusig, särskilt pilformen på vingarna. Man får bara koncentrera sig på det positiva.
Men egentligen håller jag väl Supermarines (och Hawkers, såklart) byggen som de mest tilltalande. Dock så bör de, precis som Lightningen, studeras i luften, inte parkerade. Attackern är ett vackert plan i luften, när man slipper se den släpa svansen i backen. Swiften är grann när man slipper se den stora luckan för nosstället. Scimitar är mitt absoluta favoritplan från den här perioden, även om den precis som Lightningen, gör sig bäst i väl valda vinklar.
Men egentligen håller jag väl Supermarines (och Hawkers, såklart) byggen som de mest tilltalande. Dock så bör de, precis som Lightningen, studeras i luften, inte parkerade. Attackern är ett vackert plan i luften, när man slipper se den släpa svansen i backen. Swiften är grann när man slipper se den stora luckan för nosstället. Scimitar är mitt absoluta favoritplan från den här perioden, även om den precis som Lightningen, gör sig bäst i väl valda vinklar.
