Tack ska ni ha!
En skoj bil att bygga och så otroligt charmig i sin uppenbart trubbiga och småfula uppsyn. Sonen (14 år) utbrast -Vilken ful, en sån vill jag ha! och det summerar väl även vad jag känner för åkdonet. Kollade runt lite på marknaden och de är inte billiga, strax under 6000 euro för ett renoveringsobjekt med himlen som övre gräns så det lär dröja innan om någonsin jag har en sån i vagnparken.
Nåja, två olika dekalark i mina två satser. En med bara skyltar och en instrumentpanel och den andra med firmamärkningar men ingen instrumentpanel!
Så här ser det ut på ritningarna, finns tydligen två (minst) upplagor med sina fel och brister.
Steg 16 har del B9 är inritad upp och ned. På den första jag byggde så är inte del D4 i steg 20 inritad och D3 i steg 25 är med men inte utmärkt vilket ledde till stora glipor. Det gick att med våld få isär sidorna och klämma dit dem senare.
Sen har de missat att rita in slutröret på avgassystemet, men det ger sig självt var det hör hemma och så fattas även handtaget på den över bakluckan på ritningen.
Något som jag tyckte var mera jobbigt var att det inte finns någon fönsterlist på framrutans utsida om man väljer att bygga 64:an, finns list på båda sidor om man bygger 57:an istället. Det går att vända delen bakfram men då får man istället en pressning fel.
Jag löste det med att limma en halvrund pc-stav runtom rutan på utsidan.
Man kan se att det fattas list på ena sidan av den undre delen jämfört med den andra som är komplett.
Sen är det bakstammen/taket som inte riktigt lirar ihop, när man klämmer ihop taket så det ligger rätt med sidorna blir det en ganska stor glipa. Jag limmade dit styren och slipade till formen så det passade.
Sen efter att ha följt Stefans tråd i samma ämne där han fick problem med fronten och motorluckans passform gjorde jag lite annorlunda.
Jag tejpade ihop brandvägg/instrumentpanel med motorluckan och tejpade sedan fast det mot golv/chassi innan jag limmade dit fronten. Då passade det klockrent utan modifieringar. Det är viktigt att brandvägg och golv båda hamnar ovanpå de L-formade gjutningarna på insidan av frontens båda sidor.
Sen om man är spackel- och slipfetischist så finns det sjunkningar på mer eller mindre varenda liten del och det är ju kul (not!) på korrugerade delar så jag lät det bero helt enkelt. Det var väl allt om det här bygget, hoppas det var till någon nytta för presumtiva byggare. Jag ska i alla fall trimma till ytterligare en skrynklig skåpbil. Hittade en firma i england när jag letade referenser där ägaren stoppat i växellåda från en Renault 25 och en Rover V8. Bättre drag och lägre förbrukning blev det tydligen med den operationen.
Vid någon reklamkampanj för slät hy reagerade Citroën HY ägare med uttalandet att den ska se ut så!
/Niclas