Reglerna ändrades innan första 08-Open och då gjordes en ordentlig översyn och modernisering av regler främst inom klassning och därmed behöriga modeller, kategorier mm. Vi tog även bort bedömning av svårighetsgrad i scratchkategorin något år senare. Den senaste ändringen var att vi lade till kategorin fabriksbyggda modeller där man enbart bedömer helhetsintryck och detaljeringsnoggrannhet.
Tanken med att vi ändrade reglerna avseende återanvändning var att vi tycker om att se många (bra byggda i detta fall) modeller. Vi tycker också att har man lagt ner ett stort arbete på ett objekt så kan man ha möjlighet att utveckla detta genom att återanvända det i en vinjett , diorama eller tema. Kategoribytet kräver ju att du tillför något till "modellen".
Din fråga om junior/ungdomsklass har jag också funderat på eftersom jag har några gamla flygplansmodeller i en låda ute i förrådet. ( Bl.a. Revells gamla röda Mustang. Mycket vacker (då)!). Reglerna är väl inte helt explicita i det här fallet , men jag skulle nog vilja se något bevis på att modellen byggdes som junior/ungdom t.ex med något foto. Jag närde en gång i tiden en idè om att ställa upp med en modell i
alla klasser på Open men övergav den tanken när jag kom till scratchbyggda figurer, som fortfarande känns som en alldeles för stor utmaning.
Det sista är min egen fundering så ska du göra slag i saken och tävla i juniorklassen så rekommenderar jag att du ställer frågan till tävlingsledningen innan tävlingsdagen. Maila då gärna
08-Open@ipmstockholm.se