SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.
-
Re: SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.
Fantastiskt fin modell, fiffig lösning på hur göra torpednät.
Bra tips om riggning, du har säkert skrivit om det tidigare men vad använder du för tråd till riggningen?
Anders E
Bra tips om riggning, du har säkert skrivit om det tidigare men vad använder du för tråd till riggningen?
Anders E
-
Tack Anders!
Jag riggar med de här linorna.

Googla det som står på rullarna, så hittar du en återförsäljare. Den tjockare Uni-Mono linan använder jag till den stående riggen och den tunnare Uni-Caenis linan använder jag till senjfall och antenner.

Färglös lina kan färgas med en märkpenna.
Uffe
Jag riggar med de här linorna.

Googla det som står på rullarna, så hittar du en återförsäljare. Den tjockare Uni-Mono linan använder jag till den stående riggen och den tunnare Uni-Caenis linan använder jag till senjfall och antenner.

Färglös lina kan färgas med en märkpenna.
Uffe
Fantastiskt!
/M
/M
-
Det här har du gjort bra, Fåtöljamiral Lundberg! Mäktigt, som jag brukar säga.
Otroligt snyggt! Skrovet ser makalöst verklighetstroget ut.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Tråden är tunn bindtråd och bör gå att återfinna i varje fiskeshop som säljer flugbindningsmaterial.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Hej Ulf,
Intressant det där med vagnarna. Inget jag sett någonstans. Men har sett bilder på SMS Seydlitz där man stuvat livbåtar bland annat ovanpå kanontornen. Och i sammanhanget så är bägge "båtdäcken" där man stuvade livbåtarna väl inom räckhåll för de kranar man hade ombord. Varför då ställa båtarna på vagnar i stället för vaggor? Annars är ju räls inget ovanligt på (mindre) örlogsfartyg. Man körde ju allt möjligt på rälsen. Från torpeder och ammunition till sjunkbomber och minor. Men det är svårt som du själv skriver att se någon räls på de bilder som finns på Seydlitz och hennes systrar. En film med bra bilder finns på youtube. Man ser ingen räls men väl livbåten på styrbords kanontorn som nog måste varit med ombord vid tidpunkten för slaget vid Jutland... https://www.youtube.com/watch?v=vxv9_-w26L4
Återigen vill jag berömma ett vackert bygge. Man vill närmast själv bygga ett av fartygen från berörd flotta och tidpunkt...
Vänligast / André
Intressant det där med vagnarna. Inget jag sett någonstans. Men har sett bilder på SMS Seydlitz där man stuvat livbåtar bland annat ovanpå kanontornen. Och i sammanhanget så är bägge "båtdäcken" där man stuvade livbåtarna väl inom räckhåll för de kranar man hade ombord. Varför då ställa båtarna på vagnar i stället för vaggor? Annars är ju räls inget ovanligt på (mindre) örlogsfartyg. Man körde ju allt möjligt på rälsen. Från torpeder och ammunition till sjunkbomber och minor. Men det är svårt som du själv skriver att se någon räls på de bilder som finns på Seydlitz och hennes systrar. En film med bra bilder finns på youtube. Man ser ingen räls men väl livbåten på styrbords kanontorn som nog måste varit med ombord vid tidpunkten för slaget vid Jutland... https://www.youtube.com/watch?v=vxv9_-w26L4
Återigen vill jag berömma ett vackert bygge. Man vill närmast själv bygga ett av fartygen från berörd flotta och tidpunkt...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Tack för bilder på riggtråden, jag hittade flera återförsäljare på nätet.
Anders E
Anders E
Hon blev riktigt imponerande till slut, Ulf! Jag ser fram emot att få se henne på Open.
/Gabriel
/Gabriel
Vackert bygge! Som vanligt!
Oj, vad jag vill bygga en båt...
Oj, vad jag vill bygga en båt...