En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A - FÄRDIG! Bilder sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn G

En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A - FÄRDIG! Bilder sid 3.

Inlägg av Björn G »

2016, och jag bygger igen! Illa tvungen, nu när det ena efter det andra favoritobjektet släpps! Nyårslöftet är tre modeller. Först ut blir Pilot Replicas J 21. Ambitionsnivån är satt på "lagom". Lite synd, nu när man har börjat, för modellen är fin men har utrymme för en massa finslipning och detaljering. Det får la bli en göteborgare, enna, eftersom jag numera är en go' gubbe.

På tal om go' gubbe så gillar jag skarpt PR:s pilotfigurer. Jag är ganska ovan vid att måla "figgar", så ni får gärna komma med tips och synpunkter.

Bild

Bild

// Björn G
Senast redigerad av Björn G den 08 mar 2016, 20:08, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: En go' göteborgare...

Inlägg av magnusf »

Riktigt kul att du är tillbaka Björn! Och 21an är ju redan en bit på väg...

Hälsningar Magnus
Göran NS

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Göran NS »

Instämmer med Magnus, kul att höra av dig igen Björn!

Den där piloten ser riktig bra ut måste jag tillstå. Håll oss underrättade angående det resterande bygget, mycket nyfiken.

"Tråkigt" att du blivit Götlaborgare, trodde du var av rätta virket, alltså Skåning :D
Göran Nilsson Söderholm
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Hej igen Björn!

Du efterlyste figurmålningstips, jag saxar från ett inlägg jag gjorde för ett tag sedan:

"Den här boken innehåller ett kapitel om att måla figurer som hjälpte mig mycket, det blev lite "aha-upplevelse" över det hela eftersom det var inriktat på "figurmålning för icke figurmålare" vilket stämmer bra på mig: http://www.adlibris.com/se/organisation ... 1846033985. Han använder dessutom enbart akrylfärger. Jag köpte min över disk i Stockholm men har du inte vägarna förbi något vattenhål så funkar ju alltid Adlibris...

Vad gäller hudfärger så skaffa några av Vallejos hudvarianter, det besparar en mycket vånda. Efterhand som man blir mer avancerad så kan man blanda och bryta lite hur som helst men de är en väldigt bra utgångspunkt tycker jag!

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det där blir redigt fint!
Björn G

Inlägg av Björn G »

Tack för glada tillrop och nyttiga tips! Bygget fortskrider relativt smärtfritt. Jäklar vilken fin modell! Det som tagit tid är framför allt att jag behövt komplettera mitt förråd med vätskor och färger. Mycket hinner torka på ca fem år...

Inte mycket extraarbete på denna. Ambitionen är bara att bli klar, försöka minnas gamla tricks och färdigheter, och få en tjusig modell till hyllan.

Kul är det i vart fall, och nu är jag nog framme vid den kuligaste tidpunkten - när första lagret klarlack är på och det är dags för dekaler och vädring!

Bild

// Björn G
Björn G

Inlägg av Björn G »

Dekalering påbörjad. Tjockleken på dekalerna skojar vi inte bort! Hett vatten, Microset, flera omgångar Microsol och forcering med tandpetare, och vi är fortfarande inte i närheten av att de sjunker ner i panellinjer mm!!! Skall det vara så? Funderar på frätande lut nästa omgång...

Bild

Annars är det hur kul som helst! Massa dekaler kvar! Och vädring!!!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag kikade på din figur en extra gång: det var väl inget större fel på den? Bra målat!

Rörande dekalerna: trist att de är tjuriga när det mesta annat i byggsatsen verkar vara så bra! Jag har sett några byggen men jag tror ingen har sagt något negativt om dekalerna, du har kanske haft otur med ditt ark?

Hälsningar

Magnus
Björn G

Inlägg av Björn G »

nja, det är mest att de är så tjocka och svåra att tämja runt små kanter och ner i panellinjer. Jag googlade på Cartograf och Microsol och såg att även andra haft problem. Men jag kämpar på! De skall ner, även om jag får ta till slägga och bunsenbrännare!

Vem har sagt att det är något "större fel" på min gubbe?!? :shock:
Jag är faktiskt ganska nöjd med mitt försök, men vill gärna lära mig mer för att bli bättre! De är väldigt trevliga, de där PR-piloterna! Använde Vallejo, Citadel och oljefärger. Det lär bli fler gubbar i framtiden!
Björn G

Inlägg av Björn G »

Bara en snabb uppdatering för de som trodde att "nu har han nog lagt av igen"...

Bild

Arbetet med dekalerna fortskrider. 5-6 omgångar med Microsol och tandpetare och de har så sakteliga börjat krypa ner i panelinjerna. Och det blir ju så himla läckert med alla småtexter!

Ytan ser väldigt "orange peel" ut på bilderna. Jag hoppas detta lugnar ner sig efter täckande lager Future. Kom gärna med tips!

Ps. Hur är det med avgasrören? De museiföremål jag sett verkar ha grönamålade utblås, men var det så även i aktiv tjänst?
Skriv svar