VK601

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

VK601

Inlägg av John Lindbom »

VK601 från Hobby Boss och foto etch från Voyager.
Bild
De som var ansvariga för designen av denna modell borde ha en rejäl omgång av rottingen på bara rumpan. För att rädda världen undan omedelbar förstörelse var jag tvungen att under stora vedermödor tillgripa akut plastkirurgi.
Först skars de tjocka stänkskärmarna bort och ersattes med Voyagers. Fyllde ut med Milliputty och plastremsor. Gäller dock att passa in skärmarna eftersom det blir ett rätt stort glapp efter att de gamla avlägsnats.
Tornets ”trianglar” är alldeles för små vilket syns tydligt på de referensbilder som finns på nätet. Från referensbilderna mätte jag upp längden på tornet från bockningen på mitten av tornet till respektive hörna samt höjden och därefter längd och höjd på varje triangel. Dividerade sedan längd respektive höjd för trianglarna med den totala längden och fick då fram en faktor som användes för att räkna ut hur mycket som skulle läggas till på modellen. Överensstämmelsen mellan de olika bilderna skilde på någon %. Finner det märkligt att Hobby Boss ingenjörer (?) inte ser sådana saker som en medelmåttig amatörbyggare som jag ser. Klåpare. Blä!
Sedan är det de räfflade hjulen som bara är räfflade på ena sidan. Baksidan är helt platt. Likaså de andra hjulen. Detta syns inte så mycket och går att dölja med lera. Men en irriterande genväg. Kom inte på något bra sätt att fixa, möjligen gjuta av hjulen, slipa ned de bägge avgjutningarna och klistra ihop dem.
Både Hobby Boss och Voyager tycker att man skall sätta dragkroken (?), Bild baktill där reservbanden sitter trots att inget foto visar detta. Kanske har de tillgång till annat referensmaterial. Men logiskt så borde inte kroken placeras där eftersom det finns gott om plats på stänkskärmarna och det är även där den syns på ett foto.
Lyktorna på framskärmarna tycks vara HB:s egen påhittade variant. På referensfoton syns antingen hela strålkastaren eller så är den täckt med en canvas med bara en liten glipa. Fixade detta med papper.
Huvudbeväpningen, EW 141, ett antitankgevär i kaliber 7,92 x 95, har ventilationshål på pipan, något som inte finns på originalet. Kanske designern på HB tyckte att det såg häftigare ut. Kunde i så fall lika gärna satt dit en Vulcan kanon.
Även Voyagers designers borde smaka rottingen dels för dålig instruktion hur stänkskärmarna skall fästas, studerade instruktionerna noga men fick till slut prova på olika sätt för att få dem någorlunda rätt. Sedan har de slarvat med hur domkraften skall fästas. Fick själv bocka till plåt. Det utrymme som blir över på fotoets ramarna utnyttjas till extra delar, kragspeglar, axelklaffar och medaljer som järnkors. Kan vara bra att ha, men sedan blir det en del delar över som inte finns med i beskrivningen eller som jag kunde klura ut var de skall sitta. Skickade nog med dessa delar bara för att djävlas. Men alltid något sa fan när han fick se PE 35433 från Voyager.
Den slutliga skrevsparken levererar Hobby Boss genom att inte skicka med några bogservajrar trots att det tydligt syns att det skall sitta en baktill på tornet och en på motorhuven. Dock var de vänliga nog att låta fotoetsade fästen för detta ingå. Inte heller Voyager som brukar komma till undsättning skickar med några. Bara ännu finare fästen. Snåljåpar. Accurate Armor har tunna bogservajrar med olika varianter på fästöglor men med frakt går det på 250 kr, mer än jag betalade för modellen. Surt att betala så mycket för lite metalltråd och några öglor som heller inte verkar motsvara originalet. Fick bli att ta från reservdels lådan.
Börjar misstänka att modelltillverkarna inte alls har för avsikt att förse oss plastheroinister med högkvalitativa droger till moderata priser för att muntra upp tillvaron i den här jämmerdalen utan är ute efter att tjäna så mycket pengar så snabbt som möjligt. Men det kanske bara är jag som har konspirationsteoretiska manier.
I beskrivningen anges enbart grått som färg. Tydligen har de missat detta kamouflage: Bild
Borde ju vara en säljfaktor. Är troligen därför som Ardenner tigern dyker upp titt som tätt i forum och modelltidningar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Med vänlig hälsning: John
Senast redigerad av John Lindbom den 09 aug 2017, 14:02, redigerad totalt 5 gång.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2141
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: VK601

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jo, tillverkarna gör rätt motsägelsefulla grejor ibland. Hoppas du är lite gladare nu när du skällt ut dem ordentligt.
Snygg räddning av byggsatsen och snyggt slutresultat.
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3908
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: VK601

Inlägg av magnusf »

Vilken gräslig liten låda på larvfötter - den förebilden var inte snygg den inte :-) ! Och klen i beväpningen också... Fast jag tycker du räddar situationen rätt bra och den blir ju rätt häftig till slut - trots klen kanon!

Snyggt jobbat, vilken etsorgie!

Hälsningar

Magnus
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: VK601

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack!

Den är väl inte någon av de stora kändisarna inom tyska pansaret. Men den gjorde nästan 80 km/h och de flesta av det 30 som tillverkades var på plats vid tiden för invasionen i Normandie. Finns visst en resinmodell också, men förutom att den är dyrare så är den tydligen ännu sämre.

Med vänlig hälsning: John
Plasticbattle
Inlägg: 741
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: VK601

Inlägg av Plasticbattle »

Very nice build and paint job again Johan. The only constructive critic I have, is advice I got here myself a few years ago ... an that's to vary the colours of the stowed tracks on the back hull. Use a few different shades of dark rust colour to distinguish the different tracks and add interest to this detail.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: VK601

Inlägg av John Lindbom »

Hello;
Thanks for the advice. It is not possible to see on the reference pictures if the spare tracks are in their original colour or if they are painted in the same colour as the tank. On some of the pictures there appears to be a variation in the colour between the tracks and the tank, while on some they seems to be the same. I have a colour picture of a stug IV where the spare tracks are painted. Does anyone know how common it is with painted tracks?
Sincerely: John
Skriv svar