Mirage IIIC R.V.Aircraft 72 skala

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sven-Åke K

Mirage IIIC R.V.Aircraft 72 skala

Inlägg av Sven-Åke K »

Eftersom Mirage IIIC inte direkt har rosat marknaden med bra modeller i 72 skala så inköpte jag denna individ. Jag går inte in här och räknar längd höjd å bredd utan ska försöka beskriva bygget ur mitt perspektiv. Ta det som det är.

Bild

Satte igång efter alla konstens regler och finner snart ut att byggbeskrivningen visar delar som inte stämmer överens med byggsatsens, har lite svår att tyda hur frontpanelen ska fästas i cockpiten, men det löser väll sig. Ritningens delar påminner om en hopsatt HobbyBoss.

Bild
Bild

Ytan på en Mirage IIIC är slät och fin, lite nitar finns där som inte skulle synas i 72 skala. Tyvärr så är den här bombarderad av nitar, ala golfboll.

Bild
Bild
Bild

Har nu satt ihop kroppen och roder bak. Här kommer ett stort problem, på undersidan fattas plast och rodren på vingen skulle nog vart draget mera utåt, får se vad jag hittar på.
Bild

Så långt gånget, nosen ska på, med lite bly i. Fenans roderyta är för liten i topp men det får man leva med.
Kom gärna med kommentarer, kritik, goda råd och tala gärna om hur ni byggde eran RV.Aircraft Mirage ! Jag vill ha den här byggd.
Bild
Senast redigerad av Sven-Åke K den 18 jan 2016, 08:49, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Mirage IIIC RV.Aircraft 72 skala

Inlägg av Björn Fransson »

Har inte byggt den, däremot ett par av RV:s MiG-23 och känner igen syndromet både vad gäller passform och detaljering. Tyvärr envisas de med att tryffera ytan med överdimensionerade nitar. Detta är om möjligt ännu mer fel på Miragen som, precis som du skriver, var synnerligen slät. Men jag följer detta med intresse, märkligt nog är finns inte många fler bra (eller åtminstone moderna) alternativ för den som vill bygga en Mirage III i 1/72.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag sitter också med här på rulle och kollar!

Som alternativ (endast hypotetiskt eftersom du gett dig fanken på att bygga den här Sven-Åke :-) !) skulle kanske High Planes nya modeller funka? Någon som sett dem? Jag har några av deras gamla som är klassisk short-run men de har ett gäng nyare också som är gjorda i "vanliga" formar!

Har du några idéer om målning och märkning Sven-Åke?

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det där ser ut som ett ytterst plågsamt bygge. Lycka till kan nog vara på sin plats. Men jag kommer att följa ditt bygge även om jag inte ämnar att bygga en själv i framtiden och jag har inte byggt någon själv heller. Undrar om inte till och med Heller's Mirage är bättre...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Kontakt:

För Miragefansen i 1/72 kommer i alla fall en ordentlig F.1 inom kort från Special Hobby. Här snackar vi helt annan kvalitet. Ett av 2016 års måsten.

Sprueshots: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 016/page-2
Sven-Åke K

Inlägg av Sven-Åke K »

Ja man är väll en enveten sate, något ska den väll likna till slut. Har satt på nosen, den är lite mindre än kroppen men fila å spackel kommer att hjälpa här med. Tycker inte luftintaget sitter rätt i förhållande till huven, skulle nog varit lite längre fram, men det får gå. Fina dekaler kom med, funderar på en Syd-Afrikan.
Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Oj. Det är till och med värre än jag trodde. Huven ser ju inte ut att passa klockrent den heller. Kämpa på!
Sven-Åke K

Inlägg av Sven-Åke K »

Så var resindelen där bak på plats, ser fin ut och passade bra, ovanligt bra.
Bild

Dekalerna jag ska använda blir nog till Syd-Afrikanen i mitten, så känns det nu, kan ändras, finns sex alternativ.

Bild
Bild

Så här ser undersidan ut.
Bild

Så här ser den ut i nuläget. Det lätta jobbet är klart nu återstår grovjobbet och finslipningen så det dröjer nog innan kompletterande bilder dyker upp.
Som sagt, jag är grymt besviken på RV.Aircraft, dels för en dålig produkt och att mannen inte hör av sig när man kontaktat honom, finns på feja.
Jag hade ju funderingar på att ta loss rodren på vingen men inser att den då bli alldeles för bred där bak, tog en titt på en ritning i nya SAMI, nu ska man inte lita på ritningar har jag lärt mig med tiden men den gav mig en fingervisning om att bara snygga till utseendet och se glad ut.
Bild
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Den ser bättre och bättre ut!
Kämpa på!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Sven-Åke K

Inlägg av Sven-Åke K »

Jo tack, får se hur lång tid det tar innan man lägger den i högen av vilande.
Skriv svar