Bokslut från varvet 2015

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Bokslut från varvet 2015

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Italiensk jagare? Har du tittat något på de jagare som köptes in från Italien i början av kriget - Romulus och Remus, Puke och Psilander om jag inte minns fel...

Och jo, som gammal sjöman och flottist är jag med imponerad av dina byggen!

Vänligast / André
Tack André.
Jag sökte på Profile Morskies hemsida eftersom jag hade bra erfarenhet av dem. De hade två stycken: Saetta och en syrra, så jag valde Saetta. Hon är inte av samma klass som någon av de svensk-italienska jagarna. Jag lät nöja mig med det.
Egentligen borde jag kanske sökt ritningar på Puke. Min Farfar var andre löjtnant och artilleriofficer ombord på henne. Han gillade inte att prata om sin tjänstgöring under kriget, men lite fick vi höra.

Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Min morfar gick i konvojfart under kriget (både innanför och utanför "spärren") varvat med tjänstgöring på minsveparna. Han fick ofta jobbet att desaminera minor. Han tyckte heller inte om att prata om kriget och drömde mardrömmar om det efter att ha läst några böcker jag hade om lejdtrafiken. Så jag förstår lite vad du skriver...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Hur tänker du göra skrovet Ulf ? Trä eller spryglar med pc ? Eller kanske rent av gjuta själv ? Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev:Hur tänker du göra skrovet Ulf ? Trä eller spryglar med pc ? Eller kanske rent av gjuta själv ? Lennart
Jag tänkte prova med att bygga skrovet i lameller, dvs. lager på lager ungefär som fartygets däck fast tätare. På linjeritningen är "vattenlinjerna" utritade och jag inbillar mig att det är den enklaste metoden. Det blir första gången jag scratchar ett skrov, så det lär väl bli lära och svära ;) .

Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Aha, ja det kan nog bli bra. Det lär ju bli väldigt stadigt också. Blir kul att se då du kommer igång //Lennart
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Very high quality as usual Ulf. Will geta closer look at them later this year hopefully.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Hej Ulf,

grymma byggen! Gillar särskilt Pola. Vilket tålamod att få ihop henne.

Jonas
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Frank och Jonas.
Vi och våra modeller ses på OPEN i April.
Uffe
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Det blir snart ett till fartygsbygge Ulf från min sida, då står HMS Tiger på tur från kalla krigets dagar.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul att höra Henrik. Ser fram emot att följa bygget här på forumet.
Uffe
Skriv svar