Stjärnan hänger ju ihop med granen. Så grön lät som ett bra val. Och eftersom tomten är norrifrån passade detta ark riktigt fint.

Nu är vi bortresta en del i mellandagarna, så jag tänkte att jag kanske kunde börja lite innan.

Dock visade det sig att det här är en synnerligen lättbyggd modell. Så plötsligt hade den ramlat ihop av sig självt.

Och att måla är ju så roligt att ingen julstress kan få mig att låta bli.

Och vips, så var den klar!

Hasegawas små 1/72:or från nittiotalet är vansinnigt trevliga. Lättbyggda (som synes), fantastisk passform och grymt fina panellinjer. Cockpit och hjulhus är lie förenklade, men det kan man stå ut med.

De norska Starfighter är kul att måla, norrmännen bättringsmålade nämligen med en hemblandad färg som inte var särskilt lik originalet. Det piggar upp det jämngröna.

Vingtors dekaler var Tunna och fina.

Det är är en Canadair CF-104, så det behövde dit radarvarnare där bak och en sensor under nosen. Men det var enkelt att fixa till.

Tja, det var det. Nu dags för jul med sill, nubbe, klappar och allt som hör till. Sedan får jag leta fram ett nytt mellandsgsobjekt. Möjligen Special Hobbys Gnat F.1 i finsk kostym. Som en fortsättning på det nordiska temat.

God jul och gott nytt modellbyggarår till er alla!