SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: SMS Seydlitz.

Inlägg av Gabriel »

En mycket fin förebild. Det kan inte vara helt lätt att arbeta i resin när det gäller så stora modeller. Kämpa på, detta ska bli kul att följa!

/Gabriel
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Åh, vad cool hon är! Jag förstod inte förrän nu att artilleriet i mitten var placerat omlott.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Gillar plankningsarbetet av skrovet. Det tre mackapärena med kylfläsnar påminner om dalekarna i Dr Who https://www.youtube.com/watch?v=YQLbwOGT8eM Exterminate!
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

det knåpas vidare på varvet.

Bild

Efter diverse spackling, slipning och tillpassning är huvuddelarna till brygghuset på plats.

Bild

Sen var det dags att ge sig på plattformarna för torpednäten. Ett spår för de fotoetsade delarna ristades med hjälp av en stållinjal.

Bild

Plattformen på plats inklusive egentillverkade stöttor av 0,2 mm gitarrsträng.

Bild

Torpednätsbommarna tillfälligt på plats. Nu återstår att försöka begripa hur de var riggade, för att scratchat nödvändiga beslag. Det ser fasligt komplicerat ut. Skänk mig en medlidandets tanke.

Uffe
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Nu har du i och för sig själv valt att göra detta men du ska ändå få lite medlidande, lycka till med riggningen av torpednäten. ;)
Ser för övrigt väldigt bra ut hittills.

/Gabriel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har ägnats åt bildstudium, syftande till att begripa hur torpednäten riggades ut. Efter att ha jämfört foton av originalet och de andra tyska slagkryssarna, datoraninmerade bilder av originalet och foton av SMS Lützow i modell 1:100 på Marinemuseum i Wilhelmshaven, har undertecknad delvis lyckats begripa hur det gjordes. Tillräckligt mycket för att kunna fuska ihop nåt som ser någorlunda trovärdigt ut.

Bild

Varje bom har fått två öglor av koppartråd som motsvarar de block som fanns på de riktiga bommarna.

Bild

Hittills har jag fått klart 19 av 30 bommar.

Bild

Tråden, (på förebilden var det en vajer) som bommen hänger i, limmades först fast i ett hål i skrovsidan träddes sen genom öglorna på bommen och sen genom ett hål i torpednätsplattformen.

Bild

När tråden halats tajt ser det nästan ut som på originalet.
På återseende,
Uffe
Fåtöjlhögbåtsman och riggare.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: SMS Seydlitz. Bom, Bom!

Inlägg av Urban Gardini »

Det här bygget är definitivt på väg att bli något lite extra.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg

Re: SMS Seydlitz. Bom, Bom!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att ha blandat och testat färg i en vecka, var det äntligen dags att börja måla däcket.

Bild

Det första skiktet av träfärg är lagt. (Blekt smutsig teak, fartyget var koleldat.) Den här gången testar jag att göra schatteringar i färgen redan från början.

Bild

Första maskeringsomgången av enskilda plankor. Däcket har försänkta nåtlinjer och som hittills enda modell ligger de på skalenligt avstånd från varandra. Bra så, men det betyder att jag måste maska med mindre tejpremsor än någonsin. 12 x 05 mm närmare bestämt. Det vore tråkigt om man skulle vara sysslolös över julen.

God Jul alla,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: SMS Seydlitz. Däcksmålning sid 2.

Inlägg av Stellan »

Ulf, först stirrar jag, sedan skrattar jag lite, sedan tittar jag närmare och avslutar med att skaka på huvudet. Maskning är en uthållighetssport, så är det. Du sätter ribban så högt att alla andra målningsjobb blir så enkla för oss. Nu ska jag plocka fram min färgspruta...
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Namn: Andre

Re: SMS Seydlitz. Däcksmålning sid 2.

Inlägg av Andre B. »

Imponerande som vanligt att följa dina byggen Ulf!
En fråga här...
Vad för maskeringstejp använder du och hur klipper/skär du till den? Ett problem jag stött på i maskeringssamanhang är exempelvis flygplan i 1/72 där "demarkationslinjen" inte varit rak utan "småvågig". Har liksom inte hittat saxen jag kan klippa till detta mönster med.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar