Folland Gnat, Airfix 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Folland Gnat, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Känns som om jag spammar forumet just nu...

Bild

Och vad är gjort här då? Jo, först grundat med Tamiya Bare metal silver på kanna. Därefter ett lager Tamiya aluminium, följt av Tamiyas aluminium med lite grått i. Till sist fick allt en lätt dusch av Vallejos aluminium. Nu är detta inte något ultimat recept på High Speed Silver, snarare ett resultat av en (för att citera Magnus Fridsell) akrylfegis jakt på en bra silvernyans. '

Stolar:

Bild

Nästa steg är jakten på den perfekta daygloworangen. Sannolikt en process som påminner om silverletandet. Återkommer med rapport.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Akrylfegis?

Har fått bra resultat med Lifecolors daygloworange men inte med Vallejos dito trots att jag inte brukar ha nämnvärda problem med Vallejo. Det är väl kanske bara en av de där färgerna som inte fungerar. Grunda med vitt innan och så tunna lager tills du är nöjd.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Spamma på du bara Björn. Jag bidrar ju inte direkt till förlustelserna här för tillfället så du kan använda mina postnings-slotar också :-) !

Jag håller med Stellan, Lifecolor har flera olika dayglo-nyanser, de jag provat funkar bra. Och måla över vitt (som Stellan också redan påpekat!).

Blev lite paff av målningsschemat, jag var helt inställd på Raspberry Ripple!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack för tipset båda två! Har lite olika alternativ hur jag ska göra med det orange, beroende på ambitionsnivån. Och jag är faktiskt lite förvånad själv över mitt val av målningsschema. Förklaringen är som så ofta när det gäller mig ren lättja. Det här var enklare att maskera. Men jag gillar båda, så det är inget nedköp och då fick latmasken fälla avgörandet. Har en liten i 1/72 också, funderar på om man skulle kunna göra en Yellowjacks där.

Magnus: Okej,då snor jag dina poster. Har nämligen ett par färdiga brittiska 1/72:or som gått under radarn på det här forumet. Återkommer strax. ;)

Stellan: "Akrylfegis". Tja, riktiga aluminiummålare kör väl numera med Alclad. Känns det som i alla fall. Men där fegar jag ur. Känns inte helt hälsosamt. Och svårt.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det är just det som är frågan om man numera måste köra med alclad. Tvekar in i det längsta och nu när Vallejo kanske kommit med ett vad det verkar hyfsat alternativ så får vi se... HSS blir finfint med dayglow :)
Björn Fransson
Kontakt:

Ja, den där White Aluminium är jag ordentligt sugen på. Men här är ju utmaningen att det faktiskt ska vara målad silver. Nästan ännu svårare. Eller lättare. Beroende på hur man ser det. Svårare att få perfekt nyans då detta ju var en färg som var konstant och inte aluminium som kan variera från individ till individ. Men lättare att måla eftersom det just ska vara målat och inte avbilda metall. Inget trist plåtmaskerande här, inte.

Sedan kan jag tycka att Alclad blir väl blankt ibland. Snyggt på modeller, men realismen är inte alltid i topp då originalen oftast är betydligt mattare. Men Björn Erikssons Tunna blev jäkligt snygg i Alclad.
Robert A

Inlägg av Robert A »

Trevligt med en Gnat.. En ensitsig ifrån airfix nu skulle sitta fint.
Björn Fransson
Kontakt:

Ja, en finsk ensitsare i 1/48... Mmmm...

Inte kunde väl jag ta till mig de goda råden om Lifecolor. Kollade runt lite bland ett par svenska handlare, men njet. Och eftersom det dessutom hade inneburit att jag hade fått vänta och därmed också stor risk att den hamnat i nästan klar-högen, löste jag det på annat sätt. Bäst att smida medans järnet är varmt. Så jag grundade med vitt, körde därefter ett lager gult och till sist en mix av rött, lite orange och en gnutta vitt. Bilden visar väl inte helt hundra hur det ser ut, men jag är ändå rätt nöjd.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hos Ministuff
http://www.ministuff.se/sv/fargervadrin ... -22ml.html

Ser jäkligt skarpt och fint ut det där :) Appropå ensitsaren...använde Indien sina mot Pakistan när det begav sig?

Ed. Jo de gjorde de, balla bilder på denna sida 5,6,7 http://defenceforumindia.com/forum/thre ... 821/page-6 Knallblå? Camou? NMF eller tigerrandigt?
Senast redigerad av Stellan den 26 nov 2015, 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Kontakt:

Aha... Nåja, det blir fler dayglow. Har en Hunter FGA.9 i 1/72 som vore kul att måla grågrön med rejäla dayglowfält.

Bra fråga om Gnaten i Indien. Blev nyfiken och kollade Wikipedia som påstår att det var så och att de dessutom sköt ner några pakistanska Sabre.

Edit. Såg din edit nu. Vilka bilder! Här vill man ju köpa en hel hög av SH:s ensitsare. Den där indiska varianten på tvåsitsare var dessutom ny för mig, jag trodde att T.1:an var den enda med dubbla säten. Lite kul när samma maskin har två olika tvåsitsvarianter, har för mig att det finns något liknande vad gäller kinesiskbyggda MiG-kärror. (Eller om jag blandar ihop det med att kineserna gjorde tvåsitsiga MiG-17 och MiG-19, vilket ryssarna aldrig gjorde själva).
Skriv svar