TF-18A Prototyp Hornet, 1/48 Italeri, FÄRDIG, bilder s3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

TF-18A Prototyp Hornet, 1/48 Italeri, FÄRDIG, bilder s3

Inlägg av Janne.S »

Viggen får vila en stund, kände jag behövde ladda mina batterier lite :P

Så jag gick över till ett nostalgi bygge!
TF-18A Hornetprototypen!

Bild

JAg har byggt den här otaliga gånger som grabb, både med nedsänkta panellinjer och den äldre med upphöjda, men jag fick aldrig ihop det snyggt på den tiden.
KOmmer ihåg när jag såg en urtjusig modell av den på leksakshuset i Gävle, där tänkte jag att så ville jag att mina modeller skulle bli någon gång!

JAg fluktade lite i den antika lådan och bestämde mig för att jag måste piffa till det lite med ets..

Bild

Och jag stal ett par nya kattaplutter från min Hobby boss F-18D

Bild

Hey! Ho! let´s go! som Ramones sa en gång i tiden :P

Delarna på tandpetare , primade och målade i svart som vanligt! Tyvär tog min alclad primer slut nu :/

Bild

Sedan dammade jag på lite FS36375 på cockpit och IP.

Bild

Bild

Så på med lite ets, eftersom etset är till en F-18D så har inte instrumenteringen något med verkligheten att göra, jag ville bara att det skulle se OK ut :D

Bild

Bild

Så in med cockpit i en framsektions halva.

Bild

Och limma ihop framsektionen.

Bild

Nytt bygge igång!

LImma lugnt!
Senast redigerad av Janne.S den 06 jun 2012, 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: TF-18A Prototyp Hornet, 1/48 Italeri

Inlägg av Erik_G »

Kul nostalgiprojekt!
Jag fick en gång Monograms Hornet-prototyp av min farmor och farfar. Den minns jag att jag tyckte var otroligt detaljerad. Det var min första 1/48 byggsats. Den skulle jag gärna bygga igen, då jag tyckte den hade snygg målning/märkning. Jag kunde givetvis inte göra den riktig rättvisa med penselmålad humbrol, men men..

Jag får följa ditt bygge istället. Intressant i sammanhanget är ju att både ovanstående modell och den jag hade representerar just PROTOTYPER. SÅ har man byggt någon av de modernare Hornet-byggsatserna är det ju intressant att kunna jämföra.

/E
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Schuckert!

Känner igen planet, undrar om det inte var den som min broder gjorde när jag var liten som en vitmålad svensk kärra, lite wif så där :D

Den har iaf läckra former, smäcker på något sätt
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Det är kul när man hittar något som man kämpade med som liten knådd...
Liksom ett kvitto på att man utvecklats lite i alla fall som byggare.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Så, då fortsätter jag väl då..

Limma ihop bakkroppen, jag fick rista om alla panellinjer på kroppen eftersom de var alldeles för mjuka, nu är det spacklat slipoat och ristat :D

Bild

LIkasp framdelen, en noskon letade sig på plats åxå.

Bild

Sedan roade jag miogsjälv med att blåsa på vitt på hjul och ställ.

Bild

Bild

Litte gummi på hjulenm...

Bild

Och kablar på ställen.

Bild

Lite mer slipande så blir det mer ihopsättande sedan :D

Limma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Då så:D

Kroppen är limmad, spacklad slipad och ristad!

Bild

Ställen...

Bild

Inte så mycket detaljer i EBKn, inga alls till och med så jag rotade fram ett par gamla Heller F-14 utblås och trimmade till

Bild

Och limmade på, inte så verklighetestroget men det är något där åtminstone.

Bild

Luftintag och robotvagga på plats

Bild

Sedan limmade jag på vingarna, lite glipor här :P

Bild

Tänkte skippa vapenbalkarna på den här så jag tog lite plasticard rör och stppade ner i hålen, limmade och klippte till.

Bild

Och slipade till.

Bild

Huven och vindrutan blev dippade i johnson.

Bild

Slutligen så bestämnde jag mig för att tossa missilerna som kom i låddan och plocka fram några ur ett gawa set istället :D

Bild

Inte så mycket kvar nu...

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Janne! ser gut ut!
Men tusan, är det nedsänkta panelskarvar på den där "gamla häcken"? coolt! :-)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Jadå, men man behövde nbättra på dom i alla fall...de var alldeles för mjuka på sina ställen. :D
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Äntligen lite grundfärg!

Verkar som de bytt till plastflaska istället för plåt som det var innan, jag gillade den i plåt :P

Bild

Dags att jobba på!

Limmade på HUDen...

Bild

..Vindrutan

Bild

Och huven.

Bild

Allt redo för grundfärg.

Bild

Och grundat, antar ni undrar varför jag inte grundade i vitt....jag har ingen vit primer helt enkelt:P

Bild

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Janne! följer med intresse! Ja "fickpluntan" var lite coolare från alclad! hehe
Skriv svar