Hobbyboss Tunnan, 1/52 - klar!
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Ja, det är svårt att se. Är det precis den individen i Flyghistorisk revy? Har inte tillgång till den.
Röd S är en annan som är helt omöjlig att urskilja de mörkare partierna på. Jag har hur som helst uppdaterat mina instruktioner. Sorry om det vållat problem för någon.
Röd S är en annan som är helt omöjlig att urskilja de mörkare partierna på. Jag har hur som helst uppdaterat mina instruktioner. Sorry om det vållat problem för någon.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Ja, jag vet... Slött. Men jag är lite trött på den här just nu, även om det är en helt okej modell känns det inte så värst motiverande när Pilot Replicas står för dörren. "Varför köpte du den då", kanske någon invänder. Denna någon är emellertid naturligtvis inte modellbyggare, eftersom alla sådana självklart vet att begreppen "köpa" och "bygga" inte har ett dugg med varandra att göra.magnusf skrev:"Orkar inte måla om" - du har inte den rätta revolutionära andan Björn!
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Fel av mig, det var SFF:s F 3-bok. Där finns en bild på röd G som ser enfärgad ut. Den kan förstås vara tvåfärgad, men det är svårt att se att det i så fall skulle vara svart och grönt. Möjligen blått och grönt, på vissa svartvita bilder av Draken kan färgerna flyta ihop ibland. Se sidan 60 (och Draken på sidan intill).bergwall skrev:Ja, det är svårt att se. Är det precis den individen i Flyghistorisk revy? Har inte tillgång till den.
Röd S är en annan som är helt omöjlig att urskilja de mörkare partierna på. Jag har hur som helst uppdaterat mina instruktioner. Sorry om det vållat problem för någon.
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Varför bygger du den då?Björn Fransson skrev: "Varför köpte du den då", kanske någon invänder. Denna någon är emellertid naturligtvis inte modellbyggare, eftersom alla sådana självklart vet att begreppen "köpa" och "bygga" inte har ett dugg med varandra att göra.


/Daniel
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Daniel_A skrev:Varför bygger du den då?Björn Fransson skrev: "Varför köpte du den då", kanske någon invänder. Denna någon är emellertid naturligtvis inte modellbyggare, eftersom alla sådana självklart vet att begreppen "köpa" och "bygga" inte har ett dugg med varandra att göra.![]()
![]()
/Daniel

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Helt rätt!Björn Fransson skrev:Daniel_A skrev:Varför bygger du den då?Björn Fransson skrev: "Varför köpte du den då", kanske någon invänder. Denna någon är emellertid naturligtvis inte modellbyggare, eftersom alla sådana självklart vet att begreppen "köpa" och "bygga" inte har ett dugg med varandra att göra.![]()
![]()
/DanielBerättigad fråga. Jag var helt enkelt för nyfiken på hur den var. Och nu har nyfikenheten gått över i vissheten att den är rätt okej men i fel skala och då lägger jag hellre krutet på den betydligt bättre som är på ingång. Nyfikenheten är ett gissel. Men rätt kul. Utan den skulle det inte bli mycket byggt...
Ibland kan det vara skönt när det finns svårfixade fel på modeller för då hamnar ribban lägre från början och då går det kanske lite snabbare att bygga. Bra läge att testa udda märkningsalternativ också. Jag uppskattar i alla fall denna byggtråd minst lika mycket som andra.
/Daniel
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Intressant bild, jag har inte tänkt på den fast jag har boken. Jag tycker också den ser helt homogen ut i tonen, märkligt, det borde synas på den här bilden som är så pass nära.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Drog ihop det sista igår, et voilà:


Drog på ett par balkar (modifierade från Tarangus Lansen) men lade ner Sidewinderprojektet.




Och hur sammanfattar man den här då? Jag vill inget hellre än att alla ska välja Pilot Replicas, så det är lockande att skriva att den är helt kass. Men det går inte. Negativt, förutom skalamissen, är en aning fel form på luftintaget och att buken inte är tillräckligt platt. Och dekalerna, förstås). Motorkåpan ser lite smal ut från undersidan (från sidan är den helt okej) och cockpit är lite förenklad, pansarplåten bakom stolen har t ex fel form. Men annars är det mesta riktigt bra. Fina, korrekta panellinjer, lite nitar som piggar upp utan att vara överdrivna och en underbar passform. Allt bara klonkar ihop helt smärtfritt. Så för den med lite lägre krav och där skalan är en bisak (och egentligen, hur ofta kontrollmäter man den?) kan den absolut vara ett alternativ. Men alla vi som vill ha en riktig Tunna i 1/48 gör bäst i att vänta någon vecka och lägga på några hundralappar.
Till sist lite detaljer. Stolen har fått bälten och utskjutningshandtag och huvudställen förärades varsin bromsslang. Resten är rakt ur lådan.




Då lägger vi den åt handlingarna och riktar blicken mot Airfix Gnat. Om jag inte får för mig att verkställa en RIKTIGT dålig idé som orsakats av kombinationen "Airfix släpper en Victor" och "jag har Revells/Matchbox gamla liggandes och kommer aldrig att bygga den när Airfixen är släppt"...


Drog på ett par balkar (modifierade från Tarangus Lansen) men lade ner Sidewinderprojektet.




Och hur sammanfattar man den här då? Jag vill inget hellre än att alla ska välja Pilot Replicas, så det är lockande att skriva att den är helt kass. Men det går inte. Negativt, förutom skalamissen, är en aning fel form på luftintaget och att buken inte är tillräckligt platt. Och dekalerna, förstås). Motorkåpan ser lite smal ut från undersidan (från sidan är den helt okej) och cockpit är lite förenklad, pansarplåten bakom stolen har t ex fel form. Men annars är det mesta riktigt bra. Fina, korrekta panellinjer, lite nitar som piggar upp utan att vara överdrivna och en underbar passform. Allt bara klonkar ihop helt smärtfritt. Så för den med lite lägre krav och där skalan är en bisak (och egentligen, hur ofta kontrollmäter man den?) kan den absolut vara ett alternativ. Men alla vi som vill ha en riktig Tunna i 1/48 gör bäst i att vänta någon vecka och lägga på några hundralappar.
Till sist lite detaljer. Stolen har fått bälten och utskjutningshandtag och huvudställen förärades varsin bromsslang. Resten är rakt ur lådan.




Då lägger vi den åt handlingarna och riktar blicken mot Airfix Gnat. Om jag inte får för mig att verkställa en RIKTIGT dålig idé som orsakats av kombinationen "Airfix släpper en Victor" och "jag har Revells/Matchbox gamla liggandes och kommer aldrig att bygga den när Airfixen är släppt"...
Senast redigerad av Björn Fransson den 11 nov 2015, 10:01, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Riktigt snygg!
Tror för övrigt att den gröna färgen kan fungera på en amerikansk amfibiejeep också!
//B
Tror för övrigt att den gröna färgen kan fungera på en amerikansk amfibiejeep också!
//B
Senast redigerad av BjörnK den 11 nov 2015, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52
Tror du det?BjörnK skrev:Riktigt snygg!
Tror för övrigt att den gröna kan fungera på En amerikansk amfibiejeep också!
//B
