Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Den "skrivs" ut med en 3D skrivare... En laserstråle som värmer upp ett plast-pulver som härdar och blir till en modell...
Begriper inte tekniken helt och hållet själv, I'm only the pianoplayer som man säger, alltså gör 3D modellen i datorn.
Den "skrivs" ut med en 3D skrivare... En laserstråle som värmer upp ett plast-pulver som härdar och blir till en modell...
Begriper inte tekniken helt och hållet själv, I'm only the pianoplayer som man säger, alltså gör 3D modellen i datorn.
mvh
S-Å
Högst intressant!
Och du äger en sådan apparaturus? Eller finns det firmor att skicka till? Kostar en aning ar jag för mig när jag läst lite om det, men det blir väl bättre och billigare kan man tro
MiniStuff skrev:Ok! då ska man bara lära sig behärska 3D-program
Känns faktiskt som att 3D program i datorn kan bli ett viktigt verktyg för modellbyggare i framtiden.
S-Å
Det är inte menat som kritik mot dig S-Å, men jag kan inte hjälpa att jag börjar fundera lite över gränsdragningen mellan modellbygge och industriell design. Har själv inget svar på frågan.
Som jag ser det så är det slutresultatet som räknas, vägen dit är för mig ganska ointressant. Visst hantverket att slipa och putsa plast försvinner till viss del men jag tycker att det är snarlikt att göra modellen i datorn för det är i sig också ett hantverk på sitt sätt och som en bonus så slipper man dra igång dammsugaren för att bli av med allt slipdamm
Sven-Åke Grufstedt skrev:Som jag ser det så är det slutresultatet som räknas, vägen dit är för mig ganska ointressant. Visst hantverket att slipa och putsa plast försvinner till viss del men jag tycker att det är snarlikt att göra modellen i datorn för det är i sig också ett hantverk på sitt sätt och som en bonus så slipper man dra igång dammsugaren för att bli av med allt slipdamm
S-Å
Den kan jag hålla med om. De modeller vi bygger idag är också ofta till viss del gjorda i dator från början och är mer eller mindre färdiga. Målandet kommer man inte ifrån och det är ett hantverk om något...
... och damm ja, det vore skönt att slippa ibland. Själv badar jag i damm för tillfället Återkommer varför senare i en annan tråd.
Har också funderat på den frågan.
Har ju själv ett liknande projekt i full fart som förhoppningsvis blir färdigprintat på fredag.
Men vad klassas det som i slutändan? OOB? Scratch?
Jätteroligt att se hur bra printningen blev. Håller tummarna för att min blir lika fin. De har iaf anmält att en 0.5mm pipa inte är något problem för dem att printa. Vi får väl se =)