Som sagt, det gäller att kunna leva upp till dessa förväntingar...
Niklas: Absolut, vi ses!
Trots garagestädning, trädgårdsskötsel, cykling och rugby-VM, blev det en del byggt i helgen. Det underlättar helt klart att man byggt modellen fem gånger tidigare. Fallgroparna är välbekanta, liksom sätten att komma åt dem (eller vetskapen om att det inte är någon idé att försöka). Så här är vi nu:
Som vanligt passar i stort sett allt utom delarna vid kanonerna och luftintagen. Med lite träning och tålamod går det dessutom att få bort skarven vid yttervingarnas infästning. Är man lite för snabb (tro mig...) blir det lätt en liten skarv och/eller en liten nivåskillnad här. Men inte denna gång. Övning ger färdighet.
Cockpit har fått ett nytt sikte och lite annat jox. Danskarnas orange material piggar upp betydligt mer än det svenska tråksvarta.
Jag är egentligen emot öppna luftbromsar, i synnerhet på Draken där de oftast - men lyckligtvis inte alltid - var stängda på parkerade maskiner. Dessvärre var jag inte det 2008, utan karvade då gladeligen upp hålen. Så det är bara att bita ihop och löpa linan ut. Aires resin passade hyfsat, lite spackel var allt som behövdes. Dessutom har jag scratchat partiet vid rodrens infästning. Rodren är de bortkarvade, jag vet att de finns i resin, men min erfarenhet är att det funkar lika bra att använda de i lådan. Till avdelningen onödiga resindetaljer hör även Aires fena. Enda fördelen med den är att det lilla luftintaget i framkant finns med. Men det är bara att borra upp hålet i lådans fena och peta ner tunna PC-bitar som galler och sedan skära rent när allt har torkat. Enkelt och billigt, dessutom passar Aires-fenan inte särskilt bra.
Tack vare mästerbyggaren Janne S eminenta tips att först limma stjärtkonen på den övre halvan, fick jag dessutom äntligen bort den förhatliga skarven mellan kon och kropp. Tack, Janne!
En detalj för er som vill bygga danska Drakar är att de små fenorna under yttervingarna är lika långa, till skillnad från den svenska tripp-trapp-trull-varianten. Nu återstår bara att slipa bort spacklet lite här och var.
Nästa steg är att scratcha radarvarnare till yttervingarna och montera antenner, balkar och huv. Dessutom måste jag fixa till området runt kroken. Jag har använt delarna i den österrikiska utgåvan, vilket är korrekt även för de danska. Fast först efter den andra modifieringen, dvs inte på den här. Men det ska gå att fixa till med lite slipning. Sedan är det dags för lite primer. Jag återkommer.