Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Kanske blir en drake av det här till slut Cockpit och hjulhus från Aires, roder från Maestro och så ets från Eduard.
Men torrpassning av stjärtkonen visade att där blir det nog en hel del jobb för att få det snyggt... Nån som har liknande erfarenheter från era drakenbyggen?
När det gäller stjärtkonen så ska det vara en rätt rejäl "svacka" just där. Skarven är också väldigt tydlig mellan kroppen och konen så lägg inte ner jobb på att få bort den.
Här är en länk till några bilder som förekommit tidigare på forumet.
Nicklas Karlén skrev:När det gäller stjärtkonen så ska det vara en rätt rejäl "svacka" just där. Skarven är också väldigt tydlig mellan kroppen och konen så lägg inte ner jobb på att få bort den.
Här är en länk till några bilder som förekommit tidigare på forumet.
Tack Nicklas! Jag har studerat lite bilder så den där "svackan" visste jag om. Det som är problemet är att då jag passar in det så att skarven blir fin långt ner (vid vinginfästningen) så blir det misspass högre upp (nära fenan) eller tvärt om. Det går inte att få hela skarven fin då kurvaturen på kropp och stjärtkon längs skarven skiljer sig lite åt... Nåja, det ska väl gå att få det dugligt i alla fall.
Henrik R skrev:Alltid härligt med en flygmaskin från F1. Själv gjorde jag 62/1 som var baserad på F1 fram till flytten till Tullinge 83.
Tack Henrik, kul att du också har en speciell relation till F1-drakar.
Tänkte bygga F1-36 och det av en speciell anledning. Jag är uppväxt utanför Köping och F1:s drakar använde ibland kyrkan i byn som brytpunkt när dom var ute och flög. Nära kyrkan ligger skolan där jag då gick i mellanstadiet, och någon gång -77 eller -78 kommer det två drakar in på låg höjd, svänger och bankar kraftigt så att översidorna syns tydligt och sticker igen. Roteettan hade nr 36, vad tvåan hade för nummer har jag glömt. Det här drakenminnet har etsat sig fast i minnet och jag har tidigare byggt F1-36 i 1:72. Nu är det dags att göra den i 1:48!
Lite progress i mitt drakenbygge, spackling och slipning mest. Nos och bak på plats också. Jag blev inte vidare nöjd med hur det ser ut i skarven mellan kroppen och stjärtkonen. Visst, det är en svacka här på originalet, men inte alls lika stor som det är på modellen. Har kommit fram till att jag ska slipa en del för att minska "svackan". Då kommer det att ryka ett par fint markerade luckor men det får man väl ta...
Nu blåser vi liv i den här avsomnade byggtråden! Med AIM i Gbg för ett par veckor sedan kom den borttappade bygglusten tillbaka. Och tack vare Janne Sairanens kloka tips "bygg minst en kvart om dagen" har jag fått lite flyt i byggandet igen. Man får hoppas det håller i sig...
Så jag högg tag i drakenbygget som stannade av i våras. Har nu ristat om alla panellinjer som försvann vid spackling och slipning, och även smackat på nedfällda roder. Med dom blev det en hel del jobb för man kan inte säga att passformen var god... Nej, det behövdes att man limmade på en del Evergreen plastremsor för att få material så man sedan kunde "mejsla" fram rätt form. Det syns på de vita fläckarna på rodren var det behövs.
Härnäst ska jag gå igenom undersidan av kroppen och jämföra med bilder för att se om det behövs lite extradetaljering. Har för mig att det finns några dräneringsrör som går att lägga till. Och så dit med IR-sensorn också, sen borde det vara dags för målning...
/Johan C
Senast redigerad av Johan C den 19 sep 2015, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Se där, resultat! Alltid skoj med lite spacklings arbete....
Hade också ett litet helsicke ned just den skarven första gången jag byggde en Draken, andra gången så limmade jag fast stjärtkonen på den övre kroppshalvan först och passade in den så gott det gick innan jag limmade på den undre och då slapp jag spackla till och med.
Janne.S skrev:Se där, resultat! Alltid skoj med lite spacklings arbete....
Hade också ett litet helsicke ned just den skarven första gången jag byggde en Draken, andra gången så limmade jag fast stjärtkonen på den övre kroppshalvan först och passade in den så gott det gick innan jag limmade på den undre och då slapp jag spackla till och med.
Visst är det kul att spackla Inte...
Aha, det är så man ska tackla stjärtkonen. Okej, blir det någon mer Drake så får jag lägga det på minnet... En grå J35J borde man väl bygga, J som i Johan