Sökes - Bilder på Bkan 1C kanonupphängningen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
103driver

Sökes - Bilder på Bkan 1C kanonupphängningen

Inlägg av 103driver »

Är det någon som sitter på hyfsade eller bra bilder som visar hur kanonen är upphängd på bandkanon 1C? Har lite svårt att se ordentligt på de bilder som finns att tillgå på nätet. Alla (nya) bilder är av intresse.

Lasse
stefan karlsson

Re: Sökes - Bilder på Bkan 1C kanonupphängningen

Inlägg av stefan karlsson »

Hittar inga bra bilder (än så länge). Eldröret hänger på en "klyka" mitt över svängtappen.
Iboken ger inte mycket förklaring. Skall se om det finns något i repboken.
103driver

Inlägg av 103driver »

Väntar med spänning Stefan! Allt är intressant, även den magraste ritning eller skiss.

Lasse
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Inte helt enkelt att beskriva hur det ser ut, men starkt förenklat, precis som Stefan skrev så hänger rekylmanteln i två klykor med eldröret mellan. på höger sida sitter en kuggkrans till eleveringen.

Har försökt att skissa lite för att visa principen.

Bild

Hoppas det hjälper något.
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Precis,
I mitten av "klykan" sitter pivåtappen som tornet vrider sig runt och den går ner i chassiet.
Pivåtappen är en cylinder ca 40 cm i diameter och ur den kommer balanseringskolven upp - påminner om en hydraulkolv.
Eftersom eldröret är väldigt framtungt sitter balanseringskolven framför kanonens lagring (tapparna som Kjell ritat).
Mitt förslag är att du vänder på Kjells klyka 180 grader så att lagringen hamnar lite längre bak så att du får plats med pivåtappen "i mitten" av tornet.
De båda tornhalvorna sitter fast på kykan så i princip består tornet av tre delar kanon med lagring, vänster resp höger tornhalva.

Hoppas det inte förvirrar för mycket.

Stefan
103driver

Inlägg av 103driver »

Tack Kjell och Stefan! Det ser bra ut och ungefär så som jag misstänkte. Jag laborerade lite med en bild på bkan, klippte ut kanonen med magasin och lät det elevera för att försöka hitta pivotpunkten och det ser ut som att den hamnar bakom mitten av tornet. Eleveringsvinkeln är 38 grader. Kan detta stämma? Jag får laborera vidare. Tack för hjälpen!

Lasse

Bild
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Ja det är rätt, riktområdet är +2° till +38°
Skriv svar