Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Sommarens framsteg, s.5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Kanonvagnen Anna, s.2)

Inlägg av Joakim Hultman »

Kamrater!

Fram tills nu har Piotr och hans glada kamrater varit utan nämnvärd beväpning att bekämpa de onda fascisterna med, men inte nu längre!

Bild
Kanonvagnarna Anna och Archady Kanonina!
Totalt har varje vagn sex maskingevär och två 45mm kanoner. Mäktigt!
Handtag och fotsteg är ersatta med egentillverkade av koppartråd. Buffrarna är scratchbyggda, eftersom de som ingick i byggsatsen var för korta. Fästet för strålkastarna är också detaljerat, men det är så smått att jag inte lyckades fånga det på bild. Än så länge är över- och underdel inte ihoplimmade, och tornen sitter löst även de.

Bild
För Anna och Archady Kanoninas del återstår främst detaljering av kanontornen, vars sidor tycks mig lite väl detaljfattiga.

Glad sommar, och leve den 3:de internationalen!
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Kanonvagnsparet Kanonina, s.4)

Inlägg av easy_company »

Mycket fint jobb med koppartrådarna kamrat Hultman, tyskarna får se till att ducka när dessa vagnar sätts i bruk! Bra jobbat!
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Underbart obskyra objekt som är under tillverkning. Bra att Ni håller er till femårsplanen, kamrat. Icke låta sig lockas av den bedrägliga bonusfonden och därmed slarva ihop modellen.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Hur mycket användes pansartåg? Och på vilket sätt? Fanns det många?

Verkar vara ett ganska oflexibelt sätt att kriga på även om jag kan tänka mig att det måste vara ganska bekvämt för personalen. Ända tills man blir beskjuten alltså...

Hur lång blir modellen när den är färdig? Jag antar att man ställer upp den på ett spår med bottenplatta?

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

easy_company skrev:Mycket fint jobb med koppartrådarna kamrat Hultman, tyskarna får se till att ducka när dessa vagnar sätts i bruk! Bra jobbat!
Da, tovarich! Tack!
Daniel_A skrev:Underbart obskyra objekt som är under tillverkning. Bra att Ni håller er till femårsplanen, kamrat. Icke låta sig lockas av den bedrägliga bonusfonden och därmed slarva ihop modellen.
Femårsplan var det, ja. Förhoppningsvis ska jag väl få ihop ekipaget innan kriget är över. ;)
magnusf skrev:Hur mycket användes pansartåg? Och på vilket sätt? Fanns det många?
Bra frågor!
Utifrån vad jag läst användes pansartåg flitigt av Röda Armén, i synnerhet under det första krigsåret då de visade sig vara helt okej på att täcka reträtter. Till anfall var de sämre lämpade, av naturliga skäl. Hade fienden saboterat rälsen framför tåget var det kört.
Det upptäcktes tidigt att de större tågen med flera vagnar var mer sårbara, varför man efter operation Barbarossas inledning började konstruera mindre pansartåg, som Piotr och hans kamrater, där de motoriserade kanonvagnarna lätt kunde kopplas loss från det övriga tåget om det fanns behov av att de agerade självständigt, eller om de var allvarligt skadade så att de riskerade att sinka resten av tåget.
Mitt sifferminne är tyvärr inget vidare, men jag tror mig minnas att Röda Armén kunde mönstra drygt 200 pansartåg på sin höjd, utöver hundratals pansardressiner.
Rätta mig gärna, någon som kan.
Hur lång blir modellen när den är färdig? Jag antar att man ställer upp den på ett spår med bottenplatta?
Jag har faktiskt inte kontrollerat ännu hur långt ekipaget blir. Men kanske 80cm, på en höft? Den medföljande rälsen ser bedrövligt tråkig ut, så jag ämnar köpa räls från Hobby Boss så småningom. Deras räls ser riktigt fin ut. Allt monteras förmodligen på en lackerad träbas i slutändan.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Pansardressin... kan det vara en attackdressin från Lindesbeg månne? Konstruerades för att kunna utföra anfall med två rotar av dessa men sedan kom någon på att det skulle kräva djävulska mängder räls och dessutom på rätt plats för att genomföra anfallen i 4-fingers-formation... http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=42572

Hittar du inga räls som passar här http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=22
Stellan Schroeder Englund
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

This is shaping up very nice. With some delicate painting, I can imagine this being a real stunner ... Its unusual, if not unique which is a big plus on its own. Looking forward to seeing some colour on it.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Länge sedan jag tittade in här men bygget tuffar på bra måste jag säga. Riktigt kul. Ett extra plus för namnen, Piotr och Anna.

Hälsningar
Peter och Anna.
holst

CU@C4
Joakim Hultman

Tackar hjärtligast, kamrater!
Stellan skrev:Pansardressin... kan det vara en attackdressin från Lindesbeg månne? Konstruerades för att kunna utföra anfall med två rotar av dessa men sedan kom någon på att det skulle kräva djävulska mängder räls och dessutom på rätt plats för att genomföra anfallen i 4-fingers-formation... http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=42572
Tåg med kamikaze-funktion fick vi ju beskåda under helgens Golden Model i Riga. Kul att Orc-besättningen på ett av tågen bar Röda Arméns mössor från inbördeskriget!
Joakim Hultman

Kamrater!

Efter ett längre bygguppehåll på tåget så är vi äntligen igång igen! Damma av Lenin-bysten och håll i Das Kapital!

Bild

Kanontornens sidor fick massor av extra nitar, vilket jag kommer att visa i en senare uppdatering. Sent omsider har jag lagt ut hela ekipaget för att mäta det. 74cm! Med räls och basplatta tillkommer ett par centimeter till, minst.

Mitt bredaste vitrinskåp är 70cm. Fan också.
Skriv svar