Appsjukan ett litet tips

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pål Björkman

Appsjukan ett litet tips

Inlägg av Pål Björkman »

I min dagliga gärning handlar appendicit om något som ska åtgärdas och oftast avlägsnas kirurgiskt :shock: . Men nu handlar det tvärtom om något som ska läggas till ;) http://www.id6.ch

Tyvärr (för alla som inte har en sådan) så är denna app än så länge begränsad till Iphone, men är efterfrågan tillräckligt stor ska den nog kunna finnas på andra plattformar oxå. Har köpt och testat, poängen blir fem färgburkar av fyra.

Det var enkelt att även för mig med mitt defekta färgsinne att matcha och mixa till recept med ytterst små avvikelser från referensen. Det är både visuella och numeriska värden som gör att det blir lätt.

Referensen ex. ett FS nummer som typiskt nog inte finns i ngn av modellfärgtillverkarnas sortiment (eller att det gör det och då vilken tillverkare och nummer) Vi får av FS-numret reda på vilken grundkulör grå, grön, brun etc det handlar om. Lägg in referensen och välj en favorittillverkare Humbrol, Vallejo etc. välj en grundfärg och RBG-värdena talar om att det är för lite blått och för mycket rött. Bytt grundfärg till en med mindre rött i och lägg till en blå färg mixa sen via appen och du får ett blandningsrecept. Det varnar för att det avviker från referens och då kan man välja att acceptera eller fortsätta.

Paint by numbers :D
Emil_Juhl

Re: Appsjukan ett litet tips

Inlägg av Emil_Juhl »

Var bara tvungen att ta hem den så fort jag läst ditt inlägg.

Underbar app!!!
Tack för tipset Pål
Mvh
Emil Juhl
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Den verkar smutt! :D

Kan tipsa om en annan också som jag har haft användning för när det i en ritning står Humbrolfärger och jag vill använda Lifecolor dito: http://itunes.apple.com/us/app/model-pa ... 12161?mt=8

Även väldigt bra när man skall hjälpa kunder att hitta rätt färger under mässor.... :P

Markus
Björn G

Inlägg av Björn G »

Tack för tipset!
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Hej!
Ja modelpaints är en bra app. Ett annat tips är "Pocket Paints" från Choclate Milk Labs som har med alla Citadel färgerna.
/Pål
Mattias Linde

Inlägg av Mattias Linde »

Tack för tipset, Pål!

Laddade hem och testade. Superbra funktion för att mixa färger.
Det visade sig att alla FS-färger inte fanns med i installerade färgkartan, men jag kunde använda mig av pipettfunktionen och gå ut på nätet och sampla färg, i det här fallet på Martin Waligorskis Color Server som det länkades till i något annat inlägg här på forumet nyligen.
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Stort tack för tipset, Pål! :)
ThomasBorg
Namn: Thomas Borg

Inlägg av ThomasBorg »

Och för alla oss icke ifånar, så kan jag framföra den dåliga nyheten att i nuläget har inga utav företagen bakom apparna några planer på att göra dom till andra plattformar
Thomas Borg
Skriv svar