Hittade igen en gammal Airfix Centurion som jag börjat på i forntiden.
Jag är ganska säker på att det skulle blivit en svensk vagn men jag har glömt vilken version. Kan någon identifiera den?
Först och främst, jag kan inte mycket om varken Airfix modell, eller svenska Centurions varianter, men det ser ju ut som att du bytt ut eldröret till ett större, vilket borde betyda 105:an. Det eliminerar ju STRV 81. Sen verkar det vara något nytt med motorinstallationen. Eller är det bara en uppdatering av modellen? Det är ju i alla fall inte 104:an, då dess motordäck ser annorlunda ut. Så, en 101 eller 102.
Verkar som om du har en blandad pryl där. Motordäcket liknar närmast strv 101, även om det inte är 100% korrekt. Tornet, eller rättare sagt vagnschefsluckan, är dock inte korrekt (mest lik strv 81). 101:and lucka var tvådelad.
jag kan inte mycket om svenska Centurioner men börja med att gå in på SPHFs hemsida (www.sphf.se) och gå in på "Pansarmuseet i Axvall".
Klicka på "Samlingen" och sedan på "Stridsvagn 101r Centurion". Då får du en kort sammanfattning som kanske kan hjälpa dej.
Stämmer bra - bakdelen skall nog efterlikna Strv 101 med "gallerförsedda" luckor över motor och växellåda
Tornet däremot liknar mer Strv 102 med hel lucka och "liten" vapensköld för kanonen.
Tack för informationen. Det verkar som om jag börjat på en 101'a. Det verkar vara dåligt med dokumentation för modellbyggare av svenska Centurionvagnar.
Det här är något som legat gömt i 10-15 år och det verkar som jag inte varit nöjd med projektet då jag hade rivit isär den. Nu limmade jag ihop det hela igen men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Det finns ju mycket mer bilder på 101'an på internet nu än när jag började bygga på den. Om det är av godo vet jag inte för nu kan jag ju se felen på bygget.