Jag bygger ju inte modeller med luckor, motorhuvar osv öppna eftersom jag är inte så intresserad av tekniken under skalet.
Det är utseendet jag fastnar för och öppna luckor förstör linjerna. Då jag har en hel hög med Lotus 79 liggande tänkte jag ändå försöka mig på att bygga en av dom "avklädd".
Botten av "sidopoddarna" ska inte sitta kvar i chassiet när dom tas bort så jag började med att såga bort botten från cockpit och limma fast dom på sidopoddarna.
Bakdelen av poddarna sågades också bort.

Då Tamiyas byggsats har både tidiga och sena oljekylare i satsen så fick jag fylla hålen för dom tidiga med plast. Likaså hålen för att montera sidopoddarna.

Jag har tittat på bilder av vatten och oljekylarna och märkte att Tamiyas oljekylare har fel form så jag anväder Hasegawas istället.
Jag kommer använda Tamiyas vattenkylare men kommer att modifiera den lite. Den kändes lite tunn så jag limmade på plasticcard för att göra den tjockare.
Hasegawas oljekylare saknar botten så jag fixade detta med mer plasticcard.

Jag använde etsad kylarnät från Crazy Modeler och överdelen med fyra hål från Hasegawas ets-sats. Sedan ramades det hela in med plast-strips.

Kylarnas undersida fick samma behandling.

Etsdelarna på pedalerna kommer från Tamiya, väggen och golvet i nosen har jag plockat från en konverteringssats till 1979 års Lotus 79 från MFH.

Ännu en del från Tamiyas set monterad

och ett par småbitar till. Ganska onödigt kanske. Dom kommer väl knappt att synas.

Lackade med Alclad aluminium och sedan deras Aqua Gloss ovanpå detta.

Tre hål borrades ovanför ryggstödet då dom saknas på modellen. Funderar på att tvätta bort klarlacken och köpa en annan nyans av Alclad. Jag tycker att den blev för grå.

Det är nog lika bra att lacka om eftersom jag fick en rinning i klarlacken. Under tiden stjäl jag mer delar från MFH's konverteringssats. Där hittade jag en underligt formad låda.
Den ska sitta under oljetanken mellan motor och växellåda. Tamiya har missat denna men har gjort ett uttag för den medan Hasegawa har den i sin modell. Jag får bygga en i plast.
Det kanske låter som slöseri att plocka delar från andra modeller men det är saker som inte kommer saknas eftersom jag kommer bygga allt stängt på dom modellerna.

Lite mer plastdelar fick tillverkas till cockpit.

Frågan är hur mycket som kommer att synas när den är klar. Har kört fast i bygget då jag behöver köpa ny Alclad men saknar tid för detta.