En fråga angående ffvs j-22

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
revonn88
Namn: per hammargård

En fråga angående ffvs j-22

Inlägg av revonn88 »

Hoppas det finns nån här med djup kunskap om detta plan, läste för ett tag sedan på en engelsk sida att dom 13.2mm kulsprutar som fanns på j-22 använde eplosive rounds, som jag fattade det menade dom det som på engelska kalla incendiary, eller är det så att sverige faktiskt hade explosiva patroner till 13.2mm och i så fall har nån några källor på det ? =) tror det vanligaste på ww2 plan var väl annars armor piercing incendiary och högexplosivt på 20mm och större
revonn88

Re: En fråga angående ffvs j-22

Inlägg av revonn88 »

och om någon skulle ha lite info om bofors akan m/45 20mm å vilken ammo den laddades med vore det super =)
revonn88

Inlägg av revonn88 »

alternativt, vet någon kanske om det finns nånstans i sthlm där man kan få tag i dessa uppgifter ?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Per! Har du SFFs bok om J 22? Det skulle kunna finnas uppgifter i den. Vad gäller Stockholm så är det i så fall Krigsarkivet som gäller.

Hälsningar Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bläddrade igenom min bok men hittade ingenting om ammunitionen, däremot stämmer 13,2 mm. Möjligtvis står där något men gömt i texten om något helt annat...
Stellan Schroeder Englund
revonn88

Inlägg av revonn88 »

atsingen xD anledningen att jag frågar är att ffvs är ett plan jag å några till gärna vill kunna se i ett spel som heter war thunder i framtiden, men vi måste vara helt säkra på vilken ammunition som användes, det är ju rätt så stor skillnad på incendiary och explosive.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det minsta som brukar användas för spränggranater är väl 20 mm vad jag kan minnas, dvs defintionen av kanon. Allt under det räknas som machine gun tror jag. Kanske någon annan vet bättre.
Stellan Schroeder Englund
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Du kan ju alltid ställa frågan på Svenk Flyghistorisk Förenings forum.
De kan en del om svenskt flyg :)

Se: http://forum.flyghistoria.org/index.php ... f02e5b10f6
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
revonn88

Inlägg av revonn88 »

Stellan skrev:Det minsta som brukar användas för spränggranater är väl 20 mm vad jag kan minnas, dvs defintionen av kanon. Allt under det räknas som machine gun tror jag. Kanske någon annan vet bättre.
enligt dom infos vi har just nu så kallades 13.2 för automatkanon just för att den hade explosive, men vi måste ha fler källor
revonn88

Inlägg av revonn88 »

olindau skrev:Du kan ju alltid ställa frågan på Svenk Flyghistorisk Förenings forum.
De kan en del om svenskt flyg :)

Se: http://forum.flyghistoria.org/index.php ... f02e5b10f6
bra ide, ska prova
Skriv svar