Min förhoppning var att detta skulle vara den ultimata Mirage III-modellen. En titt i lådan verkade ge mig rätt. Snygga detaljer, briljant dekalark och många alternativ. Ett enkelt bygge, med andra ord. Men ack, vad jag bedrog mig. Det här är ingen Eduard. Snarare en Kittyhawk. Passformen är nämligen inte alls så bra som man hade hoppats. Här krävs kanske inte så mycket spackel, däremot en massa finslipning, torrpassning och - framför allt - våld. Att Kinetic gör massor av versioner av Mirager, Kfirer, Daggrar och allt vad de heter med utgångspunkt från denna gör också att det är väldigt märklig nedbrytning av delarna, t ex finns en svårdold skarv i luftintagens framkant, då nederdelen sitter fast på den stora del som annars utgör vingarnas undersida. Denna är dessutom lätt böjd åt fel håll, vilket ytterligare krånglar till det. För att bara ta ett av många exempel. Dessutom krävs massor av referenser - vilket inte alltid är så lätt på en sextiotalsmirage - eftersom Kinetic på många delar bara anger "optional" - utan närmare angivelser.
Cockpiten är okej, inte mer. Den med höga ambitioner rekommenderas resin. Ungefär snäppet under Hasegawas Draken. Stolen är okej också, däremot är det fina detaljer bakom stolen, vilket är viktigt på just Mirage där denna del är väldigt framträdande.

Stol minus bälten:

En bit in i bygget:

Hjulbrunnarna är inte lika bra som på Eduards IIIC, men fortfarande riktigt bra:

Här framgår några av modellens svaga punkter. En idiotdel är fenans framkant, som varierade från versioner och som därför är en separat del. Som inte passar alls.

Och här är vi nu:
Snart dags för målning. Förhoppningen är att det ska bli en aluminiumkärra, typ de som Tanguy och Laverdure flög. Ni som kan er seriehistoria vet vilka jag menar.