Ska hem till Dalarna i samband med påsken, och tänkte då passa på att göra ett besök antingen till Arsenalen eller Flygvapenmuséeum när jag befinner mig lite närmare rent geografiskt.
Fast vilket ställe ska jag besöka? Tiden räcker inte till att besöka båda ställena. Ska ju dessutom nämna att jag har för avsikt att ta med den 4½-årige sonen, så ur det perspektivet, vilket är bäst?
Och sedan, finns det några som helst hobbyhandlare kvar i trakterna? På den tiden man bodde uppe i skogarna fanns det båda i Örebro och Västerås, men så vitt jag kan förstå så finns ingen utav dom affärerna kvar längre?
Så, där fick ni lite att bita in. Tacksam för synpunkter.
Råd önskas...
-
- Namn: Thomas Borg
Råd önskas...
Thomas Borg
Re: Råd önskas...
Göranssons färg i Danholn utanför Falun mot Svärdsjö till har ett fint utbud modeller på hyllan.
Arsenalen är ett häftigt museum, flygvapenmuseeum vet jag inget om.
/Niclas
Arsenalen är ett häftigt museum, flygvapenmuseeum vet jag inget om.
/Niclas
-
- Kontakt:
Det är nog en fråga om du föredrar panzar eller flygplan...
Norrköping har Hobbyhörnan mitt i centrum vid rådhuset.
Eller Lekhuset ganska nära E4:an
Norrköping har Hobbyhörnan mitt i centrum vid rådhuset.
Eller Lekhuset ganska nära E4:an
Jag tror på Arsenalen med en kille på 4 1/2! Båda museerna är jättebra men på olika sätt.
Trevlig resa!
Magnus
Trevlig resa!
Magnus
Arsenalen alla gånger... men då är jag nog biased 

FV-museum har betydligt större (och bättre) sortiment av modeller (och böcker) än vad Arsenalen (tips: stor förbättringspotential finns på detta område) har. Vill man fika eller äta är även här FV-museum att föredra, med riktig restaurang eller Malmens pizzeria drygt 200 m bort. Min uppfattning är även att FV-museum satsat mer på aktiviteter för barn än vad Arsenalen har.
Om tid finns så kan även en tripp in till Fenomenmagasinet i Gamla Linköping vara något för sonen.
Och som tidigare nämnts finns det en riktig hobbyaffär av den gamla sorten på Drottninggatan i Norrköping, nämligen Hobbyhörnan. Lekhuset ute i Ingelstaområdet har en hel del modeller och framför allt fullt sortiment av Revellfärg.
Om tid finns så kan även en tripp in till Fenomenmagasinet i Gamla Linköping vara något för sonen.
Och som tidigare nämnts finns det en riktig hobbyaffär av den gamla sorten på Drottninggatan i Norrköping, nämligen Hobbyhörnan. Lekhuset ute i Ingelstaområdet har en hel del modeller och framför allt fullt sortiment av Revellfärg.
/G
-
- Namn: Johan Erlandsson
Ett litet extratips: Med en 4½ åring skulle jag åka till Munktellmuseumet i Eskilstuna:http://munktellmuseet.volvo.com/.
Det är det enda museum jag besökt där man möts av skylten: "Det är tillåtet att beträda utställningsföremålen, men förbjudet att trilla av"! Barnen och jag hade en riktigt bra förmiddag där för några år sedan. Sonen var ungefär i den åldern då och pratar fortfarande om det museumet.
Det var förövrigt c:a 20 minuters körväg till Arsenalen därifrån. Vi besökte det samma dag och det var också uppskattat, men att man faktiskt fick röra och sitta på maskinerna på Munktellmuseumet var dagens behållning för barnen.
Flygvapenmuseum har en rätt kul experimentavdelning, men det kanske uppskattas mer i skolålder. Hursomhelst, det viktiga är att ni kommer i väg. Inget av besöksmålen är fel ur barnsynpunkt!
Kanske inte så mycket till rådgivning utan mer ett bidrag till utökad villrådighet
Johan i Hok
Som började fundera på en Linköpingstur i påsk....
Det är det enda museum jag besökt där man möts av skylten: "Det är tillåtet att beträda utställningsföremålen, men förbjudet att trilla av"! Barnen och jag hade en riktigt bra förmiddag där för några år sedan. Sonen var ungefär i den åldern då och pratar fortfarande om det museumet.
Det var förövrigt c:a 20 minuters körväg till Arsenalen därifrån. Vi besökte det samma dag och det var också uppskattat, men att man faktiskt fick röra och sitta på maskinerna på Munktellmuseumet var dagens behållning för barnen.
Flygvapenmuseum har en rätt kul experimentavdelning, men det kanske uppskattas mer i skolålder. Hursomhelst, det viktiga är att ni kommer i väg. Inget av besöksmålen är fel ur barnsynpunkt!
Kanske inte så mycket till rådgivning utan mer ett bidrag till utökad villrådighet

Johan i Hok
Som började fundera på en Linköpingstur i påsk....
Ja, Eskilstuna hade jag glömt! En stor favorit även för 40-åriga barn!
Hälsning Magnus
Hälsning Magnus
-
- Namn: Thomas Borg
Jag tackar så mycket för alla förslag jag fick. Tyvärr blev det vare sig Arsenalen eller Flygvapenmuseum...
Thomas Borg