En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Inlägg av Daniel_A »

Jag åkte på någon slags influensa i veckan. Trist att vara sjuk med feber och värst av allt är att man har hela dagar hemma, men orkar ändå inte göra något kul, som att bygga.
Ikväll har jag i alla fall orkat sitta en timma. Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra med den lilla Warhawken. Tanken var att göra den flygande men då behöver den ju en pilot. Det verkar svårt att hitta någon i 1:144 och även om jag skulle gjort det så är det ju en större och eventuellt roligare utmaning att göra en själv.

Här har vi ämnet.
Bild

Lite grundformer.
Bild

Efter en timmas skarvande liknar den något som Emil hade ställt längst in i hörnet på snickeboa. Men klar är den inte.
Bild

Figuren blir nog något mindre än 1:144. Annars hade den inte fått plats bakom det skalmässigt väldigt tjocka glaset i huven. Så värst mycket detaljer kommer inte att synas igenom heller. Men så länge det är roligt anstränger jag mig.

/Daniel
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Duktigt jobbat !
Vad använder du för verktyg till skulpterandet ?

För länge sedan (förra seklet) läste jag ett tips om att kapa av en
symaskinsnål vid ögat/hålet och sen slipa till en sorts skulpteringsmejsel
av överkanten av ögat. Den grova änden (som sitter i symaskinen) fästs
i ett skaft.
F-n vet om det fungerar för en vanlig dödlig ...
/ Robin
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Fifyrfasen vilket hantverk! kallas för skills det där!
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Har du bara karvat bort eller har även du lagt till milliput (eller liknande)?
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Robin: Bra tips med symaskinsnål. Ska ordna en sån. Jag har använt rätt så simpla prylar faktiskt.

Här är dom. De grova filarna och skalpellen började jag med och sen har det varit blandat. Jag använder ofta små bitar med slippapper P400 och P1200 som kan vikas i olika former eller klippas till smala remsor. Ibland med vatten, ibland utan. Det mest avancerade verktyget är väl chiseln som jag köpt av Ministuff och pärlfilen från Panduro.
Bild

Håkan: Bara karv än så länge. Jag tänkte göra det enkelt för mig och låta piloten ha mask och googles på. De är lättare att fixa än ett ansikte. Men det och bälten blir imorgon hoppas jag.

/Daniel
Robin Nilsson

Jag har inte provat att tillverka sniderijärn av nålar men det kom från en
trovärdig källa och det borde kunna fungera .....

För att komma åt bra med slippapper så kan man kapa en rund tandpetare (den typ
som brukar finnas på matställen ...) på snedden och sen limma en liten bit av
slippapperet på snittytan. Papperet slits fort så gör flera på en gång, tandpetaren
kan återanvändas flera gånger (tills den blir för kort) och materialet är billigt.
Det kanske kan gå att limma lite slippapper runt originalspetsen på tandpetaren
också och få en spetsig slip-kon ....
/ Robin
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Jäklars vad liten figur.......snyggt snidat fasiken.....sks bli spännande o se den målad och i cockpiten sen....
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Då var det dags att lägga dagens arbete under luppen (både bildligt och bokstavligt).

Här har den lille piloten fått mer utrustning. Det blir flygning på hög höjd, för masken är på.
Bild

Här har jag filat upp ett spår för avgasrören (om man kan säga så på ett flygplan). Notera det kilformade avslutet på försänkningen.
Bild

Hela det karakteristiska luftintaget var bortrationaliserat i gjutningen så det har borrats upp. Den lilla insatsen nedtill ska in bakifrån. En hel del torrpassning och slipande innan den gick in kan jag lova.
Bild

/Daniel
Per.V
Namn: Per Wildarve

Inlägg av Per.V »

Mycket imponerande och inspirerande!
Per Vildarve. Gotland
Robin Nilsson

Imponerad av brillorna !!